19 دی آنلاین: کنیا اعلام کرد که ۴۹ نفر بعد از شکسته شدن سدی در غرب این کشور جان خود را از دست داده‌ و 110 تَن هم در بیمارستان بستری شده‌اند.
به گزارش گاردین، پلیس اعلام کرد که در ساعات اولیه روز دوشنبه بر اثر شکستن یک سد موقت در نزدیکی شهری در دره ریفت کنیا، دست‌کم 49 نفر جان خود را از دست دادند، زیرا باران‌های سیل آسا و سیل در این کشور به وقوع پیوست.
این فاجعه تعداد کل قربانیان در فصل مرطوب مارس تا می در کنیا را به بیش از ۱۲۰ نفر افزایش می دهد، زیرا بارندگی شدیدتر از حد معمول در شرق آفریقا و با الگوی آب و هوای ال نینو ترکیب شده است.
ساکنان می گویند که سد در نیمه شب ترکید و آب به پایین تپه فوران کرد و همه چیز را در مسیر خود فرو برد. سیل یک جاده را قطع کرد، درختان را ریشه کن کرد، خانه ها را شسته و وسایل نقلیه را به پرواز درآورد.
مارگارت وانگچی، ۵۲ ساله، معلم، گفت: «ما صدایی شبیه زلزله و غرش مانند قطار در حال حرکت شنیدیم.
یک افسر ارشد در مقر پلیس شهرستان ناکورو به صورت تلفنی به خبرگزاری فرانسه گفت که تاکنون 49 جسد پیدا شده است، در حالی که سوزان کیهیکا، فرماندار ناکورو، گفت ۱۱۰ نفر در بیمارستان تحت درمان هستند.
امدادگران در جستجوی ناامیدانه برای یافتن بازماندگان، با استفاده از بیلنگ و در برخی موارد از دست خالی خود در میان آوارها حفاری می کردند.
استفان نجیهیا نجوروگه، یکی از ساکنان محلی که در تلاش‌های اضطراری شرکت داشت، گفت: «ما برخی از اجساد را که توسط درختان نگه داشته شده بود جمع‌آوری کردیم و نمی‌دانیم چند نفر زیر گل هستند.
این فاجعه در سد Old Kijabe رخ داد، سدی در دامنه تپه که به طور طبیعی طی دهه‌ها پس از کار ساخت راه‌آهن توسط حاکمان استعماری سابق کنیا شکل گرفت.
صلیب سرخ یک میز در یک مدرسه محلی برای کمک به خانواده ها در یافتن اقوام گمشده ایجاد کرده است.

  • نویسنده :
  • منبع :