19 دی آنلاین: تحلیلگران اقدام تازه تونس در لغو روادید برای گردشگران ایرانی را در راستای تغییر دیدگاه مقامات ارشد این کشور و تلاشی برای نزدیکی بیشتر با تهران و تقابل با سیاست رژیم صهیونیستی و غرب ارزیابی می‌کنند.

خبرها حکایت از آن دارند که از روز ۲۶ خرداد (۱۵ ژوئن) صدور ویزای تونس برای گردشگران ایرانی‌ و عراقی‌ لغو شده است. ایران سال گذشته به صورت یکطرفه دریافت ویزای را برای اتباع ۳۳ کشور از جمله تونس لغو کرده بود و اکنون تونس نیز همین تسهیلات را برای تهران در نظر گرفت. 

تارنمای North Africa Post چندی قبل در گزارشی نوشت، به نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری تونس به دنبال تغییر در رویکرد و روابط کشورش با ایران است زیرا از خطر انزوای بیشتر این کشور هراس دارد. تونس در زمان ریاست جمهوری «قیس سعید» در رویکرد خود به اسرائیل تغییر کلی را ایجاد کرد. این کشور که زمانی مدافع راه حل دو کشوری برای مناقشه فلسطین و اسرائیل بود، اکنون نگاهی نزدیک به ایران پیدا کرده است. 

در واقع قیس سعید اولین رئیس‌جمهور تونس بوده است که چندی قبل در چارچوب بخشی از یک سفر منطقه‌ای خود به ایران رفت و سپس در تعدادی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با مقامات آن ها دیدار داشت و پس از آن دیداری را از چین انجام داد. 

طبق این گزارش، در حالی که تونس در اجلاس سران عرب در سال ۲۰۱۹ که در همین کشور برگزار شد حمایت خود را از راه حل دو دولتی اعلام کرد، اما قیس سعید در انتخابات ریاست جمهوری وعده داد که با عادی سازی روابط با اسرائیل مخالفت کند. وی حتی موضوع عادی سازی روابط با اسرائیل را یک خیانت بزرگ توصیف کرد. 

رئیس جمهوری تونس حتی پس از اینکه در ساختار سیاسی این کشور قدرت بیشتری را به دست آورد، تصریح کرد که فلسطینی ها باید بر تمام سرزمین فلسطین حکومت کنند. وی همچنین حملات ۷ اکتبر حماس را یک مقاومت مشروع دانست. تونس روز ۱۱ اکتبر، در بیانیه‌ای خواستار توقف هرگونه حمله ای علیه غیرنظامیان از سوی اسرائیل و حماس شد و راه‌حل تشکیل دو کشور را مطرح کرد. 

با اینحال تونس در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در بانجول، تفسیر خود از راه حل دو کشوری را ارائه کرد. تونس شرطی را بر اعلامیه این نشست در مورد راه حل دودولتی قرار داد و تاکید کرد که منظور کشورش تشکیل «یک کشور مستقل فلسطینی در کل خاک فلسطین با پایتختی قدس شریف» است. 

به نوشته تارنمای فوق، این موضع که در تضاد با تلاش های بین المللی کشورهای عربی و مسلمان و همچنین خواسته غرب به شمار می رفت، موجب شد تا موجی از فشار برای منزوی کردن تونس و قیس سعید به دنبال داشته باشد. «شاران گروال» یکی از کارشناسان اندیشکده بروکینگز، به نقل از مقامات وزارت امور خارجه ایالات متحده که نامشان فاش نشده است، عنوان داشت که مقامات در آمریکا بسیار نگران هستند که رئیس جمهوری کنونی تونس هم به یک فرد با دیدگاه متفاوت در منطقه تبدیل شود که دیگر از راه حل دو دولتی حمایت نمی‌کند. به همین دلیل است که اکنون دولت‌های غربی تلاش سعید برای برقراری روابط نزدیک‌تر با تهران را به عنوان تلاشی برای در کنار هم قرارگرفتن رهبران هم‌فکر با جهان‌بینی الهی مشابه ارزیابی می‌کنند. 

طبق گزارش ها، قیس سعید که در مراسم یادبود «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران نیز شرکت کرده بود به دیدار رهبر عالی ایران هم رفت. این پایگاه خبری آفریقایی آورده است رهبر ایران در این دیدار با تمجید از «موضع ضدصهیونیستی» قیس سعید، اظهار داشت که جهان اسلام باید از «موضع انفعالی» خود دوری گزیند. 

North Africa Postدر پایان مدعی شد: روابط جدید تونس و ایران برای تهران که به دنبال جای پایی در شمال آفریقا است، موهبتی به شمار می‌رود.

  • نویسنده :
  • منبع :