19 دی: وزیر راه، مسکن و شهرسازی، ساخت ۵۰ درصد خانه‌های نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی و مردمی‌سازی ساخت را ۲ سیاست‌ محوری دولتِ مردمی در جهت ساخت مسکن با سرعت بیشتر، مقرون به صرفه‌تر و با رضایت بالاتر مردم اعلام کرد.
«مهرداد بذرپاش» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، در تشریح اقدامات دولت در ساخت مسکن گفت: دولت برنامه دارد که در سال آتی، حداقل ۵۰ درصد خانه‌های نهضت ملی مسکن را به صورت ویلایی بسازد؛ مردمی‌سازی ساخت از دیگر سیاست‌های محوری دولتِ مردمی در جهت ساخت مسکن با سرعت بیشتر، مقرون به صرفه‌تر و با رضایت بالاتر مردم در سال ۱۴۰۳ است.
وزیر راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه دولت مردمی و وزارت راه و شهرسازی عزم خود را جزم کرده که ترانزیت در کشور هر سال با رکوردهای بی‌سابقه‌ای همراه باشد، گفت: یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم در سال گذشته، احداث و تکمیل راه‌های روستایی بود؛ در سال گذشته میزان راه‌های روستایی از سه هزار کیلومتر عبور کرد و هدفگذاری ما در این زمینه محقق شد.
بذرپاش افزود: امیدواریم که در سال آینده نیز بتوانیم با شدت و سرعت بیشتری هم در حوزه احداث و هم بهسازی راه‌های روستایی گام برداریم.
وی با اشاره به اینکه یکی از اتفاقات خوب سال گذشته، تامین زمین روستایی و واگذاری آن به متقاضیان بود، تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۶۰۰ هزار زمین روستایی تامین شد؛ عملیات آماده سازی بخش زیادی از این زمین‌ها به اتمام رسید و ۱۰۰ هزار زمین نیز به متقاضیان واگذار شد یا در فرآیند واگذاری به متقاضیان قرار گرفته است.
وزیر مسکن اذعان کرد: هدفگذاری ما آماده سازی یک میلیون زمین روستایی بود و در نیمه اول سال آتی به این عدد خواهیم رسید که این اتفاق بسیار بزرگی در حوزه تامین مسکن روستاهای کشور است.
بذرپاش با اشاره به اینکه در تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد عبور کردیم، گفت: مردمی‌سازی مسکن یکی از برنامه‌های اولویت‌دار در دولت سیزدهم است چرا که هر چقدر مردم در ساخت مسکن مداخله بیشتری داشته باشند و مداخله مستقیم دولت کمتر باشد، هم کار با کیفیت بهتر انجام می‌شود، هم ارزان‌ترو هم متناسب با الگوهای برگزیده ایرانی و اسلامی انجام خواهد شد.
وی افزود: دولت مردمی تلاش می‌کند که از طریق واگذاری زمین، اعطای تسهیلات ساخت، ارایه تسهیلات شهرسازی و اعمال تخفیف در عوارض؛ مردم را وارد گردونه ساخت کند. با اجرای این طرح، ساخت مسکن با سرعت بالاتر، قیمت مناسب‌تر و کیفیت بالاتری در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت.
بذرپاش با اشاره به دلایل سیاست مردمی سازی ساخت از سوی دولت سیزدهم، تصریح کرد: تحقیقات نشان داده که وقتی دولت‌ها وارد عملیات ساخت می‌شوند، بعضا سه تا چهار سال زمان برای ساخت نیاز است اما هنگامی که مردم عملیات ساخت را در دست می‌گیرند، معمولا حدود ۱۸ ماه زمان لازم است؛ پروژه‌ای که در ۱۸ ماه به اتمام برسد با پروژه‌ای که ۳ سال به طول بیانجامد، قطعا قیمت تمام شده بسیار کمتر خواهد شد و برای متقاضی نیز مقرون به صرفه‌تر است.
وزیر راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به دیگر سیاست‌های وزارتخانه متبوعش در سال آینده، گفت: برنامه داریم که حداقل ۵۰ درصد خانه‌های نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی ساخت و تحویل مردم شود. مردم از خانه‌های ویلایی راضی‌تر هستند و هم مطابق با الگوهای ایرانی اسلامی است و طبیعتا رضایتمندی بالاتری برای مردم به همراه دارد و در مجموع از تمام جنبه‌ها شاخص‌های خوبی را پاس می‌کند و هدفگذاری‌های ما را محقق می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه سال آینده شاهد بهره‌برداری از تعداد بیشتری از طرح‌های نوین خواهیم بود، افزود: طرح ساخت مسکن ویلایی، در تمام شهرهای کشور مورد استقبال قرار گرفته و برنامه داریم که در هر شهری که تامین زمین به ما اجازه دهد این سیاست را دنبال کنیم که انشالله الگوی جدید و نویی در نظام شهرسازی کشور اتفاق بیافتد.
  • نویسنده :
  • منبع :