19 دی آنلاین: معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پی سرریز شدن سد کجکی با توجه به بارش موجود در افغانستان و حقابه ایران از هیرمند گفت: حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شده که با رایزنی‌های مستمر با این کشور بیشتر خواهد شد.
«علی سلاجقه» روز چهارشنبه در حاشیه هیات دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران و در پاسخ به سوال ایرنا باتوجه به سرریز شدن سد کجکی آیا حقابه ایران داده خواهد شد گفت: با توجه به شرایط مناسب بارشی که وجود داشته است و سرریز شدن محدود از سد کجکی و سطح پایین دست کمال خان اتفاق ایجاد شده، رهاسازی آب تا حدی صورت گرفته اما تمام دریچه‌های سد باز نیست.
وی افزود: حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شده که با رایزنی‌های مستمر بیشتر خواهد شد.
بر اساس این گزارش؛ سد کجکی که در ولایت هلمند افغانستان بر روی رود هیرمند ساخته شده آب از آنجا به دریاچه هامون می‌ریزد که بخشی از آن در سیستان و بلوچستان ایران است که برای مصارف شرب، کشاورزی و دامداری مصرف می‌شود. اما چند سالی است افغان‌ها سدهای کجکی و کمالخان را روی این رود ساخته‌اند و حقابه ایران را بسیار کمتر از میزانی که تعیین شده می‌دهند.
حال چندی پیش حجم بسیار زیادی از آب از پرچاوه به پایین دست بند کجکی جریان یافت و این بند بعد از چهار سال دوباره پر آب شد.

  • نویسنده :
  • منبع :