19 دی: رییس پلیس راه کشور گفت: مطابق آمار پزشکی قانونی، در ۱۱ ماهه امسال بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر از هموطنان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.
سردار «حسن مومنی» امروز (یکشنبه) در مراسم سراسری آغاز اجرای پوشش «چشم به راهیم» در محل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: اقدامات سلبی و ایجابی برای کاهش تصادفات جاده‌ای و تخلفات در دستور کار است و معتقدیم اثرگذاری اقدامات ایجابی که فرهنگ سازی نیز جزئی از آن است، کمتر از اقدامات سلبی نیست.
وی بیان‌ داشت: در بیش از ۸۰ درصد تصادفات جاده‌ای نقش چهار عامل اصلی سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی مشهود است.
سردار مومنی، آزادراه‌ها را ایمن‌ترین راه‌های کشور توصیف کرد که از استانداردهای ایمنی برخوردارند، اما گفت: به دلایل یاد شده، در مقایسه نسبت آزادراه و تعداد خودروها در کشور، آمار جانباختگان جاده‌ای کشورمان بالاست.
وی با اشاره به پویش «چشم به راهیم»، خواستار آن شد تا هموطنان در طول سفرهای نوروزی برنامه‌ریزی فشرده‌ای نداشته باشند، زیرا ممکن است در طول سفر با حوادث غیرمترقبه‌ای همچون خرابی خودرو، ترافیک و غیره مواجه شوند و برای جبران عقب‌ماندگی در سفر بخواهند با سرعت بالا یا خواب‌آلوده رانندگی کنند.
رییس پلیس راه کشور یادآور شد: در نوروز ۱۴۰۲ تعداد یک‌هزار و ۲۱۷ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند که بیشترین آمار در سال‌های اخیر بود.
سردار مومنی خاطرنشان کرد: امسال و به منظور کاهش تصادفات جاده‌ای، تمرکز پلیس راه بر ۳۰ کیلومتری نزدیک شهرها خواهد بود.
وی گفت: هرچند بیش از ۹۰ درصد رانندگان، تخلفات حادثه ساز انجام نمی‌دهند و قانونمند عمل می‌کنند، اما در بحث سلبی با رانندگان خاطی به شدت برخورد خواهیم کرد.
رییس پلیس راه کشور با تاکید بر اینکه جرایم رانندگی فعلی به هیچ عنوان بازدارنده نیست، تصریح کرد: کسی که تخلف می‌کند باید تاوان سنگینی بدهد.
وی بیان‌داشت: معتقدیم این جریمه‌ها بر سبد و معیشت خانوارها تاثیرگذار نیست، اما می‌تواند در کاهش تخلفات تاثیرگذار باشد.
مومنی به پدیده «جوان‌مرگی» اشاره کرد و گفت: ۲۲ درصد کشته‌های جاده‌ای در کشورمان در بازه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال و ۶۰ درصد کشته‌های تصادفات در سن ۲۰ تا ۶۰ هستند که همان سنین کار است. علاوه بر این‌ها، تصادفات جاده‌ای تبعات و خسارت‌های اجتماعی جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد که باید در محاسبات در نظر گرفته شود.
  • نویسنده :
  • منبع :