19 دی آنلاین: با افشای اطلاعات جدید در مورد نقش هوش مصنوعی در بمباران اسرائیل علیه مردم غزه این موج اعتراضی قوی‌تر شده است.
به گزارش مجله تایم، اعتراض کارکنان و کارمندان شرکت گوگل به قرارداد جدید یک میلیارد دلاری امنیتی این شرکت با رژیم صهیونیستی ادامه داشته و این اعتراضات همچنان موجب اخراج برخی کارکنان این شرکت می‌شود. 
دو هفته قبل در مرکز شهر منهتن آمریکا در ایالت نیویورک، مدیرعامل گوگل برای قرارداد این شرکت با رژیم صهیونیستی یک کنفرانس برگزار کرد که کارکنان شرکت در این نشست به نشانه اعتراض پلاکاردها و تیشرت‌های نمادینی را در دست گرفته و پس از اعتراض جلسه را ترک کردند. آنان با اعتراض به کمک گوگل به نسل کشی این رژیم شعار دادند: «هیچ حقی در فناوری‌های ما برای رژیم آپارتاید وجود ندارد!» 
ویدئویی از این رویداد نشان می‌دهد که یکی از لیدرهای این اجتماع در سالن کنفرانس گوگل، مهندس نرم‌افزاری ۲۳ساله‌ای به نام ادی هتفیلد است، پس از این این اعتراض با برخورد شرکت مواجه شده است. وی اظهار کرده است که «شرکت باید از نظر دموکراتیک پذیرای نظرات کارکنان خود باشد و مدیران حق برخورد با او را نداشتند. 
پس از سه روز از این اعتراض کارکنان گوگل هتفیلد را به جرم سازماندهی این حرکت اعتراضی اخراج کرد. هتفیلد و برخی همکاران اخراجی او عضو یک حرکت اجتماعی پیشرو در میان کارکنان گوگل است که از سال‌ها قبل می‌خواستند تا پروژه موسوم به «نیمباس» که دسترسی‌های خاص امنیتی به ارتش رژیم صهیونیستی را ارائه دهند، ملغی شود. 
حالا در اقدام جدیدی شرکت می‌خواهد در چهارچوب همان پروژه و قرارداد «نیمباس» یک قرارداد ۱.۲ میلیارد دلاری با اسرائیل را که به طور مشترک با آمازون تهیه شده است، اجرا کند. 
به گفته اعضا، این گروه معترض که «نه به فناوری برای نژادپرست‌ها» نامیده می‌شود، اکنون حدود ۴۰ کارمند در حال اخراج گوگل دارد که از نزدیک در سازماندهی اعتراضات کارکنان مشارکت دارند. آن‌ها می‌گویند که هزاران نیروی دیگر برای اهداف مشترک با آن‌ها همدل هستند. 
مجله تایم برای این موضوع با پنج کارمند فعلی و پنج کارمند سابق اخراجی گوگل صحبت کرده است که بسیاری از آن‌ها احساس خشم فزاینده‌ای را از احتمال کمک گوگل به اسرائیل در جنگش با مردم غزه داشتند. دو تن از کارمندان مستعفی دیگر گوگل گفتند که در ماه گذشته در اعتراض به پروژه Nimbus از گوگل استعفا داده اند. این استعفاها و اخراج‌ها البته در مجموعه گوگل سابقه نداشته است. 
جزئیات بیشتری از این قرارداد بی‌سابقه و سری وجود ندارد، و بخشی از ناراحتی کارمندان به این دلیل است که‌ عدم شفافیت گوگل در مورد آنچه پروژه نیمباس می‌خوانند، درحدی است که بسیاری از کارکنان نیز نمی‌دانند که چه خدمت امنیتی و نظامی از طریق این قرارداد برای اسرائیل انجام می‌شود. اما اعتراض کارکنان گوگل از آنجایی آغاز شد که خود شرکت‌های امنیتی صهیونیستی افشا کردند که این پروژه در قالب طراحی نوعی هوش مصنوعی در خدمت وزارت دفاع اسرائیل قرار گرفته است. 
با افشای اطلاعات جدید در مورد نقش هوش مصنوعی در بمباران اسرائیل علیه مردم غزه این موج اعتراضی قوی‌تر شده است. روابط عمومی گوگل البته تلاش داشته است تا با عادی جلوه دادن فضا، نقش نظامی و امنیتی این پروژه را انکار کند. اما کارکنان با وجود گزارشات محدود افشا شده، این ادعاها را نپذیرفتند.
  • نویسنده :
  • منبع :