19 دی آنلاین: دستیار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: مهاجرستیزی، پروژه بیگانگان است.
سید رسول موسوی در صفحه اجتماعی ایکس در واکنش به برخی از ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی در مورد نحوه برخورد با اتباع افغانستانی در ایران و اظهار نظرهایی که در این زمینه منتشر شده است، اظهارکرد: با اطلاع می‌گویم در جمهوری اسلامی ایران هیچ مقام و نهادی مهاجرستیزی را قبول نداشته و آن را مغایر سنت برادری اسلامی و فرهنگ مهمان دوستی دانسته و مهاجرستیزی را پروژه بیگانگان می‌دانند.
وی در این ارتباط تاکید کرد: اما همانگونه که آحاد مردم ایران ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران هستند اتباع خارجی هم باید قوانین و مقررات  ایران را رعایت کنند.
به گزارش اکوایران؛ در یک هفتگی خبر رد مرز «کبرا غلامی» پژوهشگر افغانستانی حالا ویدئویی از برخورد پلیس با یک مهاجر نوجوان افغانستانی دست به دست می‌شود. ویدئویی که البته نیروی انتظامی هنوز واکنشی به آن نداشته است و مشخص نیست که این برخود به چه دلیلی بوده است. اما برخی از فعالان اجتماعی می‌گویند برخورد پلیس با این مهاجر در پی طرح «جمع‌آوری» بوده است. 
چهره «سید مهدی» در ویدئو مشخص نیست. یک مرد با لباس سبز رنگ نیروی انتظامی گلویش را گرفته و مرد دیگری که لباسی غیر از فرم نیروی انتظامی به تن دارد، دستانش را فشار می‌دهد. صدای او در میان همهمه زنانی که اطرافش را گرفتند هم گم می‌شود. «عمو ولم کن مرا» این تنها صدایی است که بریده بریده از او بیرون می‌آید. زنان به پلیس اعتراض می‌کنند و پلیس خطاب به او می‌گوید: «بلند میشی یا نه؟» زنی به عقب رانده می‌شود و در نهایت «سید مهدی» به سمند طوسی رنگی برده می‌شود.
ویدئو برخورد با سید مهدی کم کم فضای مجازی را پر می‌کند. درست چند روز بعد از ویدیو مربوط به برخورد ماموران طرح نور با دختری نوجوان و چند روز بعد از خبر رد مرز «کبرا غلامی» پژوهشگر افغانستانی که در نهایت بعد از تلاش فعالان اجتماعی به ایران بازگردانده شد.

سید مهدی را کمتر کسی می‌شناسد. فعالان اجتماعی در صفحاتشان او را نوجوانی 15 ساله معرفی می‌کردند که ساکن آبسرد دماوند است. می‌گویند کم شنوا و اهل هزاره است. این اتفاق هم در طرح جمع‌آوری مهاجران افغانستانی در دماوند برایش رخ داده است، برخی می‎‌گویند در بیمارستان بستری شده و مدعی هستند که گردنش شکسته و برخی دیگر هم می‌گویند که او بعد از حضور در اردوگاه وقتی مدارک هویتی را نشان داده، توانسته آزاد شود.

پلیس تا لحظه روایت این گزارش، به این اتفاق واکنشی نشان نداده است.
در آخرین واکنش‌ها«سید علی حسینی» فعال اجتماعی حوزه مهاجران در اینستاگرام تصویری از سید مهدی منتشر کرده و گفته که موضوع مورد بررسی مسئولین نیروی انتظامی است و مسئولین نیروی انتظامی آبسرد هم از خانواده سید مهدی دلجویی کردند و قول پیگیری موضوع را دادند.
  • نویسنده :
  • منبع :