19 دی آنلاین: مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه خسارت ناشی از بارندگی‌های اخیر به ۲۰۰ هزار تن گندم در استان خوزرستان صحت ندارد، گفت: هنوز گزارش تکمیلی از میزان خسارت‌ها به دلیل سیل و بارش‌ها در استان‌های جنوبی نهایی نشده و به‌زودی میزان آن اعلام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، سهراب سهرابی درباره وضعیت استان‌های گندم‌خیز جنوب کشور و برآورد خسارت‌های ناشی سیل در روزهای گذشته، اظهار داشت: طی سه روز گذشته تقریباً بارش باران‌های سیل آسا را در سه استان خوزستان، ایلام و فارس داشتیم.
وی با توجه به تداوم بارش‌ها از توقف برداشت گندم در استان‌های خوزستان، ایلام و فارس خبر داد و افزود: با توجه به اینکه سازمان هواشناسی کشور حدود ۱۰ روز گذشته هشدارهای لازم را در این خصوص داده بود، مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و جهاد کشاورزی استان‌ها دست به کار شدند و بلافاصله اطلاع‌رسانی کردند تا گندم‌های خریداری شده در فضاهای غیرمسقف را به فضاهای مسقف منتقل و جابه‌جا شد.
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بنابراین گندم‌های خریداری شده از بارش‌های اخیر خسارتی ندیدند و آنجایی که نتوانستند گندم را منتقل کنند با برزنت و پلاستیک پوشش دادند و مشکل خاصی نداشتیم.
سهرابی گفت: با توجه به اینکه در برخی مزارع کشاورزان گندم‌ها در مرحله رسیدگی بودند، در برخی مناطق که حجم بارش و باد بیشتر بوده گندم‌ها دچار خوابیدگی شدند که به طور قطع بعد از گرم شدن هوا و هوای آفتابی این مشکل برطرف می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه گندم‌ها به فضای بسته منتقل شده‌اند، خسارت زیادی را در سه استان خوزستان، فارس و ایلام از محل بارش‌های اخیر نخواهیم داشت، اما مزارع زارعین که در اثر بارندگی و باران سیل آسا همراه با طوفان بوده، در حال بررسی هستیم و به‌زودی عدد دقیق خسارت‌ها اعلام می‌شود.
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون ۷ استان کشور همچون خوزستان، کرمان، ایلام، فارس، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان برداشت در حال انجام عملیات برداشت گندم هستند که به دلیل بارش‌های سیل آسا برداشت گندم استان‌های خوزستان، ایلام و فارس متوقف شده، اما در مابقی استان‌ها برداشت گندم ادامه دارد.
پیش‌بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جاری
سهرابی میزان تولید و خرید گندم در سال جاری را همچون سال گذشته دانست و اظهار کرد: امسال از ۶ میلیون هکتار سطح زیرکشت گندم آبی و دیم برآورد می‌شود که ۱۳.۵ میلیون تن گندم تولید و در نهایت همچون سال گذشته ۱۰.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود.
وی، سهم گندم تولیدی سه استان سیل‌زده را بیش از ۳ میلیون تن عنوان کرد و گفت: برآورد تولید امسال نشان می‌دهد که خوزستان ۱.۹ میلیون تن، فارس یک میلیون تن و ایلام ۴۵۰ هزار تن تولید داشته باشد.
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: سال گذشته میزان تولید و خرید گندم در استان خوزستان یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن، استان فارس ۶۰۰ هزار تن و استان ایلام ۳۲۰ هزار تن گندم بود که بیشترین میزان تولید و خرید مربوط به استان خوزستان است.
سهرابی گفت: اکنون در استان سیستان و بلوچستان ۳۵ هزار هکتار از اراضی زیرکشت گندم قرار دارد که تاکنون ۲۰ هزار تن گندم خریداری شده و به نظر می‌رسد تا پایان فصل برداشت، میزان خرید در این استان به ۷۴ هزار تن برسد.
وی تاکید کرد: شرایط آب و هوایی در ادامه اردیبهشت و اوایل خردادماه امسال تعیین کننده تولید و خرید گندم سال جاری است؛ بنابراین در اواسط خردادماه برآوردهای دقیق‌تری از تولید و خرید اعلام می‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :