19 دی آنلاین: سخنگوی سازمان ملل در پی برگزاری مراسم یادبود آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و سایر شهدای سانحه سقوط بالگرد ایرانی و برخی انتقادات از سازمان ملل، از برگزاری این مراسم یادبود از سوی مجمع عمومی سازمان ملل برای رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران دفاع کرد.

«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل در جمع خبرنگاران گفت: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در مراسم یادبود رئیس جمهور ایران گفت که سازمان ملل متحد در کنار مردم ایران در تلاش آنها برای صلح، توسعه و آزادی های اساسی می ایستد. 

دوجاریک تصریح کرد: دبیرکل سازمان ملل گفت که سازمان ملل متحد برای کمک به تحقق صلح و امنیت پایدار و توسعه و حقوق بشر برای همه که در منشور آمده است، هدایت خواهد شد. 

خبرنگاری درباره لحن اظهارات آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل سوال کرد که دوجاریک پاسخ داد: دبیرکل سازمان ملل از حقایق سخن گفت و به صورت صادقانه اظهارات خود را بیان و همچنین بر تعهد خود به مردم ایران و آزادی های اساسی آنها تاکید کرد. 

این خبرنگار درباره اظهارات امینه محمد قائم مقام دبیرکل سازمان ملل و دعای او برای سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران پرسید و گفت که خانم امینه محمد در رسانه ایکس نوشته است که امیدوارم خداوند او را به بالاترین درجات بهشت وارد کند، آیا این دعا برای سید ابراهیم رئیسی از سوی یک مقام بلند پایه سازمان ملل درست است؟ 

دوجاریک پاسخ داد که دعای او به درگذشت یک شخص اشاره داشت. 

سخنگوی مجمع عمومی سازمان ملل نیز از برگزاری این مراسم دفاع کرد و آن را مطابق قوانین سازمان ملل دانست.

گفتنی است؛ مراسم یادبود آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و سایر شهدای سانحه بالگرد ایرانی روز پنجشنبه به وقت محلی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد و مجددا مجمع عمومی سازمان ملل یک دقیقه به احترام آنان سکوت کرد و ایستاد.

در این مراسم آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، سفیر و نماینده کشور بروندی در سازمان ملل، سفیر و نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل، نماینده کشور هائیتی به نمایندگی از گروه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب، سفیر و نماینده دائم قطر در سازمان ملل و سفیر و نماینده کشور وانواتو به ایراد سخنرانی پرداختند.

  • نویسنده :
  • منبع :