19 دی آنلاین: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: سه دستگاه مراتع و آبخیزداری، منابع طبیعی و سازمان ملی زمین و مسکن ۹۸ ممیز سه دهم درصد مستغلات ملی و دولتی ثبت شده را در اختیار دارند.

سیداحسان خاندوزی در مراسم رونمایی از سامانه یکپارچه اموال و دارایی‌های ملی (سادا نوین) گفت: حدود ۱۲۵ هزار فقره ملک در اختیار وزارت آموزش و پرورش است که باید به منظور صدور سند تک برگ و سند الکترونیک برای این املاک اقدامات لازم انجام شود.
وی افزود: در دولت سیزدهم نه تنها در شناسایی املاک دولتی رشد کمی را شاهد بودیم بلکه استخر اطلاعات قبلی نیز به جهت تایید و مسئولیت پذیری دستگاه‌ها شرایط بهتری را پیدا کرد.
وی افزود: استخر اطلاعات دارایی‌های قدیم به ما اجازه نمی‌داد ما املاک را کشف، پیشگیری و اطلاعات متعارض را شناسایی کنیم. به دلیل همپوشانی و تعارضات، امکان شناسایی تصرفات بجز آنچه دستگاه معرفی کرده بود وجود نداشت. اما در سامانه سادا این مشکل برطرف شده است.
وزیر اقتصاد، محور دیگر را استفاده کردن از ظرفیت‌های بیرون دولت دانست و گفت: با توجه به سوت زنی‌هایی که صورت گرفت ۷۵۰ فقره املاک دولت از طریق اطلاعات مردمی شناسایی شد ودر این زمینه جوایزی نیز در نظر گرفته شده است.
خاندوزی افزود: تا قبل از سال ۱۴۰۰ دستگاه‌های اجرایی ۴۰۰ هزار ملک را شناسایی کرده بودند و از حدود دو سوم دارایی‌های خود مطلع نبودند. امروز بیش از یک میلیون املاک شناسایی شده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه گفت: در بخش مولدسازی داده‌های لازم وجود نداشت، اما با اعمال حکمرانی دولت برای دارایی‌های خودش، این مدیریت صورت گرفت و امیدواریم دولت آینده نیز از این ظرفیت استفاده کند.
ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این مراسم گفت: برخی دستگاه‌های دولتی دوست ندارند در یک فرآیند شفاف، مشخص شود چه مقدار زمین و ملک دارند که در این زمینه سامانه‌هایی مثل سامانه سادا می‌تواند به شفافیت و مولدسازی دارایی‌ها کمک کند.
وی افزود: یکی از راه‌های حفاظت از بیت المال، شفافیت است که شاید مهمترین زیرساخت باشد. در سال گذشته همایش ملی شفافیت را برگزار کردیم که در آن همایش یکی از سخنرانان که تاکید زیادی بر شفافیت داشت رییس جمهور شهید بود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی از مشکلات دولت، شناسایی املاک و اموال غیرمنقول بود که هنوز هم این مشکل وجود دارد. اقدامی که الان صورت گرفته بسیار موثر است و باید با کمک سازمان ثبت اسناد و املاک، هرچه زودتر املاک دولتی سنددار شوند.
خدائیان با اشاره به سامانه سادا افزود: ارتباط این سامانه با دیگر سامانه‌ها باعث به روز شدن اطلاعات می‌شود و امکان سوءاستفاده را از افراد سودجو می‌گیرد. این سامانه قدرت تصمیم گیری را به مدیران می‌دهد. بدون تعارف، خیلی از دستگاه‌ها دوست ندارند که شفاف سازی شود و مشخص شود چه مقدار زمین و ملک دارند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم چنین طرح مولدسازی را ضروری دانست که ایجاد سامانه‌هایی مانند سادا را در اجرای این طرح موثر ارزیابی کرد.
 امکان ترسیم نقشه روی اموال و انجام گزارش‌های تحلیلی با حفظ اطلاعات، مکان محور بودن، تجمیع اطلاعات سایر بانک‌های اطلاعات ملک در کشور، یکپارچه کردن پایگاه داده مخزن اسناد کشور و مجهز شدن سامانه به لایه‌های مختلف نقشه‌های جغرافیایی از جمله مزایای سادانوین نسبت به سامانه قبلی است.
  • نویسنده :
  • منبع :