19 دی آنلاین: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در اعتراض به دستگیری برخی از زائران ایرانی در حج، درحالی که یک نفر از این زائران همچنان در مدینه در بازداشت است، گفت: برخی از اقدامات عربستان در هیچ‌یک از موسم‌های حج گذشته سابقه نداشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، نمایندگان دفاتر مراجع عظام تقلید در حج ۱۴۰۳ با حضور در محل بعثه مقام معظم رهبری در مکه با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رئیس سازمان حج و زیارت دیدار کردند. در این دیدار که سفیر ایران در عربستان نیز حضور داشت، حجت‌السلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب با اشاره به همزمانی حادثه ناگوار شهادت رئیس‌ جمهور و دیگر شهدای خدمت با حج امسال، گفت: برخی از اقدامات کشور میزبان (عربستان) در هیچ‌یک از موسم‌های حج گذشته سابقه نداشته است.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار کرد: برای نخستین‌بار در تاریخ حج‌گزاری، ۶ نفر از خادمان زائران را برگرداندند و در ادامه برخی دستگیری‌ها اتفاق افتاد و زائران را بردند و در نزدیکی جده رها کردند و علت را هم اجرای دستورالعمل حج «بلا تصریح» (حج بدون مجوز) عنوان کردند، در حالی‌که تمام این افراد تصریح داشتند و با ویزای حج به این کشور وارد شده‌اند.
نواب با اشاره به تماس‌ها و پیگیری‌های انجام شده برای آزادی یک زائر ایرانی که همچنان در مدینه در بازداشت است، گفت: با وجودی که ما چارچوب‌ها را در این کشور رعایت کرده‌ایم و تلاش داریم همکاری کامل باشد، ولی شرایط، بسیار سخت است.
او در ادامه با بیان اینکه تعداد فوتی‌های امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱۰ نفر کمتر است، افزود: تاکنون سه زائر فوت شدند که نشاندهنده این است آزمایشات و معاینات زائرین در سطح بهتری انجام شده است.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: اقدام در حوزه درمان، در کنار مصاحبه برای گزینش روحانیون کاروان‌ها و ارائه آموزش تأثیر خوبی داشته است و به جوانگرایی در ارتباط با نیروهای کاروان‌ها هم توجه شده است.
نواب بیان کرد: سازمان حج و زیات، بعثه مقام معظم رهبری و مرکز پزشکی حج و زیارت تلاش دارند که حج با آرامش تمام و بهره‌مندی زائران از فضای معنوی این سرزمین به پایان برسد و زائران با سلامتی به کشور بازگردند.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین به مشکلات ناشی از تحریم‌ها در انتقال ارز و همراهی نکردن به موقع بانک ذی‌ربط در عربستان برای واریز ارز حج به حساب دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان اشاره کرد و افزود: به همین دلیل ۱۲ هزار تخت که در مکه برای اجاره قرارداد بسته بودیم از دست رفت و اکنون هم در بخش هواپیمایی مشکلاتی داریم که امیدواریم حل شود.
  • نویسنده :
  • منبع :