19 دی آنلاین: هجمه ها به مسعود پزشکیان بعد از یک جمله او درباره شهید سلیمانی بالا گرفته است آنهم در شرایطی که این کاندیدا بدون تعریض و کنایه این جمله را از بابت نقش سردار شهید در ضربه زدن به اسرائیل در منطقه عنوان کرده بود.

برخی جریانات رسانه‌ای و سیاسی بعد از مناظره اول بابت به کار بردن یک اصطلاح در مناظره، مسعود پزشکیان را زیر هجمه‌های خود گرفته‌اند. ماجرا از این قرار است که پزشکیان گفته بود: «شهید سلیمانی در غزه و سوریه موی دماغ آمریکا بود». این جریانات سیاسی و رسانه‌ای با ادعای اینکه پزشکیان به شهید سلیمانی توهین کرده، مشغول هتاکی و اعتراض به پزشکیان هستند.

پزشکیان البته شب گذشته به این هجمه ها پاسخ داد و با تمجید از شهید بزرگوار سلیمانی او را الگویی در داخل و خارج از کشور دانست. هرچند سعید جلیلی که بعد از پزشکیان اظهاراتش در مناظره را آغاز کرده بود بازهم در همان مسیر هجمه ها جلو رفت.

اما این اصطلاح در زبان فارسی جاری و ساری است. این اصطلاح در کلام مقامات و علما بوده است.

امام خمینی (ره) در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۴۲، در مسجد اعظم قم، در میان ‏‏روحانیون، طلاب و اهالی قم، به مناسبت آغاز دروس حوزه پس از چهلم شهدای مدرسه فیضیه، سخنرانی با موضوع «ارزیابی قیام ملت، و حوادث تلخ و شیرین سال ۴۱ و اوایل سال ۴۲» انجام داد.

بنابر روایت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، در بخشی از این سخنرانی آمده است:

«بعد از اینکه ایشان(آیت‌الله بروجردی) تشریف بردند به‏‎ ‎‏جوار رحمت حق تعالی؛ از همان اول، اینها شروع کردند به اسم احترام از مرکزی،‏‎ ‎‏کوبیدن این مرکز را؛ نه از باب اینکه حُبی به آن مرکز داشته اند؛ به هیچ مرکزی از مراکز‏‎ ‎‏دیانت اینها احساس حُب نمی کنند؛ نه از باب اینکه به نجف علاقه داشتند، از باب اینکه‏‎ ‎‏قم را نمی خواستند.

قم موی دماغ بود، نزدیک بود به اینها، مفاسد را زود ادراک می کرد‏‎ ‎‏و کارهای اینها زود برش منکشف می شد. اینها قم را نمی خواستند منتها نمی توانستند به‏‎ ‎‏صراحت لهجه بگویند: قم نه، می گفتند: نجف آره، مشهد آره؛ «در قم چیزی به نظر‏‎ ‎‏نمی خورَد»!‏‎‎‏ فهمیدند که چیزهایی به نظر می خورَد، چیزهایی به چشم می خورَد،‏‎ ‎‎‏چیزهایی به دهان می خورَد، به گوش می خورَد؛ فهمیدند که نه آنطور نبوده است. اینها از‏‎ ‎‏آن وقت نقشه کشیدند برای نابودی روحانیت و دنبالش نابودی اسلام و دنبالش نفع‏‎ ‎‏رساندن به اسرائیل و عمال اسرائیل.‏»

سال ۱۳۹۶ هم احمد جنتی دبیر شورای نگهبان حمایت‌های امام و رهبر انقلاب را «موی دماغ اسرائیل» توصیف کرده بود: «حمایت‌های امام و امروز حمایت‌های مقام معظم رهبری رهبر عزیزمان فلسطین را سر پا نگه داشته و موی دماغ اسرائیل است.»

از این دست مثال‌ها در گفتار مقامات و شخصیت‌ها به کرّات دیده می‌شود و مشخص است که این هجمه رسانه‌ای توسط جریانات خاص با هدف بداخلاقی سیاسی صورت می‌گیرد.

  • نویسنده :
  • منبع : خبرآنلاین