19 دی آنلاین: رییس اداره هواشناسی مراغه گفت: کوه سهند طی صبحگاه امروز، ۲۰ اردیبهشت ماه بار دیگر سفیدپوش شد و وسایل گرمایشی را به برخی از خانه‌های منطقه بازگرداند.
«رامین حاجی‌زاده» روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش برف در کوه سهند طی اردیبهشت ماه به ندرت اتفاق می‌افتد و این رویداد می‌تواند در حجم و کیفیت تولید محصولات کشاورزی اثرگذار باشد.
به گفته وی این بارش‌ها از یک سو به منابع آبی منطقه غنا می‌بخشد و از سوی دیگر ممکن است به بخش کشاورزی خسارت وارد کند و کارشناسان جهاد کشاورزی اکنون در حال بررسی موضوع هستند.
رشته کوه «سهند» که در ادبیات دوستداران طبیعت و کوهنوردان به «عروس کوه‌های ایران» شهرت دارد، محیط زندگی و معیشت مردم منطقه را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد.
گفتنی است ساکنان شهرستان‌های دامنه‌های جنوبی «سهند» از هشترود گرفته تا چاراویماق و از مراغه تا بناب و ملکان و عجب‌شیر، از بارش برف بر دامنه‌های جنوبی این کوه و قله سه‌هزار و ۷۰۷ متری‌اش بهره می‌برند.

تاثیر مثبت بارش‌ برف در کوه سهند

بارش‌ برف در کوه سهند موجب رشد پوشش گیاهی منطقه می‌شود و از طریق تامین مواد غذایی دام‌های سبک و سنگین، در امرار معاش مردم منطقه تاثیر می‌گذارد.
رونق اشتغال روستایی و افزایش سرانه درآمد مردم محلی نیز از دیگر تاثیرات مثبت بارش سنگین برف در کوه‌های سهند به شمار می‌رود که به نوبه خود از مهاجرت روستاییان به شهر نیز جلوگیری می‌کند.
تامین پشم مورد نیاز برای بافت فرش دستباف مراغه، پروتئین و لبنیات مورد نیاز ساکنان و بسیاری دیگر از فعالیت‌های اقتصادی مردم منطقه به همین بارش‌ها وابسته است.
تامین آب چشمه‌ها و تقویت منابع آبی
بارش برف در کوه سهند، آب مورد نیاز رودخانه‌های سطحی منطقه را نیز تامین می‌کند
بارش برف در کوه سهند، آب مورد نیاز چشمه‌ها، رودخانه‌های سطحی و منابع آب‌های زیرزمینی منطقه را نیز تامین می‌کند و افزایش آب‌ رودخانه‌های فصلی و دائمی از جمله «مردق چای»، «صافی» و «لیلان چای» به نوبه خود در افزایش آب ورودی به دریاچه ارومیه نیز موثر است.
بارش برف با طراوت طبیعت بهاری و پوشش گیاهی مناسب در دامنه‌های سهند همراه می‌شود و فرصتی برای توسعه بوم‌گردی و گردشگری منطقه فراهم می‌کند؛ همچنین زمینه فعالیت‌های هنری برای هنرمندان، عکاسان و فعالان محیط زیست و نقاشان فراهم می‌شود.

جلوگیری از فرونشست زمین

بر اساس پردازش‌های راداری و ژئودتیک سازمان نقشه‌برداری کشور، قسمت‌های عمده‌ای از دشت‌های آذربایجان‌شرقی از جمله بناب و عجب‌شیر نیز تحت تاثیر فرونشست زمین قرار دارد و در صورت کاهش بارندگی و تداوم استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در مراغه، دشت مراغه نیز دیر یا زود وارد این لیست خواهد شد.
مدیرعامل انجمن حفاظت میحط زیست مراغه معتقد است که با ذوب شدن آب برف در کوه‌های توده‌ای سهند، علاوه بر پشتیبانی آب‌های سطحی، منابع آب‌های زیرزمینی و آبخوان‌های اطراف به ویژه در دشت مراغه تقویت می‌شود و همین موضوع از فرونشست این دشت جلوگیری خواهد کرد.
«علی مشتاق‌پور» بارش برف سنگین در سهند را ضامن استحکام لایه‌های اعماق زمین عنوان کرد و اظهار داشت: تاثیر بارش سنگین برف بر زندگی مردم منطقه تا حدی است که آنان با هر بارش برف در کوه‌های توده‌ای سهند باید خوشحالی کنند.
  • نویسنده :
  • منبع :