19 دی: 14 روستای مسیر قم به تهران با مشکل بی آبی مواجه است و اقدامات و برنامه‌ریزی برای آبرسانی به این روستاها هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گزارش خبرنگار 19 دی، ششمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم در سال جاری ظهر پنج‌شنبه در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد و آبرسانی به روستاها مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه استاندار، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مجلس شورای اسلامی، فرماندار، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان، مدیرکل پدافند غیرعامل و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم به سخنرانی پرداختند.

هماهنگی دستگاه‌ها برای اتمام پروژه قیام ضرری است

ابتدا محمود نوربخش دبیر این جلسه اظهار داشت: توزیع و تأمین آب در اقلیم آب و هوایی گرم قم بحث بسیار مهم و از اولویت‌های اساسی استان، بحث آبرسانی به روستاها است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به اینکه کاهش بودجه را با توجه به وضعیت اقتصادی نداشتیم، گفت: بودجه سال جاری از ۲۳ میلیارد به ۳۰ میلیارد افزایش پیدا کرد و بودجه استان را از ۸ به ۱۴ میلیارد رسانیدم.

وی در مورد کاهش تعداد پروژه‌ها گفت: کاهش تعداد پروژه از ۴۷۰ به ۴۳۷ نسبت به سال ۹۹ به این دلیل بود که پروژه‌های اولویت دار زودتر به اتمام برسد.

وی با اشاره به پروژه قیام به منظور آبرسانی به روستاهایی که در مسیر جاده قم - تهران قرار دارند گفت: هماهنگی بین دستگاهی برای اتمام پروژه قیام ضروری است زیرا اگر پروسه اتمام پروژه‌ها ادامه‌دار شود اعتبارات دولتی هم نمی‌تواند در اتمام آن به ما کمک کند و بار مالی آن بر دوش دولت می‌افتد.

اتمام مجتمع قیام به ۶۲ میلیارد تومان نیاز دارد

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم اظهار داشت: از ابتدای انقلاب تاکنون به تمام روستاهای بالای ۲۰ هزار نفر در استان آبرسانی صورت گرفته اما تأسیسات برخی روستاها تخریب شده و برخی روستاها منابع آبی محلی به دلیل خشکسالی به اتمام رسیده و هم اکنون با کمبود آب مواجه شدند.

علی جان صادق پور افزود: ۵۶ هزار و ۴۷۰ نفر در ۱۹۳ روستای استان قم هستند که از نظر آب آشامیدنی سالم رتبه سوم و در برخورداری از فاضلاب روستایی رتبه دوم را در کشور دارند به این معنا که ۸۷ درصد از آب آشامیدنی سالم بهره مند هستند.

وی گفت: پروژه‌های شاخص استان هشت مجتمع آبرسانی هست پنج مجتمع اولویت داریم که جهت تکمیل آن‌ها به ۵۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که مهمترین آن مجتمع قمرود است و سپس مجتمع آبرسانی کهک را داریم که آبرسانی به سه روستا باقی مانده تا مشکل آب کهک برطرف شود.

وی ادامه داد: مجتمع قیام شامل ۱۴ روستا است که در مسیر جاده قم - تهران قرار گرفتند و فاقد آب هستند و مشکل حاد دارند این مجتمع است؛ در گذشته تفاهم نامه‌ای میان شرکت آبفا و شهرک‌های صنعتی، پادگان قیام و سازمان بسیج منعقد شده بوده اما هنوز به سرانجام نرسیده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت آبفای روستایی گفت: برای اتمام مجتمع قیام به ۶۲ میلیارد تومان نیاز است؛ درخواست داریم به مجتمع‌های روستایی کشور اضافه شود زیرا از پروژه‌های اولویت دار که هنوز اعتبار برای آن تعیین نشده است.

اصول پدافند غیرعامل در پروژه‌ها رعایت شود

مدیرکل پدافند غیرعامل استان سخنران بعدی بود که در ادامه سخنان مدیر آبفا اظهار داشت: جایگزینی کپسول‌های گاز کلر در سال‌های گذشته پیگیری شده بحث بسیار مهمی است زیرا در روستاها منفجر می‌شود همانگونه که در یک روستا منفجر و سبب مسمومیت مردم آن شد.

مهدی متقیان در ادامه از مسئولان خواست اصول پدافند غیرعامل را در پروژه‌ها رعایت کنند زیرا اگر حادثه‌ای رخ دهد مسئول مربوطه باید شخصاً پاسخگو باشد.

وی با اشاره به مدیریت آب و فاضلاب در استان گفت: اگر مدیریت در حوزه توزیع و تولید آب خوب باشد اما مدیریت در حوزه خروجی فاضلاب مناسب نباشد نتیجه آن می‌شود که پایین دست قمرود مشکل ۲۰ ساله داریم که فاضلاب تولید می‌کنیم و حقابه کشاورزان شده و مشکلاتی از نظر بهداشتی دارد.

وی با بیان اینکه هزینه‌های ما باید پایدار و مؤثر باشد، تأکید کرد: این مقوله می‌تواند امنیت غذایی استان را به خطر بیاندازد و اگر به آن پرداخته نشود خروجی غذایی که آنجا تولید می‌شود مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند.

وی گفت: قمرود پایین دست قم است و خیلی در معرض دید نیست اما مشکل وجود دارد.

تعلل در انجام پروژه‌ها هزینه هنگفتی به دولت و مردم وارد می‌کند

فرماندار قم نیز در ادامه با بیان اینکه مردم برخی روستاها از کمبود آب معترض هستند، گفت: تأمین سرانه کامل استان از سرشاخه‌های دز باید هدف اول استان در حوزه آب قرار گیرد و از ظرفیت‌های آن به طور کامل استفاده شود و سهم خودمان را به طور کامل از سرشاخه‌های دز بگیریم.

مرتضی حیدری گفت:‌ تمام آب آشامیدنی مردم استان از سرشاخه‌های دز تأمین می‌شود و آبفا اگر به طلب‌هایی که امور آب منطقه‌ای از آن دارد توجه کند مشکلات تقویت منابع آبی و رفع مشکل تأمین آب زودتر حل می‌شود.

وی اظهار داشت: مجتمع قیام ابتدا با اعتبار ۴۰ میلیارد به اتمام می‌رسید اما کوتاهی در انجام آن سبب شده که امروز نیاز به ۶۲ میلیارد تومان داریم و هرچه طول بکشد هزینه‌ها بیشتر می‌شود.

فرماندار قم گفت: هم اکنون پنج میلیارد از اعتبارات ارزش افزوده به این امر اختصاص پیدا کرد که اگر همه مسئولان مربوطه همت کنند در بحث آب مانند گاز و برق به شرایط ایده آلی می‌رسیم.

حیدری در ادامه با بیان اینکه یک قطره پساب هدر نمی‌رود، گفت: این آب برای آبیاری محصولاتی مانند یونجه استفاده می‌شود برخی می‌گویند این آب برای محصولات کشاورزی غیربهداشتی است لذا اگر مدل مشخصی برای پساب تعریف شود می‌توان در پایین دست استفاده زیادی از فاضلاب ببریم.

وی افزود: می‌توان چوب پالونیا کاشته شود و یا به کارمندان دولت هر کدام پنج هکتار بدهیم تا این آب هدر نرود و درآمد حاصل از پساب صرف تأمین آب شود

آب شهرک‌های صنعتی مسیر قم-تهران باید تأمین شود

محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در ادامه گفت: برای تأمین آب صنایع و شهرک‌های صنعتی با کمبود شدید آب در محور قم-تهران مواجه هستیم باید شورای برنامه‌ریزی استان با مشارکت وزارت نیرو، سازمان مدیریت و وزارت صمت یک اقدام اساسی انجام دهند زیرا بیش از ۹۰ درصد صنعت ما در این محور است.

  • نویسنده :
  • منبع :