19 دی آنلاین: انتشار آیین‌نامه جدید عضویت در کتابخانه ملی انتقاداتی را به‌همراه داشته است، در آیین‌نامه جدید دیگر خبری از عضویت معلولان، خانواده شهدا و بازنشستگان دولت مطابق شرایط گذشته نیست.
آیین‌نامه جدید عضویت در کتابخانه ملی ایران، انتقاداتی را از سوی پژوهشگران و دانشجویان به‌همراه داشته است. از نظر منتقدان؛ آیین‌نامه جدید دایره مراجعه‌کنندگان به کتابخانه ملی را محدودتر از گذشته کرده است.
از جمله در آیین‌نامه جدید در بخش اعضای عمومی، بند «جانبازان، ایثارگران و اعضای درجه یک خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران» به ایثارگران منطبق با قانون با مدرک کارشناسی تغییر کرده است. پیش از این، بازنشستگان دولت با داشتن حداقل مدرک کارشناسی و معادل آن می‌توانستند از عضویت عمومی بهره‌مند شوند، که چنین امکانی در شیوه‌نامه جدید دیده نشده است.

در همین رابطه، عصمت مومنی معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پاسخ به مباحثی در خصوص کمبود امکانات برای معلولان که در روز‌های اخیر در رسانه‌ها مطرح شده است در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: آمار استفاده معلولان از کتابخانه ملی ایران، حضور کم این افراد را نشان می‌دهد بنابراین تسهیل امکانات خدمات دهی به گروه‌های خاص به ویژه معلولان، به عنوان یک سیاست اصولی و بنیادی در کتابخانه ملی دنبال می‌شود. 

وی افزود: از طرفی شرایط فیزیکی و محیطی برای افراد آسیب دیده باید به گونه‌ای باشد که امکان عبور و مرور داشته باشند و کتابخانه ملی خدمات خود را بر خط ارائه می‌کند.  

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: این موضوع کمک می‌کند نه تنها افراد ساکن در تهران بلکه همه افرادی که در سراسر ایران هستند بتوانند از این خدمات استفاده کنند. 

خانم مومنی گفت: کتابخانه ملی ایران درباره معلولان ارزش بسیاری قائل است و فعالیت‌های مختلفی در این سال‌ها داشته است. 

وی افزود: کتابخانه ملی تا کنون میزبان سه دوره جشنواره «کاما» بوده و به عنوان نقش فرادستی و سیاستگذارانه خود در صدد ارتباط با دیگر مراکز مرتبط هم بوده است. به طوری که در سال گذشته چهار نشست تخصصی برای این گروه از افراد برگزار شده بود. 

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: ما امتیاز‌های ویژه‌ای برای استفاده این عزیزان و خدمات بر خط در نظر گرفته ایم که به زودی اعلام می‌شود. 

چندی پیش برخی روزنامه‌ها و پایگاه‌های اینترنتی از کمبود امکانات دسترسی برای مراجعه از خدمات حضوری کتابخانه ملی مطالبی را منتشر کردند.

  • نویسنده :
  • منبع :