19 دی آنلاین: تنها چهار روز از پیام رهبر انقلاب به مجلس دوازدهم و توصیه‌های دوازده‌گانه ایشان می‌گذرد اما گویی بعضی از نمایندگان مجلس هنوز جوهر این پیام خشک نشده، آن را فراموش کردند که خلق صحنه درگیری تاسف‌بار در جلسه روز گذشته مجلس موید آن است.
حاشیه‌های مجلس دوازدهم قبل از تشکیل آن با برخی بداخلاقی‌ها، تندروی‌ها و تخریب رقبای انتخاباتی شروع شد آن هم در شرایطی که کمتر از یک ماه مانده به برگزاری انتخابات ۱۱ اسفند مقام معظم رهبری فرمودند «افرادی که وارد میدان انتخابات شده‌اند، از بداخلاقی، بددهنی و توهین و تهمت به دیگران در تبلیغات و فضای مجازی و همچنین از سیاه‌نمایی و بیان مطالب دروغ و خلاف واقع برای جلب نظر مردم اجتناب کنند چرا که این کارها موجب سلب برکت و عنایت الهی است.»
توصیه‌ای که انتظار می‌رفت مدنظر تمامی کاندیداها باشد اما در مواردی برخی از منتخبان و حامیان آن‌ها به سمت تخریب رقبا پیش رفتند.
به هر صورت، مجلس دوازدهم از ۷ خرداد کار خود را شروع کرد و در دومین جلسه رسمی انتخابات هیات رئیسه مجلس برگزار شد؛ انتخاباتی با حواشی فراوان که مهمترین آن شمارش و بازشماری آرا است.
آبروریزی در شمارش آرا
اینکه اختلاف بین شمارش و بازشماری آرا در مواردی به ۴۰ رای رسید، چیزی جز یک فاجعه و بالاتر از آن آبروریزی نیست. چطور می‌شود در شمارش اولیه، یک رای اعلام شود و بعد در شمارش مجدد، آن هم به دلیل اعتراض برخی از نمایندگان، تعداد آرا بسیار کمتر شود؟ اساسا اگر نمایندگان به نتایج انتخابات اعتراض نمی‌کردند، چه می‌شد؟
روز گذشته محمدباقر قالیباف رئیس مجلس سعی کرد که در جلسه علنی و غیرعلنی به این موضوع پاسخ دهد؛ او ابتدا گفت که هیچ مسئولیت قانونی در برگزاری این انتخابات نداشته و رئیس و هیأت رئیسه سنی طبق روال قانونی کار خود را انجام دادند. نمایندگانی به عنوان ناظر و شمارش کننده آرا اقدام به شمارش و  بازشماری آرا کردند و  کار ما اطلاع‌رسانی بود.
توضیحات علاءالدین بروجردی رئیس سنی مجلس هم ناظر به چگونگی چینش نمایندگان مسئول شمارش آرا و نظارت بر آن بود؛ او این را هم گفت که در انتخابات هیات رئیسه مجلس نزدیک به ۴ هزار رای شمارش می‌شود که عدد کمی نیست. تجربه ادوار گذشته نیز نشان داده که امکان درصدی از اشتباه وجود دارد.
مجادلات مضر سیاسی در مجلس
در کشاکش ماجرای برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس، روز گذشته اتفاق تلخ دیگری در مجلس رخ داد و صحن علنی  شاهد خلق صحنه تاسف‌بار درگیری بین چند نماینده مجلس بر سر اعتبارنامه‌ها بود؛ صحنه‌ای که خروجی جز فرصت‌سازی برای دشمنان و مخدوش کردن آرامش جامعه و وحدت ملی ندارد.
ماجرای روز گذشته به بررسی اعتبارنامه منتخبان برمی‌گردد؛ به یکباره در میانه جلسه علنی مجلس،  تعدادی از نمایندگان حاضر در جایگاه هیات رئیسه با یکدیگر درگیری پیدا کردند تا جایی که مالک شریعتی نماینده تهران با فریاد به تاج‌گردون نماینده گچساران گفت که «چرا فرار می‌کنی!»
صحنه‌ مجادله‌ای که تبدیل به درگیری بین دو نماینده دیگر یعنی گودرزوند نماینده رودبار و تقی‌پور نماینده تهران شد. بحث تا جایی بالا گرفته بود که عده‌ای مقابل دهان تقی‌پور را گرفته بودند تا به دلیل عصبانیت حرف‌های ناشایستی نزند. آن‌قدر تنش بالا گرفت که دو نماینده را از دو طرف مجلس خارج کردند.
همین ترسیم مختصر از مجادله روز گذشته مجلس آن هم تنها چهار روز بعد از پیام رهبر انقلاب به مناسبت آغاز به کار مجلس دوازدهم این سوال را در ذهن متبادر می‌کند که اصلا نمایندگان مجلس، پیام رهبر انقلاب را خوانده‌اند؟
کشاندن دعواها و مجادلات و بیان ادعاهایی با این ادبیات که فلانی گفت «تکه‌ تکه‌ات می‌کنم» و یا تهدید کرد «نمی‌گذارم شب به خانه برسی» در مجلسی که به فرموده امام خمینی (ره) در راس امور است، چه جایگاهی دارد؟
مگر بنا بر فرموده امام راحل، نمایندگان عصاره فضائل ملت نیستند پس آیا خلق این صحنه‌ها و بیان این عبارات زیبنده نماینده‌ای است که بنیانگذار انقلاب اسلامی چنین تعابیری درباره‌اش به کار برده است؟
شاید لازم باشد ۲۹۰ نماینده مجلس دوازدهم قبل از هر کاری چندین بار توصیه‌های دوازده‌گانه رهبر انقلاب را با خود مرور کنند تا هم از «مسابقات بی‌فایده رسانه‌ای و مجادلات مضر سیاسی در مجلس» پرهیز کنند و هم «آرامش‌بخش و امیدآفرین» برای کشور باشند.
آقایان و خانم‌های نماینده مجلس نه تنها این توصیه‌ رهبر انقلاب را نصب‌العین قرار دهید که حتی آن را جایی در مقابل دیدگانتان بگذارید؛ پس وقت و عمر کوتاه دوران مسئولیت خود را مصروف مجادلات مضر سیاسی نکنید. مجلسی‌ها کشور به آرامش و نه مجادله و کشمش نیاز دارد.
  • نویسنده :
  • منبع :