19 دی آنلاین: سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شهروندان استان‌های جنوبی از جمله بوشهر و هرمزگان باید در همکاری با دولت نسبت به بهسازی محیط شهری و همچنین نامناسب کردن فضا برای تکثیر پشه آئدس اهتمام داشته باشند زیرا این مهم شانس پیروزی بر بیماری‌های این پشه را بیشتر می‌کند.
فرشید رضایی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: براساس گزارش‌های دریافتی در استان بوشهر تاکنون در چهار شهرستان این استان پشه شناسایی آئدس شناسایی شده و اکنون نیز افزایش مانع تکثیر زیاد این پشه است اما یک بارندگی بزرگ کار را سخت می‌کند.
وی افزود: بنابراین تا فرصت است مردم باید در کنار دولت به جمع آوری لاستیک‌های معابر و ظرف و ظروف رها شده در محیط( با قابلیت جمع شدن آب باران) بپردازند.
سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: با توجه به اینکه ممکن است بارندگی بعدی وضعیت را به نفع پشه آئدس تغییر دهد سرعت عمل بین مردم و مسئولان شانس برنده شدن در برابر این پشه و بیماری‎‌های منتقله از آن را افزایش می‌دهد.
وی یادآور شد: در این شرایط بدون تردید آگاهی و سواد سلامت می تواند کلید برنده ما در مبارزه با پشه آئدس باشد.
رضایی ادامه داد: در مورد مسافران کشورهای آلوده به پشه مانند امارات، هند، پاکستان، برزیل و کشورهایی که سابقه طولانی در بیماری‌های منتقله دارند نیز باید مراقب باشند تا مورد گزش این پشه قرار نگیرند.
وی گفت: چنانچه فردی در سفر مبتلا به بیماری دانگ و بیماری منتقله از این پشه شد باید در برگشت به کشور این موضوع را به پزشک و تیم بهداشتی اطلاع دهد و در دوره تب دار بیماری خود در منزل به استراحت بپردازد.
رضایی ادامه داد: درمان در منزل نیز روند ساده ای مانند مصرف مایعات و استامینوفن دارد و مواردی که بیمار به این‌ها پاسخ ندهد نیاز به ویزیت پزشک پیدا می‌کند.
سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: پشه آئدس در ۲۰۰ سال گذشته و بویژه ۵۰ سال اخیر با گرم شدن زمین از مناطق استوایی به مناطق خنک‌تر و معتدل‌ شروع به گسترش کرده به طوری که افزون بر ایران کشورهای ترکیه، گرجستان و همسایگان آنها اکنون دارای پشه آئدس هستند.
وی افزود: ایران نیز از جمله کشورهایی است که این پشه را در خاک خودش شناسایی می کند و در ماه های اخیر نیز در برخی از سواحل شمالی و جنوبی کشور پشه آئدس شناسایی شده است.
رضایی بیان کرد: اکنون یک فرصت است تا قبل از اینکه بیماری های منتقله از پشه آئدس وارد کشور شود برای لحاظ اقدام‌های پیشگیرانه اقدام کرد.
وی گفت: در این زمینه همکاری بین بخشی از جمله شهرداری‌ها، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور می‌تواند در کنار مردم ابعاد مختلف این بیماری را پوشش داده و با جلوگیری از تکثیر پشه سرعت گسترش آن را کند کنند.
رضایی ادامه داد: این پشه در دهه‌های گذشته در کشورهای دنیا به شکل آهسته پخش شده و رسیدنش به ایران نیز تازگی ندارد.
وی یادآور شد: در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز همکاری خوبی بین فرمانداران، مسئولان بهداشتی و سازمان های دیگر آغاز شده و این امر برای نامناسب‌سازی زیستگاه‌ها برای جلوگیری از تکثیر بیشتر پشه به عنوان یک موضوع مهم باید با جدیت دنبال شود.
رضایی تاکید کرد: نقشه مردم بسیار مهم است زیرا پشه‌ها تنها در خیانها و معابر تکثیر ندارند بلکه پشه آئدس در منازل، گلدان‌ها و هر فضایی که شهروند فراهم کند قابلیت رشد دارند.
  • نویسنده :
  • منبع :