بعد از انتخاب یحیی السنوار به جای شهید اسماعیل هنیه به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس مقام‌ها، گروه‌ها و مردم عادی با ارسال پیام‌هایی این انتخاب را شایسته دانسته و ادامه راه شهید هنیه را خواستار شدند.
گروه‌های فلسطینی و محور مقاومت از انتخاب السنوار استقبال کرده و آن را نشانه انسجام حماس دانستند.
کمیته‌های مقاومت فلسطین: انتخاب السنوار بخشی از پاسخ به ترور شهید اسماعیل هنیه است
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، کمیته‌های مقاومت فلسطین اعلام کرد انتخاب "یحیی السنوار" به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس ضربه بزرگی به توطئه‌های خبیث رژیم اشغالگر صهیونیستی و بخشی از مجازات و پاسخ به ترور شهید اسماعیل هنیه است.
جنبش "فتح الانتفاضه" هم ضمن استقبال از انتخاب یحیی السنوار تأکید کرد السنوار شخصیتی انقلابی است که چیزی جز زبان مقاومت که تنها با آن می‌توان سرزمین و حق ملت فلسطین را باز گرداند، نمی‌شناسد.
جنبش "المجاهدین" نیز اعلام کرد جنبش حماس انسجام خود را پس از فقدان شهید هنیه و در سایه شرایط حساس کنونی ملت فلسطین حفظ کرد.
جنبش "الاحرار" هم تأکید کرد انتخاب السنوار حامل پیام جنبش حماس است مبنی بر اینکه نبرد طوفان الاقصی تصمیمی راهبردی و حاکمیتی است
جنبش فتح: السنوار شخصیتی عمل گرا و انسانی واقع بین و منطقی است
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، "جبریل رجوب" دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح گفت: انتخاب "یحیی السنوار" به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس پاسخ منطقی و قابل انتظار به ترور شهید اسماعیل هنیه است.
وی افزود: یحیی السنوار شخصیتی عمل گرا و انسانی واقع بین و منطقی است و من او را در اسارت و خارج از اسارت صاحب این گونه صفات شناختم.
رجوب تصریح کرد: نتانیاهو برای نابودی مسئله فلسطین، پذیرفته شدن اسرائیل در منطقه، شیطان جلوه دادن ایران و بازگرداندن اعتبار اسرائیل تلاش می‌کند.
این عضو ارشد جنبش فتح ادامه داد: کشور‌های عربی و مسلمانان فرصتی تاریخی برای دستیابی به یک ابتکار سیاسی راهبردی برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در اختیار دارند.
جبریل رجوب تأکید کرد: همه گروه‌های فلسطینی موافق تشکیل کشور فلسطینی بر اساس قطعنامه‌های مشروعیت بین المللی هستند.
پیام تبریک دبیرکل حزب عدالت و توسعه مغرب در پی انتصاب السنوار
مصطفی البقالی، مجری مغربی شبکه العربی در حساب کاربری ایکس خود نوشت: عبدالاله بن کران دبیرکل حزب عدالت و توسعه مغرب در پیام تبریکی خطاب به یحیی السنوار نوشت: مفتخر هستم به این که از طرف خودم و به نیابت از اعضای این حزب به شما و همه اعضای حماس و نیز مردم مقاوم فلسطین صمیمانه تبریک بگوییم و خوشحالی مان را از این انتخاب موفق به اذن و توفیق الهی ابراز کنیم.
تبریک دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق در پی انتصاب السنوار به عنوان رئیس حماس
قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق در حساب کاربری ایکس خود نوشت: به برادران عزیز در جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس»، پیروزیشان را در انتصاب برادر، فرمانده مجاهد یحیی السنوار به عنوان جانشین فرمانده شهید، اسماعیل هنیه رحمه الله علیه تبریک می‌گوییم.
این انتخاب دقیق، پیروزمندانه و در عین حال سریع نشانه سطح بالای آمادگی این جنبش پربرکت در تمام سطوح نظامی و سیاسی و نیز کارآمدی آن است و ان شاء الله بهترین جانشین برای بهترین فرد خواهد بود. از خداوند متعال می‌خواهیم شهدا را رحمت کند و مجاهدان را پیروز گرداند.
بیانیه حزب الله لبنان درباره تعیین "یحیی السنوار" به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس
به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، حزب الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: انتخاب به اتفاق آرای برادر عزیز و مجاهد حاج "یحیی السنوار" را به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و جانشین رهبر شهید اسماعیل هنیه رحمه الله علیه به ایشان و برادرانش در رهبری جنبش حماس و همه مجاهدان گردان‌های قسام تبریک و تهنیت می‌گوییم و رقم خوردن پیروزی و آزاد سازی به دست او و برادران مقاومش را از درگاه خداوند متعال خواستاریم.
در ادامه بیانیه حزب الله آمده است: انتخاب برادر یحیی السنوار از قلب نوار غزه محاصره شده که همراه با برادران مجاهد خود در سنگر‌های جبهه مقاومت و در میان مردم فلسطین در زیر آوار، محاصره و کشتار و گرسنگی حضور دارد، تأییدی بر این واقعیت است که اهداف دشمن برای از میان برداشتن رهبران و مسئولان محقق نشده است و این پرچم دست به دست، آغشته به خون شهدا منتقل خواهد شد و حامل پیامی قوی برای دشمن صهیونیستی و پشت سر آن آمریکا و متحدانش است مبنی بر اینکه که جنبش حماس در تصمیم خود متحد، بر اصولش استوار، در انتخاب‌های اصلی خود ثابت قدم و مصمم است که با دیگر گروه‌های فلسطینی در مسیر مقاومت و جهاد، بدون توجه به هزینه آن پیش برود.
حزب الله لبنان تأکید کرد: محور مقاومت در چهارچوب حمایت و پشتیبانی از مردم مظلوم فلسطین وارد نبردی قهرمانانه و تاریخی در چند جبهه و در برهه‌ای حساس در سطح منطقه شده است. انتخاب رئیس جدید دفتر سیاسی جنبش حماس در این برهه مهم و در بحبوحه نبرد، ایمان امت ما و ملت‌های منطقه را تقویت و عزم آنها را برای اتحاد و پافشاری بر ادامه جهاد و مقاومت تا آزادسازی کامل راسخ‌تر خواهد کرد.
عبدالهادی: السنوار از صلابت، جسارت و جرأت مبارزه با دشمن صهیونیستی برخوردار است
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، "احمد عبدالهادی" نماینده جنبش حماس در لبنان گفت: برادر عزیز و فرمانده مجاهد "یحیی السنوار" بهترین جانشین برای شهید اسماعیل هنیه است و مسیر رهبری حماس را بر همان مسیر شهید هنیه ادامه خواهد داد.
وی افزود: جنبش حماس با انتخاب سریع جانشین برای برادر شهید اسماعیل هنیه از طریق یک رویکرد شورایی حامل این پیام است که رهبران این جنبش متولد می‌شوند و رئیس جنبش اکنون در قلب نبرد حضور دارد.
عبدالهادی ادامه داد: انتخاب السنوار بیانگر این است که جنبش حماس نهادی مستحکم است که به لحاظ سیاسی، سازمانی، نظامی، اطلاعاتی و در تمام حنبه‌ها موجودیت خود را با وجود جنگ گسترده دشمن صهیونیستی با حمایت آمریکا و سایر حامیانش علیه نوار غزه، حفظ کرده است.
این عضو حماس تصریح کرد: یحیی السنوار از صفت‌های رهبری شناخته شده و مشهود از جمله صلابت، جسارت و جرأت مبارزه با دشمن برخودار است. جنبش حماس و همه نهاد‌های آن، از جمله فرمانده السنوار، در مذاکرات آتش بس مشارکت دارند.
وی همچنین گفت: امت، آزادگان جهان، ملت‌های عربی، فلسطینی و مسلمان جهان فرمانده السنوار را دوست دارند، زیرا او را تبلور صلابت، مقاومت و الگوی ملی والا و پیشرفته می‌دانند که با تمام قدرت برای در هم کوبیدن رژیم اشغالگر تلاش می‌کند.
تظاهرات در اردن برای اعلام حمایت از السنوار
کانال تلگرام شبکه خبری قدس تصاویری از تظاهرات در شهر اربد اردن منتشر کرد که تظاهرکنندگان ضمن محکوم کردن ترور شهید اسماعیل هنیه و اعلام همبستگی با غزه از السنوار نیز حمایت کردند. آنها شعار دادند: فریاد بزن و به گوش دشمن برسان که ما سرباز سنوار هستیم.
راهپیمایی حمایت از السنوار از در جنوب لبنان
شبکه تلویزیونی المیادین از برگزاری راهپیمایی در حمایت از انتخاب "یحیی السنوار" به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در شهر صیدا و اردوگاه آوارگان فلسطینی "البص" در شهر صور در جنوب لبنان خبر داد.
راهپیمایی حمایت از یحیی السنوار در شهر اربد اردن
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، اردنی‌ها در شهر "اِربِد" برای اعلام حمایت از "یحیی السنوار" رئیس جدید دفتر سیاسی جنبش حماس راهپیمایی و ترور شهید اسماعیل هنیه را محکوم کردند.
پس از ترور شهید اسماعیل هنیه، شهر اربد مانند امان پایتخت اردن شاهد برگزاری تظاهرات در محکومیت این اقدام بزدلانه رژیم صهیونیستی بود.
انصارالله یمن انتخاب یحیی سنوار را به ریاست دفتر سیاسی حماس را تبریک گفت
شبکه تلویزیونی العالم گزارش داد، محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله یمن گفت: ما به جنبش حماس و ملت فلسطین برای انتخاب رهبر مجاهد یحیی سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و به عنوان جانشین شهید هنیه، تبریک می‌گوییم. 
عبدالسلام افزود: از خداوند می‌خواهیم که فرمانده سنوار را در انجام این مسئولیت در این مرحله تاریخی از رویارویی با دشمن اسرائیلی یاری و هدایت کند.

گروه اخوان المسلمین

این گروه انتخاب السنوار را تبریک گفت و تاکید کرد که ما دستان او را می‌فشاریم و بار دیگر بر موضع قاطع و راسخ در حمایت از حق ملت فلسطین برای دفاع از سرزمین خود و آزادسازی آن از لوث اشغالگری تاکید می‌کنیم. 

گروه اخوان المسلمین همچنین تاکید کرد که در مرحله حساس کنونی، ایستادن پشت سر رهبری و حفظ وحدت و یکپارچگی واجب است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین

جنبش جهاد اسلامی نیز به انتخاب السنوار واکنش نشان داد و ضمن تبریک انتخاب السنوار تاکید کرد که رایزنی‌های داخلی موفقیت‌آمیز برادران در جنبش حماس و پر کردن سریع خلأ ایجاد شده پس از ترور شهید هنیه (رحمه الله) با وجود ادامه جنگ، پیامی قاطع به دشمن صهیونیستی است.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که این انتخاب بیانگر این است که حماس همچنان قوی و منسجم است و دشمن با وجود نسل‌کشی در غزه نتوانسته به چارچوب و ساختار این جنبش خدشه‌ای وارد کند.

در همین راستا «اسامه حمدان» از اعضای ارشد حماس هم گفت انتخاب سریع السنوار به عنوان رئیس جدید دفتر سیاسی با اتفاق آرا بیانگر پویایی حماس است. 

حمدان تاکید کرد که پیام حماس این است که کسی را به عنوان رهبر انتخاب کرده که بیش از ۳۰۰ روز است امانت‌دار جهاد و مبارزه در میدان نبرد در غزه است. 

«جهاد طه» سخنگوی حماس نیز در این باره گفت: انتخاب السنوار یک تصمیم کورکورانه نبوده بلکه پس از یک سری رایزنی‌های داخلی مبتنی بر چارچوب‌های سازمانی صورت گرفته است. 

طه افزود: انتخاب یحیی السنوار در واقع پاسخی سیاسی به ترور شهید هنیه و پیامی به دشمن است مبنی بر اینکه این جنبش وارد مرحله جدیدی از مقاومت شده است. 

وی ادامه داد: این جنبش از زمان شهادت شیخ احمد یاسین به عنوان بنیانگذار حماس و همچنین پس از شهادت عبدالعزیز الرنتیسی و شیخ صلاح شحاده و همه رهبران بنیانگذاری که مرحله جدیدی از اقدامات مقاومتی را پی ریزی کردند، به توسعه و گسترش خود ادامه می‌دهد و آن‌ها در تعیین مسیر این جنبش علی رغم چالش‌های بزرگ سهیم بودند.

  • نویسنده :
  • منبع :