19 دی آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه گفت: ظاهرا بیش از ۲۰ کشور در حوزه‌های اطلاعاتی، امنیتی و ... به رژیم صهیونیستی در خنثی کردن عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی کمک کردند، اما به اذعان کارشناسان، رژیم صهیونیستی پاسخ لازم را دریافت کرد.

نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در محل این نشست برگزار شد. 

ناصر کنعانی در این نشست درباره اقدامات ایران از آغاز حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: ما در زمان مختلف برنامه‌های مختلفی داشتیم. رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی در سوریه جنایت انجام داد. این رخداد غیرقانونی و نقض فاحش مقررات بین‌المللی، نقض مفاد منشور ملل متحد بود که در لحظات اولیه جمهوری اسلامی اقداماتی در جهت شناساندن عملیات جنایتکارانه در حوزه‌های بین‌المللی در سطح سازمان ملل متحد و در شورای امنیت به کار برد. این اقدام در سطوح مختلف دیپلماتیک مورد پیگیری قرار داد و دستگاه دیپلماسی در این خصوص به صورت حرفه‌ای عمل کرد. از سوی یکی از کشورهای دائم شورای امنیت بیانیه‌ای تنطیم و به بحث گذاشته شد که این اقدام دیپلماتیک بود. جمهوری اسلامی نشان داد به مقرارات بین الملل اذعان دارد و به رغم اقدام صحیح جمهوری اسلامی، کشورهای انگلیس، امریکا و فرانسه با مداخله در شورای امنیت باعث شدند تا شورای امنیت نتواند در وظیفه حداقلی خود موفق عمل کند.

وی افزود: دستگاه دیپلماسی در تماس‌های متعدد تلفنی و مذاکرات با دبیرکل سازمان ملل متحد رییس دوره‌ای شورای امنیت و فعالیت سفارت‌خانه‌های ایران در خارج از کشور و جلسات توجیهی و چند جانبه این تلاش کرد اقدام جنایتکارانه را به سمع و نظر برساند و موفق عمل کرد. همچنین با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح نتیجه درخشانی را در سطح بین‌المللی به ثبت رساند. متاسفانه شورای امنیت با مداخلات غیر سازنده در انجام وظیفه قانونی بازماند و جمهوری اسلامی ایران اقدام نظامی در جهت بازدارندگی انجام داد و با اقدام نظامی علیه دو مقر اطلاعاتی و امنیتی صهیونیستی که باعث حمله به مقرر دیپلماتیک ایران در سوریه بود، عمل کرد. اقدامات قانونی را انجام داد تا متجاوز تنبیه شود. بعد از اقدام نظامی فعالیت دیپلماتیک با کشورهای مختلف از سوی رئیس دستگاه دیپلماسی انجام شد و تاکید شد که اقدام ایران مشروع و در جهت منافع ملی بوده و بنا به گفته ریاست محترم جمهوری ایران این عملیات با هدف مشخص انجام شد و در جهت گسترش جنگ نبود و عملیات پایان یافته و ایران به دنبال ایجاد ثبات در منطقه است. اگر اقدام جنایتکارانه دیگری صورت بگیرد ایران در وظیفه ذاتی خود و در جهت دفاع مشروع پاسخ خواهد داد. عامل بی‌ثباتی در منطقه رژیم صهیونیستی است و جمهوری اسلامی به حمایت از فلسطین ادامه خواهد داد.

دولت آمریکا روی طرف بازنده جنگ غزه شرط‌بندی کرده است

کنعانی درباره مصوبه دولت آمریکا برای کمک مالی به رژیم صهیونیستی گفت: آمریکا طی هفت ماهه گذشته، عاملی برای ادامه جنایت رژیم صهیونیستی علیه غزه بود و اگر حمایت‌های آمریکا نبود، رژیم صهیونیستی حتی توان یک روز جنگ علیه غزه و کرانه باختری را نداشت. مصوبه جدید کنگره آمریکا چیزی جز پاداش این کشور برای نسل‌کشی و جنایت جنگی علیه رژیم صهیونیستی نیست و جهان در این باره قضاوت خواهد کرد. دولت آمریکا روی طرف بازنده جنگ غزه شرط‌بندی کرده است. 

صهیونیست‌ها متوجه شدند که تحرکات برخی ریزپرنده‌ها ارزش تبلیغات ندارد

کنعانی درباره پاسخ به حمله دوم در ایران توسط ریزپرنده‌ها گفت: اتفاقی که افتاد اقدام ایذایی ناچیز بود و شاید به همین دلیل رژیم صهیونیستی مسئولیت آن را برعهده نگرفت، زیرا صهیونیست‌ها متوجه شدند که این اقدام ارزش تبلیغات را ندارد. ایران در رابطه با امنیت ملی همانطور که تاکنون عمل کرد، در تداوم حفاظت از امنیت کشور قاطعانه و متکی بر قوانین بین‌المللی عمل خواهد کرد. 

بیش از ۲۰ کشور به رژیم صهیونیستی در خنثی کردن عملیات ایران کمک کردند

وی افود: ظاهرا بیش از ۲۰ کشور در حوزه‌های اطلاعاتی، امنیتی و ... به رژیم صهیونیستی در خنثی کردن عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی کمک کردند، اما به اذعان کارشناسان رژیم صهیونیستی پاسخ لازم را دریافت کرد.

ایران در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها دستاوردهای زیادی داشته است

کنعانی درباره ادعای مذاکرات برجامی توسط وال استریت ژورنال گفت: درباره ادعاهای رسانه‌ای و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای باید گفت که این موارد نیازمند واکنش و اظهارنظر رسمی نیست. درباره مذاکرات برجامی هم باید بگویم که ایران در موضوع رفع تحریم‌ها همواره از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کرده است.

وی افزود: دولت آمریکا زیر میز برجام زد و شرکای این کشور در برجام هم تعهدات خود را اجرا نکردند. ایران در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها و احقاق حق ملت ایران در مسیر خطمشی تعیین شده اقدام کرده و دستاوردهای زیادی هم داشته است. در حاشیه نشست سازمان ملل هم این مذاکرات انجام شد. 

کنعانی درباره حضور نیروهای خارج از منطقه قفقاز در این منطقه گفت: همواره اعلام کردیم که حضور نیروهای خارجی در منطقه کمکی به صلح و ثبات منطقه نمی‌کند و راه‌حل‌های ناظر بر نظامی‌گری به پیچیده شدن شرایط قفقاز جنوبی منجر می‌شود و مورد تایید ایران نیست. 

تحریم ایران از سوی اتحادیه اروپا اقدامی شرم‌آور و پاداشی به رژیم متجاوز بود

کنعانی درباره ادعای غیرصلح‌آمیز بودن فعالیت هواپیماهای ایرانی گفت: ما ملتزم به قوانین و مقررات و سازوکارهای بین‌المللی هستیم و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و دیگر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی عمل می‌کنند و رسانه‌های دارای سابقه ضدیت با ایران چنین ادعاهایی را مطرح کردند. 

کنعانی درباره جلسه اتحادیه اروپا برای تحریم ایران گفت: نشست‌ها و اظهارنظرها و تصمیم‌ها ‌برای تحریم ایران نوعی پاداش به یک رژیم متجاوز و اقدامی غیرقانونی علیه کشوری است که براساس قوانین بین‌المللی از خود دفاع کرد و اقدام به بازدارندگی کرد. اتحادیه اروپا به جنایت‌های هفت ماهه رژیم صهیونیستی واکنش نشان نداده و این رژیم مرتکب جنایت نسل‌کشی را تحریم نکردند. 

وی افزود: تحریم ایران از سوی اتحادیه اروپا اقدامی غیرقانونی و شرم‌آور خواهد بود که در تاریخ ثبت می‌شود. 

بازگشایی پرواز حجاج از موضوعات اصلی در جریان ازسرگیری روابط ایران و عربستان بود

کنعانی درباره بازگشایی پروازهای حجاج به عربستان سعودی گفت: در نتیجه مجموعه تلاش‌های انجام شده از سوی دستگاه‌های مختلف جمهوری اسلامی، شاهد ثمربخش بودن تلاش‌های مشترک برای آغاز فرایند اعزام عمره‌گذاران ایرانی بودیم. این موضوع از موضوع‌های اصلی در جریان ازسرگیری روابط ایران و عربستان بود. وقفه طولانی مدت سبب بروز نارسایی‌ها در حوزه‌های اجرایی و تکنیکی شد که این امر با مذاکرات مستمر حل‌وفصل شد. 

عامل حمله به سفارت ایران در پاریس دچار اختلالات روانی است

کنعانی درباره آخرین جزئیات حمله به کنسولگری ایران در پاریس گفت: این یک اقدام فردی بود و عامل این اقدام قبلا مرتکب اقدام فردی علیه کنسولگری ایران شده بود. مشخص شد که این شهروند دچار اختلالات روانی است. ایران از دولت فرانسه انتظار دارد که با توجه به وجود پرونده قضایی برای شخص خاطی به دلیل اقدام ایذایی پیشین، برای ایجاد فضای امن برای بخشی کنسولی و سفارت ایران اقدام لازم انجام شود.

کنعانی درباره سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا و جزئیات و اهداف این سفر گفت: سفر بسیار مهم رئیس‌جمهور به پاکستان و سریلانکا آغاز شده که براساس دعوت رسمی روسای جمهور دو کشور انجام می‌شود. پاکستان از کشورهای بسیار مهم در حوزه همسایگی ایران است. انتظار می‌رود با این سفر روابط اقتصادی با هدف‌گذاری شکل گرفته به ده میلیارد برسد و هم‌پای روابط سیاسی توسعه یابد و شتاب جدیدی در این حوزه به‌ویژه در زمینه‌های انرژی و‌ حمل‌ونقل رخ دهد. 

وی افزود: افزایش همکاری‌های تجاری، امنیتی و مبارزه با تروریسم، تقویت و تحکیم امنیت از اولویت‌های مهمی است که در این سفر میان مقام‌های دو کشور گفت‌وگو انجام خواهد شد. 

کنعانی درباره سفر رئیس جمهور به سریلانکا گفت: همکاری‌های ما با سریلانکا نیز در حوزه سیاسی نزدیک است و اجرای پروژه‌های اقتصادی و صنعتی از اولویت‌های بررسی در سفر رئیس‌جمهور به این کشور است؛ در این سفر رئیس جمهور از دو پروژه ساخته شده به دست نیروهای ایرانی رونمایی می‌کند. همچنین اسناد و قراردادهایی میان ایران و پاکستان و سریلانکا هماهنگ شده است که بعد از اتمام سفرها و بستن قراردادها اطلاع رسانی خواهد شد. 

آمریکا از کانال‌های مختلفی برای انتقال پیام‌ها استفاده کرد و ما از طریق همان‌ها پاسخ دادیم

کنعانی درباره انتقال پیام از طریق آنکارا به آمریکا  گفت: تایید نمی‌کنم که مشخصا از طریق آنکارا پیام‌هایی را به آمریکا منتقل کردیم. مهم‌ترین کانال ارتباطی طی دو هفته گذشته برای ما کشور سوئیس بود و آمریکا از کانال‌های مختلفی برای انتقال پیام‌ها استفاده کرد و ما از طریق همان کانال‌ها پاسخ را ارائه کردیم. 

تکذیب خبر احضار سفیر سوئیس به سپاه پاسداران

وی همچنین درباره احضار سفیر سوئیس از سوی سپاه پاسداران گفت: این اظهارنظر از سوی مقامات ذیربط تکذیب شد، کشور سوئیس مهم‌ترین کانال ارسال پیام و پاسخ به طرف آمریکایی بوده و ارتباط مستمری میان دستگاه دیپلماسی ایران و سوئیس وجود داشته و دستگاه دیپلماسی حرفه‌ای در این باره عمل کرد.

کنعانی درباره حضور ایران در کنفرانس سازمان همکاری اسلامی گفت: سازمان همکاری اسلامی به‌عنوان مهم‌ترین سازوکار موجود برای بررسی مسائل جهان اسلام همواره مورد توجه ایران برای پیگیری تحولات فلسطین بوده است و ایران از کشورهای مهم برای برگزاری دو نشست سازمان درباره غزه بود و حتما در اجلاس آتی هم حضور خواهیم داشت. 

رژیم صهیونیستی با اختلاف‌افکنی میان کشورهای اسلامی برای ایجاد فضای تنفس تلاش می‌کند

کنعانی درباره دیدار وزیر امور خارجه با همتای اردنی گفت: اردن به‌عنوان یکی از کشورهای مهم عربی و اسلامی در مجاورت فلسطین، مواضع مشترکی با ایران درباره جنایت‌های رژیم صهیونیستی در هفت ماه گذشته داشته است و مذاکرات مختلفی درباره غزه بین وزیران امور خارجه دو کشور در قالب تلفنی و حضوری انجام شد. تلاش برای توقف جنگ غزه از موضوع‌های فوری تبادل نظر امیرعبداللهیان و همتای اردنی بود. 

وی افزود: وزیر خارجه اردن درباره اقدام ایران علیه رژیم صهیونیستی نیز گفت که این یک اقدام مشروع بود. رژیم صهیونیستی با دامن زدن به اختلاف‌افکنی میان کشورهای اسلامی برای ایجاد فضای تنفس برای خود تلاش می‌کند و ایران در این طراحی شوم بازی نمی‌کند. 

سلاح هسته‌ای در دکترین‌ هسته‌ای و نظامی ایران جایگاهی ندارد

کنعانی درباره احتمال تغییر در برنامه هسته‌ای ایران گفت: دکترین هسته‌ای ایران واضح و روشن است. ما در چارچوب حقوق شناخته شده خود برای پیشرفت در حوزه صلح‌آمیز فعالیت کردیم و به این روند ادامه خواهیم داد. موضوع سلاح هسته‌ای در دکترین‌های هسته‌ای و نظامی ایران جایگاهی ندارد و این دکترین تغییری نداشته است. 

وی درباره مواضع کشورهای دیگر درباره اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت: مواضع گسترده‌ای درباره این عملیات اتخاذ شد و بیشتر کشورها از ایران حمایت کردند. برخی از کشورهایی که ما را دعوت به خویشتن‌داری کردند، طی هفت ماه گذشته از رژیم صهیونیستی در انجام جنایت علیه غزه حمایت کردند و این نشان‌دهنده رویکرد دوگانه است.

  • نویسنده :
  • منبع :