19 دی: دادگاهی در ایالت اوتار پرادش در آستانه انتخابات سراسری هند، فعالیت مدارس اسلامی را ممنوع اعلام کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، دادگاهی در هند روز شنبه وجود مدارس اسلامی را در پرجمعیت ترین ایالت این کشور ممنوع کرد، اقدامی که می تواند بسیاری از مسلمانان را از دولت نارندرا مودی نخست وزیر کنونی پیش از انتخابات سراسری دورتر کند.
این دادگاه قانون ۲۰۰۴ مربوط به مدارس در اوتار پرادش را لغو کرد و گفت: این قانون سکولاریسم قانون اساسی هند را نقض کرده است و حکم جدید دستور می دهد دانش آموزان به مدارس معمولی منتقل شوند.
افتخار احمد جاوید، رئیس هیات آموزش مدارس در این ایالت که یک پنجم از ۲۴۰ میلیون نفر جمعیت آن مسلمان هستند، گفت: حکم دادگاه عالی الله آباد روی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز و ۱۰ هزار معلم در ۲۵ هزار مدرسه تأثیر می گذارد.
این حکم دستور می دهد دولت ایالتی همچنین باید اطمینان حاصل کند که کودکان بین ۶ تا ۱۴ سال بدون پذیرش در موسسات معتبر رها نشوند.
هند از آپریل تا جون ۲۰۲۴ (فروردین تا تیر ۱۴۰۳) انتخابات سراسری برگزار می کند که انتظار می رود حزب بهارتیا جنتا (BJP) به رهبری نارندرا مودی برنده آن شود. مسلمانان و گروه های حقوق بشر، برخی از اعضای و وابستگان این حزب را به ترویج سخنان نفرت انگیز ، اسلام‌هراسی و تخریب اموال متعلق به مسلمانان متهم کرده اند اما مودی وجود تبعیض مذهبی در هند را انکار می کند.
حزب بهارتیا جنتا می گوید: دولت در حال رفع اشتباهات تاریخی است، از جمله با افتتاح اخیر یک معبد هندو در محل یک مسجد قرن شانزدهمی که در سال ۱۹۹۲ توسط همین حزب تخریب شده بود.
راکش تریپاتی، سخنگوی این حزب در اوتار پرادش، که دولت ایالتی را اداره می کند، گفت: حزب بهارتیا جنتا مخالف مدارس اسلامی نیست اما نگران تحصیل دانش آموزان مسلمان است.
وی افزود: ما مخالف هیچ مدرسه ای نیستیم اما با اعمال تبعیض آمیز مخالفیم. ما مخالف بودجه غیرقانونی اختصاص یافته به این مدارس هستیم و دولت مرکزی و ایالتی پس از اجرای حکم دادگاه در مورد اقدامات بعدی تصمیم خواهد گرفت.
دولت اوتار پرادش یک برنامه بودجه برای مدارس اسلامی را در ژانویه (دی ماه ۱۴۰۲) متوقف و ۲۱ هزار معلم را بیکار کرد.
جاوید گفت: دستور روز جمعه در مورد همه مدارس چه خصوصی و چه دولتی اعمال خواهد شد،
دادگاه زمانبندی دستور خود را اعلام نکرد، اما جاوید گفت که مدارس بعید است فوراً بسته شوند.
ایالت شمال شرقی آسام که توسط حزب بهارتیا جنتا اداره می شود، صدها مدرسه اسلامی را به مدارس معمولی تبدیل کرده است.
  • نویسنده :
  • منبع :