19 دی: رئیس دفتر سیاسی حماس در نشست مشترک با وزیر خارجه کشورمان گفت: ایران در صف مقدم حمایت از آرمان و ملت فلسطین ایستاده است. ما در حال گذر از یک مرحله تاریخی در روند مبارزه با رژیم هستیم و نقطه عطف طوفان الاقصی است.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز سه شنبه ۷ فروردین ماه در تهران با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در این نشست خبری مشترک اظهار داشت: ایران در صف مقدم حمایت از آرمان و ملت فلسطین ایستاده است. ما در حال گذر از یک مرحله تاریخی در روند مبارزه با رژیم هستیم و نقطه عطف طوفان الاقصی است.
وی افزود: مردم فلسطین به شکل عام مقاومتی افسانه‌ای را به نمایش گذاشتند و این مقاومت نشان دهنده سربلندی مردم ما در مقابله با جنایات و نسل کشی است.
رئیس دفتر سیاسی حماس با بیان اینکه به رغم تمام هزینه‌های سنگین، رژیم صهیونیستی در محقق ساختن اهداف نظامی خود شکست خورده و امروز حمایت سیاسی و حمایت بین المللی این رژیم در حال از دست رفتن است، اظهار داشت: دیروز قطعنامه‌ای صادر شد هرچند با تأخیر بود برخی کاستی‌ها در آن وجود دارد.
هنیه با تشکر از رهبری انقلاب امام خامنه ای، رئیس جمهور و مردم ایران، اظهار داشت: ان شالله در ماه رمضان روز قدس را در پیش داریم. این روز در حالی فرامی رسد که نبرد ادامه دارد. مردم فلسطین با چالش مواجه هستند و امیدواریم امت اسلام در روز قدس حضور شجاعانه داشته باشد و گامی برای آزادی مسجد الاقصی باشد.
وی ادامه داد: این قطعنامه بیانگر این است که رژیم با انزوای بی سابقه رو به رو شده و این حاصل عملکرد مقاومت و حمایت امت اسلامی است.
امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز با اشاره به قطعنامه مصوب دیروز در شورای امنیت سازمان ملل، آن را اقدامی دیرهنگام و در عین حال مثبت و یک پیروزی سیاسی برای ملت فلسطین در نتیجه پایداری، صبر و استقامت آنان و صلابت قهرمانانه نیروهای مقاومت فلسطین در میدان نبرد و نیز حمایت افکار عمومی و ملتهای جهان از فلسطین دانست.
وزیر امور خارجه کشورمان سفر هنیه به تهران در پی پیروزی‌های میدانی و نیز سیاسی مقاومت و در آستانه روز جهانی قدس را حائز اهمیت دانست و گفت، قطعا گرامیداشت و فعالیت‌های روز قدس امسال متفاوت و باشکوه‌تر از سال‌های قبل خواهد بود.
امیرعبداللهیان ادامه داد رژیم صهیونیستی برغم جنایات بی‌سابقه و بی‌شمار علیه مردم فلسطین در غزه و کرانه غربی، به هیچیک از اهداف راهبردی و اعلام شده خود دست نیافت و آمریکا و متحدین نیز برغم حمایت‌های تمام عیار خود از رژیم صهیونیستی، نتوانستند اهداف خود را عملی کنند و آنها امروز باور دارند که حذف حماس و مقاومت از غزه و از صحنه فلسطین یک خیال و ایده دست‌نیافتنی است.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به عمق و حجم جنایات رژیم صهیونیستی علیه غزه و ملت مظلوم فلسطین در شش ماهه اخیر گفت، اگر فرمایشات مقام معظم رهبری مورد توجه کشورهای اسلامی قرار می‌گرفت و شریانهای اقتصادی رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی قطع می‌شد، قطعا از میزان شهدای غزه و ویرانی‌های آن بسیار کم می شد.
بر اساس این گزارش، قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه، سرانجام پس از نزدیک به ۶ ماه جنگ در غزه روز دوشنبه به وقت محلی، ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۲۵ مارس ۲۰۲۴ در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید که خواستار آتش بس فوری در غزه در ماه رمضان شده است تا منجر به آتش بس پایدار شود.
۱۴ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه ارائه شده توسط اعضای غیردائم این شورا برای برقراری آتش بس فوری در غزه رای مثبت دادند و از آن حمایت کردند و ایالات متحده آمریکا به عنوان عضو دائم این شورا، رای ممتنع داد و به این ترتیب قطعنامه برقراری آتش بس در غزه به تصویب رسید.
آمریکا پیش‌تر سه قطعنامه آتش‌بس را وتو کرده بود، اما این بار به این قطعنامه رای ممتنع داد و به این ترتیب بدلیل عدم مخالفت اعضای دائم شورای امنیت و بدون هیچ مخالفتی این قطعنامه به تصویب رسید.
این قطعنامه را ۱۰ عضو غیردائمی شورای امنیت تنطیم کرده بودند. اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در ابتدای این نشست، ابتدا به یاد جانباختگان حادثه تروریستی تالار کروکوس در مسکو یک دقیقه سکوت کردند و سپس سفیر موزامبیک در سازمان ملل به نمایندگی از سایر کشورها پیش نویس قطعنامه آتش بس در غزه را ارائه کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :