19 دی آنلاین: مناسک حج با خروج کامل زائران از شهر مکه، آغاز شد. بیش از یک و نیم میلیون نفر در مناسک حج امسال حضور دارند.
امروز شنبه ۲۶ خردادماه بنا بر تقویم عربستان نهم ذی الحجه و روز عرفه است. زائران از غروب جمعه به سمت مشاعر و عرفات حرکت کردند تا اعمال حج را به جا آورند.
عربستان اعلام کرده است حج امسال با حضور بیش از یک میلون و ۵۰۰ هزار نفر برگزار می‌شود. این زائران تا پیش از غروب در صحرای عرفات خواهند ماند و پیش از آن به سمت سرزمین منا برای رمی جمرات (سنگ زدن به شیطان) حرکت می کنند.
به گفته غلامرضا رضایی ـ مدیرعملیات حج ۱۴۰۳ ـ حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰  زائر اهل سنت در روز «ترویه به منا» منتقل شدند و  زائران، نهم ذالحجه به زائران شیعه در عرفات خواهند پیوست.  
درحال حاضر ۸۷ هزاز و ۶۵۰ زائر ایرانی به مشاعر منقل شده‌اند و تا غروب نهم ذی‌الحجه در عرفات وقوف دارند و پس از آن رهسپار مشعرالحرام می‌شوند.
معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت نیز به راه‌اندازی بیمارستان ها و درمانگاه های اشاره کرد و افزود: مراکز پزشکی و درمانی جمعیت هلال احمر به طور ۲۴ ساعته پذیرای زائران خواهد بود.
او اظهار کرد: تفاوت خدمات امسال نسبت به سال گذشته افزایش سطح کیفیت خدمات پزشکی است و با توجه به حضور زائران عزیز در مشاعر، همکاران مرکز پزشکی حج و زیارت در مکاتب ۹ گانه به صورت ۲۴ ساعته به شکل بیمارستانی و درمانگاهی حضور دارند و خدمات ما شامل تمامی رده‌های تخصصی و بخش‌های بستری موقت، اکو، آزمایشگاه، پرستاری، گچ‌گیری،  بخیه و... است.
مدیر عملیات بهداشتی درمانی حج ۱۴۰۳ نیز با اشاره به زائران اهل سنت هم که روز ترویه به منا رفتند، خدمات ارائه شد، افزود: تا آخرین زائری که در عرفات حضور داشته باشد، درمانگاه‌های مرکز پزشکی حج بیمار پذیرش خواهند کرد. همچنین درمانگاه و بیمارستان منا هم تا پایان روز ۱۲ ذی‌الحجه برپا است.
طاهر درودی با اشاره به چند توصیه پزشکی به زائران بیت‌الله الحرام اظهار داشت: در چند سال آینده مهمترین مشکل زائران ما گرما زدگی خواهد بود بنابراین کهنسالان باید بر اساس برنامه خود داروهایشان را در این چند روز مصرف کنند و از قرارگیری در معرض مستقیم نور آفتاب بپرهیزند. وی ادامه داد: زائران بعد از خارج شدن از احرام تا پایان روز ۱۲ از لباس خنک نخی سفید و پس از تکمیل اعمال و مناسک آقایان از عینک آفتابی و کلاه استفاده کنند. با توجه به شرایط موجود توصیه می‌کنیم زائران از «جبل الرحمه» بالا نروند مبادا در اجرای مناسک اعمالشان دچار اخلال شود و  آب و مایعات مصرف کنند و اگر با مشکل یا ناخوشی مواجه شدند به مرکز پزشکی مراجعه کنند.  
  • نویسنده :
  • منبع :