۱۹ دی آنلاین: کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اهمیت مقوله فرهنگ در جامعه، گفت: زن را به عنوان مادر، فرهنگی ترین عنصر جامعه می‌دانیم؛ فرهنگ، زنانه‌ترین عنصر جامعه خواهد بود.
به گزارش ایلنا، محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز در برنامه‌ای با عنوان «میزگرد فرهنگی» در رسانه ملی حضور یافت.

محمدباقر قالیباف در این برنامه گفت: موضوع فرهنگ از موضوع اساسی است. عنوان دولت را خدمت و پیشرفت انتخاب کردیم. وقتی درهم کنسی با میائل فرهنگی و اجتماعی خواهد بود. همینطور فرهنگ بر خدمت اثرگذار است. بدون اینکه به اولویت فرهنگی بپردازیم نمی‌توانیم به پیشرفت بپردازیم. این اعتقاد و باور من است. رهبری برجسته‌ترین شخصیت فرهنگی ما است. بیش از ده سال مرتب بر مسائل اقتصادی داشتند. رویکرد مسائل اقتصادی بر فرهنگ اثر گذار است. حرف از فرهنگ جهادی هستیم. حرف از فرهنگ مواسات و  همدلی می‌زنیم.  وقتی صحبت از همدلی می‌زنیم زمانی که ۷۰۰ نفر در کرونا می‌مردند تک رقمی شد. وقتی تورم دارد و به طور یک دهه تورم فزاینده دارد خانواده نمی‌توانند اخلاق را رعایت کنند. نقش فرهنگ در دولت ما بسیار. نقش کلیدی و اثرگذار و درهم کنش با موضوع اقتصادی تست.

وی افزود: موضوع زن و خانواده در مقوله فرهنگ می‌دانیم. زن را به عنوان مادر، فرهنگی ترین عنصر جامعه می‌دانیم. فرهنگ،  زنانه‌ترین عنصر  جامعه خواهد بود.

صدیقه سادات حجازی مشاور فرهنگی قالیباف گفت:  من به عنوان‌یک کنشگر فرهنگی یکی از وظایف خودم را در مورد رصد مسائل فرهنگی و سیاسی اجتماعی زنان داشتم. تلاش داریم که سیاست‌های بالادستی ابلاغ می‌شود و اجرا مب‌شود اما اینکه چقدر شاهد عملیاتی شدن این سیاست‌ها در برنتمه هستیم نیازمند رصد جدی است.

وی افزود: در این رصدها چه چیزها تعاملات بین‌الملل چگونه می‌توانیم  عرضه کنیم. یکی از جاهایی که به شدت درباره افدامات. تعاملی زنان ایران و کشورها اتفاقاتی که در شهر تهران در زمان مدیریت اقای قالیباف در تهران اتفاف افتاد. فضاهای زیادی ایجاد شد تصویری که قبل از حضور در ایران داشتند نسبت به زنان در جامعه متفاوت بود. ان چیزی که مهم بود بتواند نظریات خود با گفتمان انطباق دهد. خدماتی که اتفاق افتاد حضور زنان در جایگاه پلیس هستند که دانشگاه پلیس دارد و ریاست ان بر عهده یک زن است بتوانیم درباره واقعیات زنان جامعه خود به دنیا نشان دهیم. در زمان شهرداری آقای قالیباف  این بهره‌برداری در محیط کار توسط زنان اتفاق افتاد. به طور ویژه مانند پارک زنان تاسیس شده از حالت انفرادی خارج شده و خانوادگی تبدیل شده است. نگاه خانواده محوری در این مصادیق ما را در بیان نگاه  و تئوری ما به مخاطب کمک کند.

وی افزود: من در طی این سال‌ها همکاری نردیک نداشتیم اما یکی از جاهایی که به حوزه عمل و برنامه رسیده جاهایی بود که آقای قالیباف در ان جا مدیریت کردند. در حوزه مجلس اتفاقات خوبی افتاد. یکی از برجستگی‌های اقای قالیباف کار را تمام می‌کنند.

غفاری دیگر مشاور قالیباف گفت: من یک معلم در دانشگاه هستم و بسیاری از فرزندان شما از من درباره شخصیت و عملکرد فرهنگی اقای قالیباف سوال می‌کنند. ما افزادی در جامعه که صاحب نظریه و ایده پردازی دارند. اما شاید کمتر به مدیرانی فهم از پیچیدگی‌های فرهنگی و ایده گره‌گشا ار کار مردم با مخالف این‌ها باشند. از همه مهم‌تر بتوانند ایده‌ها را اجرایی کنند. من می‌توانم شهادت بدهم که شرایطی مثل ایشان داشته باشد تا تشخیص ایده پردازی و اجرای و پایان کار. همه ما در روابط اجتماعی و اجماع ملی مسئولیت داریم که بیشتر در نظر رییس جمهور است.

وی تصریح کرد: اوج التهاب ۱۴۰۱ ده‌ها جلسات نخگبان کنشگران اتجماعی. و قالیباف در پایان بندی حضور داشتند ووش می‌دادند و ایده‌های فرهنگی را گوش می‌دادند تا در زمان بحران نشستن بر کسی ریاست جمهوری بسیار محتمل است. من ندیدم اقای قالیباف کسی را تخریب کند و تخریب و بی اخلاقی به شکاف اخلافی بیافزاید. بلکه آن را ترمیم می‌کند.

وی افزود: ما اگر نگران ایران هستیم فکر کنم در دو. زمینه نیاز به همدلی همفکری بیشتر داریم. خانواده بالاترین سرمایه اجتماعی است به این دلیلا بیشترین بار به دوش خانواده است.  نطام اموزش پرورش برای حکمرانی نو به ان نیاز داریم نظام اموزش پرورش ملی داشته باشیم تا به صورت عادلانه و برابر برای فرزندان داشته باشیم. این موضوع  در حساسیت‌های فکری آقای قالیباف وجود دارد.

قالیباف درخصوص کلاف پیچیده تربیتی و آموزش و پروش گفت: یکی از جاهایی که با دانش آموزان بر قرار کردیم، دانش آموزان علامه حلی بود.ما در آموزش و پروش اولین و آخرین موضوع مدیریت قوی است.  آموزش و پروش مهم‌ترین جای ماست. در ۱۷ سال قریب به ۲۰ وزیر   و سرپرست عوض کردیم . از پایه اینجا ویران بوده است. سلسه مراتب در آموزش و پروش دارای مشکل جدی است.  ۲عنصر بیشتر ندارد، انسان و مدرسه است.

وی تاکید کرد: حتما معیشت مهم است و باید رسیدگی کنیم ما در مجلس رتبه بندی را محقق کردیم.لذا ما در  دولتی که مد نظرمان است مدیریت قوی، اصلاح نهادی و شفاف سازی این کار را انجام می‌دهیم . کرونا آمد ما سیستم شاد آوردیم و بروکراسی اداری را تعطیل کردیم. آموزش و پروش بسیار مهم است .

قالیباف بیان کرد: اینقدری که در آموزش و پروش به ذهن بچه‌ها فشار می‌آرویم  در بحث تربیت و مهارت کمتر توجه کردیم . ما در برنامه هفتم مواد مختلفی را پیش بینی کردیم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین نکته در آموزش و پروش بهره‌وری است. این برنامه ای که نوشتیم که یک سند قانونی است، اگر دولت چهاردهم یک مدیریت قوی نداشته باشد یک کاغد بیشتر نیست‌ . باید یک مدیر قوی  وجود داشته باشد  اگرنه مدیریت گذشته‌ای که گذشته باقی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اقداماتش درخصوص فشار بر رسانه و این که دو نفر از فعالان رسانه‌ای در روز شروع تبلیغات بازداشت شدند، وی  به عنوان رئیس مجلس  برای آزادی این دو نفر چه کرده است، گفت:لدون شک آزادی و آزادی رسانه به عنوان نمایندگی افکار عمومی، حتما نشاط و پیشرفت جامعه لازم است و بدون شک از وظایفی است که دنبال می‌کنند.من در نیروی انتظامی شدم  فرمانده قبلی بیش از ۲۰۰ شکایت از رسانه داشتند که همه این‌ها را پس گرفتم. در شهرداری تهران هم‌همین را کردم.در مجلس هم هیچگاه به فردی اقدام نکردم. به همین خبرنگارانی که اشاره کردید در دادگاه بدوی، در دادگاه ثانویه و در دیوان محکوم شدند و شاکی خصوصی دارند، اگر می‌خواهید من به عنوان رئیس مجلس بروم به شاکی خصوصی بگویم این خبرنگار را ببخشید ، من چشم دنبال می‌کنم.

وی تاکید ورد:وقتی فرد  شاکی خصوصی دارد باید حقوق آنها را هم  رعایت کرد. وقتی یک رسانه‌ای دروغ گفته است من به عنوان شاکی اقدام نکردم مدعی العموم دنبال کرده است، رسانه صدای حق جامعه است و دولتمردان باید ندای آنان را بشنوند.
  • نویسنده :
  • منبع :