19 دی آنلاین: روزنامه هم میهن از رییس‌جمهوری خواسته انتصابات جدید در سازمان سنجش را لغو کند.

دیروز اعلام شد که در اقدامی غیرقانونی مخبر، «رجبعلی برزویی»، «ابراهیم سوزنچی»، «رضامراد صحرایی» و «جمیله علم الهدی» را به‌عنوان اعضای متخصص و صاحبنظر در حوزه سنجش و ارزشیابی آموزشی برای عضویت در هیئت‌امنای سازمان ملی سنجش به مدت ۴ سال منصوب کرده است.ازمان ملی سنجش، سازمانی است که رئیس‌اش توسط وزیر علوم تعیین نمی‌شود، بنابراین اگر خطایی کند، نمی‌توان با استیضاح وزیر علوم، خواهان برخورد شد. این سازمان با این شرایط می‌تواند تبدیل به حیات خلوتی شود که هرگونه مفسده و نبود شفافیت در آن دیده شود. حالا هم خبر رسیده که چند نفر به‌عنوان اعضای متخصص این سازمان انتخاب شده‌اند که جای تعجب زیادی دارد و بهتر است درباره آن صحبت نشود و رئیس‌جمهوری هرچه سریع‌تر نسبت به لغو این انتصاب‌ها اقدام کند. اینطور به‌نظر می‌رسد که نسبت به انتخاب مردم دهن‌کجی شده است. ما درحال‌حاضر در شورایعالی انقلاب فرهنگی با یک حلقه بسته‌ای مواجه‌ایم که خودشان تعیین و قضاوت می‌کنند و درنهایت تایید می‌کنند که کارشان درست بوده یا خیر. این مسئله امکان دادخواهی مردم را از مصوبات شورا در دیوان عدالت اداری از بین می‌برد و مجلس نمی‌تواند روی این سازمان نظارت داشته باشد.
این روزنامه افزوده است: اگر انتصابات جدید لغو نشود، عاملان و مجریان این روند، همچنان در سیاست‌گذاری‌ها نقش خواهند داشت و با تجربه‌ای که در حوزه آموزش دارم، وضعیت قابل تحملی برای جامعه متصور نیستم. وضعیت به‌شکلی درمی‌آید که ورود به دانشگاه و قبول‌شدن در امتحانات نهایی، شبیه مسابقات بخت‌آزمایی می‌شود و جوانان و نوجوانان احساس می‌کنند، قبولی در کنکور بیشتر شبیه بخت و اقبال است. ازسوی‌دیگر مسئله تقلب همانطور که دکتر توکلی، رئیس قبلی سازمان سنجش اعلام کرده بود، تبدیل به سونامی می‌‌شود و جوانان و نوجوانان دچار چالش می‌شوند. این مسائل برای کشور تبعات امنیتی و اجتماعی دارد، متاسفانه تصمیم‌گیرندگان درباره این ماجرا، کسانی هستند که میانگین سنی‌شان بالای ۶۰ سال است، تجربه‌شان از کنکور و امتحان نهایی مربوط به ۴۰ سال پیش است و براساس آن تجربه‌ها می‌خواهند درباره مسئله‌ای مانند کنکور فعلی، تصمیم بگیرند.
همچنین روزنامه هم میهن از انتصاب جمیله علم‌الهدی در هیات امنای سازمان سنجش کشور انتقاد کرد و در این رابطه نوشت: به نظر می‌رسد که جناح مغلوب در انتخابات اخیر هنوز باور به شکست ندارند و با تمام توان می‌کوشند که آن را نپذیرند. تا آخرین لحظات هم دنبال تحکیم موقعیت افراد خود یا ضوابطی هستند که این موقعیت را تداوم بخشد و هرچه به روزهای پایانی دولت و وزرا نزدیکتر می‌شویم، اجرای این سیاست شدت گرفته است. جالب اینکه در این راه تا حدی هم بی‌پروا عمل می‌کنند و حتی اگر برخی انتصابات هم از گذشته در دستور کارشان بوده، باید به احترام فرد منتخب جدید آنها را متوقف کنند؛ نه آنکه این کار را سرعت بخشند.
این روزنامه افزوده است: مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی برای عضویت خانم جمیله علم‌الهدی همسر مرحوم رئیسی و نیز وزیر فعلی آموزش‌وپرورش که چند روزی به پایان کار ایشان باقی نمانده در هیئت امنای سازمان سنجش کشور از این نوع اقدامات است که نه‌تنها مصداق رفتار و اخلاق نامناسب با وضعیت شکست است، بلکه از آن بدتر اینکه افرادی را به میان آوردند که تغییر آنها معنای خوبی را به ذهن متبادر نکند و عدم تغییر نیز معنای بدتری را ایجاد نماید. اگر تنها با این انتصاب مواجه بودیم، طبعاً باید نادیده گرفته می‌شد. ولی اخبار و گزارش‌های متعددی از این رفتار به دست رسیده که ماجرا را متفاوت کرده است.
  • نویسنده :
  • منبع :