19 دی آنلاین: تعدادی از شخصیت های سیاسی و فعالین رسانه به میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان دادند.
تعدادی از شخصیت های سیاسی و فعالان رسانه‌ای در شبکه های اجتماعی نسبت به نتیجه انتخابات واکنش نشان دادند.
از جمله جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی با انتشار یک توئیت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «برنده انتخابات مهم است اما مهم تر از آن، آن ۶۰ درصد نورچشمانی هستند که به دلایل مختلف تصمیم گرفتند در انتخابات حاضر نشوند چونکه تاکنون صدایی برای همنوایی با آن نشنیدند. ایران متعلق به همه است، متعلق به همه این ۶۰ درصد هم. باید صداشون بود که ایران، ایران همیشگی بشه.»

در همین رابطه، علی ربیعی، سخنگوی دولت دوازدهم نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:
چند روز پیش، نوشته بودم: «رقیب پزشکیان، این چهار نفر نیستند! رقیب پزشکیان، ناامیدی از نتایج مشارکت است که آن هم برآمده از کارشکنی‌ها در گذشته و در مقابله با رای مردم و همچنین عملکرد جریان یک‌دست‌شده سالهای اخیر می‌باشد.»
‏پیام کسانی که مشارکت نکردند، واضح، روشن و قابل دریافت است. باید از خودمان بپرسیم بر سر ایران و آرمان اصلی انقلاب یعنی «حق تعیین سرنوشت شهروندان به شیوه انتخابات» چه آمده است؟!»

احمد زیدآبادی فعال سیاسی اصلاح طلب هم در یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

مشارکت حدود ۴۰ درصدی و پیشتازی یک اصلاح‌طلب؟

بله. واقعیت تازه‌ای که امید می‌رود به مثابه بانگی بر بالین به خواب رفتگان عمل کند.
با این نرخ مشارکت که البته هیچ افتخاری برای حکومت ندارد، اپوزیسیون برانداز هم نمی‌تواند اعلام پیروزی کند. اگر مشارکت به زیر ۳۰ درصد سقوط می‌کرد، آنگاه می‌شد ادعا کرد که کچ تحریم گرفته است.

از سویی، محمد فاضلی، جامعه شناس و استاد دانشگاه، نیز با انتشار یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس، درخصوص مشارکت مردم در انتخابات نوشت:
‏رأی دادند یا رأی ندادند؛ هر دو گروه ایران را دوست دارند و برای زندگی بهتر تلاش می‌کنند. تحول در وضع موجود و روند طی شده را می‌خواهند. حکومت باید صدای همه را بشنود.


علی قلهکی، فعال رسانه‌ای هم به نتایج نهایی شمارش آرا در دور اول انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان داد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «وزارت کشور از مشارکت ۴۰ ٪ در این دوره از انتخابات خبر داد."
پ.ن: مهم‌تر از "سقوط آزادِ میزانِ مشارکت" از انتخاباتِ مجلسِ ۹۸ تا ریاست جمهوریِ ۱۴۰۳، این است که رسانه‌ی اصلی کشور غیبتِ ۶۰ ٪ واجدان شرایط رای دادن را "حماسه حضور" می‌نامد و این یعنی گوشی برای شنیدنِ هشدارها نیست!»

همچنین محمد سرافراز، رئیس اسبق صدا و سیما در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:
با وجود تبلیغات پر حجم رسانه ملی و وعده های رنگارنگ داوطلبان ریاست جمهوری
‏- مشارکت سیاسی افزایش نیافت.
‏- آراء کاندیدای مورد نظر کاهش یافت.
‏آب در هاون کوبیدند.
او در توئیتی دیگر نوشت:
ای کاش عبرت بگیرند.

چنانچه غلامحسین محمدی نوشت:‏
وعده پول و طلا و ملک و گوشت و کوفت و زهرمار بر مردم عزیز ایران اثر نکرد و اتفاقا او که راستگو، بی‌الایش، شجاع و آزاده بود دل ملت را در کمترین مشارکت انتخاباتی ربود! پایان ⁧پوپولیسم⁩، فساد و دروغ‌گویی... الحمدلله!


پایگاه سنتی آرای اصولگرایان متزلزل شده است

علاوه بر این، حمید ضیایی‌پرور نیز نوشت: 

‏در همه تحلیل ها و پیش بینی ها گفته می شد اگر مشارکت بین ۴۰ تا ۴۵ درصد باشه، اصولگراها صد در صد پیروزند، دیدید که مشارکت حدود ۴۰ درصد شد، اما اصولگراها پیروز نشدند. این یعنی پایگاه سنتی آرای آنها متزلزل شده.


همچنین محمد صالحی‌خواه نوشت:
‏هیات‌های سیاسی، سخنرانان، مادحین، چهره‌های نظام، سران و ... خرج شدند برای همین قدر؟ تفسیرش وحشتناک است.

  • نویسنده :
  • منبع :