19 دی: سخنگوی صنعت آب گفت: شهروندان باید متناسب با فعالیت سامانه‌های بارشی، زمان، مسیر و مقصد سفر‌های خود را انتخاب و از توقف در حاشیه جاده‌ها و بستر رودخانه‌ها خودداری کنند.
عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب درباره احتمال وقوع سیلاب با توجه به ورود سامانه بارشی جدید به کشور، گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر شروع دور جدید بارش‌ها از اواخر روز دوشنبه، ۲۸ اسفندماه تا ظهر روز چهارشنبه، اول فروردین ماه در استان‌های ایلام، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هشدار وقوع سیل صادر شده است.
وی افزود: برای بخش‌های وسیعی از ایران از جمله، کرمانشاه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، تهران، قزوین، البرز، اصفهان و نواحی مرکزی کشور تا روز پنجشنبه هشدار وضعیت نارنجی صادر شده است. 
سخنگوی صنعت آب گفت: با توجه به سیل‌هایی که در نتیجه همین مقدار بارش در کشور رخ داده است، پیش‌بینی می‌شود شاهد بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و گرفتگی معابر و سطح جاده‌ها باشیم که نیاز است برای مدیریت این شرایط ارگان‌های مختلف با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند و مدیریت سفر‌های نوروزی توسط شهروندان در دستور کار قرار گیرد. 
بزرگ‌زاده در خصوص الزاماتی که باید در سفر‌های نوروزی رعایت شود، اظهار کرد: شهروندان باید متناسب با فعالیت سامانه‌های بارشی، زمان، مسیر و مقصد سفر‌های خود را انتخاب و از توقف در حاشیه جاده‌ها، بستر رودخانه‌ها و در جاده‌های کوهستانی که احتمال وقوع زمین لرزه و ریزش سازه‌های تقاطعی وجود دارد، خودداری کنند؛ عشایر نیز در بستر رودخانه‌ها توقف نکنند.
به گفته وی، پاکزدایی و بازگشایی کامل مجاری آبی که به علت وجود نخاله و رسوبات ظرفیت آب‌گذاری آنها کاهش یافته است و همین‌طور تخلیه اماکن و مراکزی که در معرض سیلاب قرار می‌گیرند، ضروری است، بر همین اساس، لازم است آمادگی مناسب و حداکثری در همه دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و امدادی شکل گرفته و گروه‌های عملیاتی تجهیز شوند.  
گفتنی است، از روز گذشته با دستور وزیر نیرو ستاد مدیریت سیلاب در وزارت نیرو و استان‌های در معرض سیل تشکیل شده است.
  • نویسنده :
  • منبع :