۱۹ دی آنلاین: با سفر رئیس جمهور به قم و تمهیدانی که برای احیای منوریل فراهم کرده بودند، بار دیگر موضوع این پروژه در قم داغ شده و در محافل مختلف نسبت به آن حساسیت به خرج داده شد.
یادداشت 19دی آنلاین تحت عنوان «رئیسی را در قم قربانی احمدی‌نژاد نکنید» یکی از محورهای مباحث به‌ویژه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی طی روزهای گذشته بود.

عباس اصفهانیان از خبرنگاران قدیمی قم در گروه‌های رسانه‌ای در مطلبی تحت عنوان، کاسبان «مونوریل» را رها نکنید! نوشت: در شلوغی سفر رئیس جمهور به قم استاد مرتضی داستانی مقاله‌ای افشاگرانه، دلسوزانه و مهم با عنوان «رئیسی را در قم قربانی احمدی‌نژاد نکنید» به رشته تحریر در آوردند که متأسفانه مغفول ماند و فرد یا خبرنگار مطالبه‌گری، پیگیر آن نشد.
در بخشی از این یادداشت آمده است: «این روزها دو گروه به واسطه نفوذی که در دولت دارند در پی این هستند به هر قیمتی مونوریل را اجرا کنند. یک عده که کاسبان مونوریل‌اند که در رأس آنها شرکت کیسون و وابستگان آنها در قم و جناب آقای انصاری سرمایه‌دار معروف است که به دنبال این هستند از ناحیه قرارداد با چین برای اجرای مونوریل در قبال فروش نفت به نوایی برسند.
عده دیگر مدیران وامدار احمدی‌نژادند که حیات سیاسی خود را مدیون ایشان می‌دانند و در پی ادای دین خود به هر قیمتی شده حتی قربانی کردن اعتبار رئیسی هستند تا باعث خوشنودی احمدی‌نژاد را فراهم نمایند.»
به نظر می‌رسد به فرض صحت این ادعا، هر دو گروهِ مورد اشاره در این مقاله، به هدف خود دست یافتند چرا که رئیس جمهور در سخنرانی خود در قم صراحتاً بر تکمیل مونوریل تأکید کرد.
از آنجا که استاد داستانی حرفی بدون اطلاع و تحقیق نمی‌زند به نظر می‌رسد لازم است رسانه‌ها، موضوع شرکت کیسون و وابستگی احتمالی آن به صاحبان قدرت و ثروت را بررسی کنند. خصوصاً اینکه تکمیل این پروژه بی‌خاصیت، به منزله انداختن سنگی دیگر روی سنگ احمدی‌نژاد در چاه ویل مونوریل خواهد بود و به قیمت حذف خط B مترو توسط دولت تمام خواهد شد که هزینه سنگینی بدون بازدهی لازم روی دوش مردم قم خواهد گذاشت...

در این ارتباط فردی به نام زمانی هم نوشت: به نظر من با دستورات این‌چنینی آقای رئیسی، جای نگرانی برای منوریل وجود ندارد؛ البته که نگرانی از جهل و نادانی همیشه بوده و هست، بخصوص در زمانی که رئیس‌جمهوری بر کوسِ اجرایی بدمد که خود غافل است از خیر و شرّ و هزینه و فایده آن.
گفته بود: *«هر آنچه در سفر اولش مصوب کرده، لازم است اجرا شده باشد، تا اراده بکند که بیاید.»* از همه آن‌همه مصوبه، فقط چند لایه آسفالت در حواشی شهر و رودخانه اجرا شد و «مترو و منوریل و فرودگاه»، کمافی‌السابق به حال اولیه خود پابرجا ماند.
اینکه او نمی‌فهمد منوریل به هیچ وجه مطلوب و به صرفه برای قم و خصوصاً مکانی که برایش در نظر گرفته‌اند نیست، جای تعجب ندارد، تعجب‌بار آن است که مدیران قمی که در محافل خصوصی‌شان از خیانت احمدی‌نژادی‌ها به سبب همین منوریل‌ها ایراد می‌گیرند و تمسخر می‌کنند، چگونه در حضور ریاست مثلاً جمهوری از اشتباه اجرا و ایجاد آن به طور کلی دم نمی‌زنند؟!؟*

کارشکنی یک جریان خطرناک در تکمیل مونوریل
پایگاه خبری قمنا که در این سال‌ها نشان داده هنری جز توهین و فحاشی و افترا ندارد. هرچند از این فحاشی صاحب منصب و مقام شده‌اند. احتمالاً برای گرفتن پست دیگری نوشت: با قطعی شدن ادامه روند ساخت مونوریل قم از سوی دولت سیزدهم، برخی جریان‌های ورشکسته سیاسی در ادامه سیاست‌های قبلی خود در پی القای نااُمیدی و کارشکنی برای به سرانجام رسیدن این پروژه هستند.
این جریان با محوریت کارگزارانی‌ها و حامیان روحانی و هاشمی رفسنجانی _ که ارگان رسانه‌ای آن‌ها در قم، روزنامه 19 دی است_ و همچنین با همراهی برخی عناصر و کارکنان حوزه مدیریت شهری، مونوریل را نمادی از ناکارآمدی نظام و میراث یاس و ناامیدی برای آیندگان می‌خواهند.
این در حالی است که مونوریل از لحاظ کارشناسی نسبت به مترو، صرفه‌جویی در هزینه‌ها را به دنبال دارد و با بهره‌برداری از این پروژه تا پردیسان، بار ترافیکی از روی دوش مدیریت شهری قم برداشته می‌شود
ادعای کارشناسی دروغ قمنا در حالی است که در تازه‌ترین مطالعه انجام شده بر بیهوده بودن منوریل در قم اشاره شده و بر انجام خط B مترو تأکید شده است.
عادلی، خبرنگار کیهان در قم هم نوشت: این نوشته نه دلسوزانه، که متأثر از نگاه متحجرانه و قبیله‌گرایی سیاسی افراطی است. همان نگاه معیوب که در دولت روحانی چنان غلیظ و غالب بود که بر همه چیز قفل زد و قرارداد خسارت بار برجام را بر کشور تحمیل که فقط خدا می‌داند چند سال زمان لازم است تا خسارات آن که به اندازه یک جنگ جهانی بود جبران شود.

پرونده‌سازها دست به کار شدند
کانال همشهریان قم هم در این زمینه تصریح کرد: انتقاد از ساخت مونوریل به جای مترو کاملاً مبتنی بر نظرات علمی و فنی کارشناسان و تحلیل دیدگاه‌های مردم است. اما عده‌ای که به پرونده‌سازی علیه خبرنگاران شهرت دارند و نوشته‌هایشان را با جناح خاص سیاسی هماهنگ می‌کنند، بدون کوچک‌ترین اشاره به کارآمدی مونوریل به جای مترو، به منتقدان برچسب سیاسی می‌زنند. چون این افراد تنها با پرونده‌سازی و برچسب‌زدن می‌توانند دهان منتقدان (که از بدنه کارشناسی جامعه هستند) را ببندند.
این افراد، نقد علمی و فنی را نمی‌پذیرید. در حالی که همه کارشناسان، شرکت‌های مشاور و... مونوریل را فاقد توجیه فنی و اقتصادی می‌دانند.
دیگر همه می‌دانند که مونوریل (بدون تجربه با پیمانکاری شرکت خارجی) در مقایسه با مترو (با تجربه و پیمانکاری شرکت ایرانی) آن هم در مسیر غیرکارشناسی رودخانه، مشکلی از قم حل نمی‌کند، مگر اینکه مشکل رانت‌خواران و کاسبان را حل کند!
پرونده‌سازها و مدافعان مونوریل اگر حرفی برای گفتن دارند، به جای هوچی‌گری و برچسب‌زدن‌های سیاسی، مناظره‌ای برگزار کنند تا برای مردم مشخص شود چه پاسخ روشنی در مقابل نقدها دارند

منوریل کمکی به حمل و نقل قم نمی‌کند
خبرگزاری خبرآنلاین هم در گزارش مفصلی نوشت: پروژه مونوریل شهر قم بعد از حدود ۱۴ سال قرار است تکمیل شود، پروژه‌ای که برخی کارشناسان معتقدند توجیه اقتصادی ندارد و کمکی به حمل و نقل عمومی در قم نمی‌کند، با این وجود در سفر اخیر ابراهیم رئیسی به قم وعده تکمیل این پروژه داده شده است.
به گزارش خبرآنلاین، چهارده سال است که ستون‌های مونوریل در شهر قم بلاتکلیف باقی مانده، پروژه‌ای که از همان ابتدا با تردیدهای زیاد کلنگ زده شد، قرار بود سبب‌ساز تسهیل حمل و نقل شهری برای قمی‌ها شود اما نه خیری به مردم این شهر رساند و نه مدافعان آن توانستند پروژه را تکمیل کنند، میراثی که از دوره ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد با صرف هزینه‌های هنگفت روی دست شهرداری قم باقی مانده حالا زمزمه‌های تکمیل آن به‌گوش می‌رسد.
در همین باره محسن محرری، رئیس شورای اسلامی شهر قم گفته که: «مونوریل قم یک موضوع حاکمیتی است و اراده دولت سیزدهم برای اجرای این طرح نهایی شده و به‌زودی عملیات تکمیل آن آغاز خواهد شد. طبق ابلاغیه‌های دولت و سازمان برنامه‌وبودجه با ادامه طرح مونوریل قم تا پردیسان، خط دوم متروی قم کنار گذاشته می‌شود و دیگر هیچ اعتبار ملی به آن اختصاص نخواهد یافت.»
با این وجود همچنان مخالفان پروژه مونوریل قم معتقدند تکمیل آن اشتباه است و چیزی جز از دست رفتن سرمایه نیست، بعد از این‌که اعلام شد شهرداری قم با کمک‌های دولت قرار است این پروژه را تکمیل کند، ۱۹ دی آنلاین در گزارشی نوشت: همزمان با سفر رئیس جمهور به قم عده‌ای دست به کار شده‌اند تا بار دیگر شرکت کیسون را به نوایی برسانند و داغ مردم قم را تازه کرده و نمک به زخم آن بپاشند. آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور مردم که قسم یاد کرده است که منافع مردم را بر منافع افراد و شرکت‌ها ترجیح دهد امروز که مهمان مردم قم است نباید اجازه دهد با حیثیت دولتش عده‌ای بازی کنند. متأسفانه معاون اجرایی رئیس جمهور و استاندار قم مطالعه جدید را هم کنار گذاشته و با تهدید شهردار و شورای شهر خواستار اجرای مونوریل به هر قیمتی، آن هم با بودجه شهرداری قم شده‌اند. درحالی‌که مطالعه‌های جدید اجرای خط دوم مترو را به صلاح مردم و شهر قم دانسته است.»

حالا باید دید برای تکمیل این پروژه چند میلیارد هزینه می‌شود و بعد از تکمیل آن چه سودی به حمل و نقل شهر قم می‌رساند؟
  • نویسنده :
  • منبع :