19 دی آنلاین: نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ایران در کشور عراق با تاکید بر رعایت حداکثر مسائل ایمنی و بهداشتی از سوی زائران ایرانی اربعین حسینی (ع)، گفت: متاسفانه تا ظهر جمعه در پی تصادف جاده ای تعدادی مصدوم و هشت نفر از زائران اربعین جان خود را از دست دادند.
امین رضا طباطبایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر، افزود: متاسفانه حوادث تلخ رانندگی زائران ایرانی در طول مسیر راهپیمایی اربعین و سقوط از ارتفاع برای خادمین مواکب بسیار موجب نگرانی است که در این خصوص چندین مورد انتقال مصدوم به کشور از جمله یک اتوبوس آمبولانس برای انتقال ۶ بیمار دچار شکستگی بدلیل سقوط از ارتفاء انجام شده است.
طباطبایی تصریح کرد که از مسوولان موکب ها درخواست رعایت حداکثر مسائل ایمنی و از زائران عزیز نیز درخواست انتخاب بهترین وسیله نقلیه برای عزیمت به شهرهای مقدس را داریم.
وی افزود: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بعنوان کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین حسینی تمامی امکانات و توان خویش را بسیج کرده است تا با استقاده از نیروهای مختصص جمعیت هلال احمر، داوطلبین جهادی و خیرین بتواند بهترین و حداکثر خدمات را از نظر کمی و کیفی به زائران عتبات مقدسه و اربعین حسینی (ع) ارائه دهد.
وی با بیان اینکه برای ارائه خدمت در تمامی اماکن مقدس و مسیر های راهپیمایی اربعین، پست های امداد و نجات در سطح یک، دو و سه با هدف دسترسی حداکثری زائران به خدمات مراکز پزشکی راه انداز شده است، گفت: دارو و تجهزیزات پزشکی به میزان کافی و لازم توسط جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی به کشور عراق وارد شده است و در حال حاضر مراکز درمانی در اماکن مختلف در کنار تمامی مواکب مردمی، پزشکان جهادی و خودجوش فعال هستند.
طباطبایی تصریح کرد که جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی وظیفه خود می داند تا مراکز مردمی و مواکب فعال در حوزه پزشکی را از نظر نیروی انسانی، دریافت مجوزهای قانونی برای فعالیت و تامین دارو حمایت و پشتیبانی نماید.
وی افزود در حال حاضر بیش از چندین مرکز درمانی در کربلای معلی، نجف اشرف، سامرا، شهرهای کوت، رباطیه، مرز خسروی و طریق الحسین حضور فعال دارند.
طباطبایی با اشاره به گرمای بالای عراق در این روزهای گرم تابستان، نیز یادآورشد: به لطف خدا زائران ایرانی اربعین از نظر سلامتی در وضعیت قابل قبولی قرار دارند و تا این لحظه هیچ فوتی بدلیل بیماری نداشته ایم.
به گفته وی، اکثر مراکز درمانی ایرانی با کمک هلال احمر فعال هستند و مابقی هم در روزهای آینده فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و زائران ایرانی می توانند برای دریافت خدمات اولیه درمانی به این مراکز مراجع نمایند.
عضو ستاد اربعین عراق در ادامه یادآورشد که علاوه بر فعالیت مراکز درمانی ایرانی با تعدادی از بیمارستان های عراقی هم برای ارائه خدمات تکمیلی به زائران ایرانی، هماهنگی ها لازم بعمل آمده است.
توصیه های درمانی و بهداشتی به زائران اربعین
نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ایران در کشور عراق در ادامه به زائران اربعین حسینی توصیه کرد: بدلیل گرمای بسیار زیاد این روزهای عراق، در مقابل اشعه مستقیم خورشید قرار نگیرند و همواره نسبت به سلامتی خود توجه داشته باشند که گرمازدگی در کمین آنهاست و اگر نسبت به تامین آب بدن خود توجه نداشته باشند، سلامتی آنها به خطر افتاده و سبب آسیب رسیدن به کلیه های آنها می شود.
طباطبایی خواستار رعایت موارد زیر از سوی زائران اربعین حسینی شد:
- در ساعات گرم روز در زیر تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید
- پیاده روی ها در ساعات پایانی روز انجام شود
- نوشیدن کافی آب و مایعات برای تامین آب مورد نیاز بدن
- بیماران تنفسی حتما نسبت به بیماری خود توجه و مراقبت های لازم را بعمل آورند
- در اتاق هایی که فردی دارای علائم سرماخوردگی، سرفه ، آبریزش بینی است تذکرات لازم داده شود زیرا این افراد می توانند به سرعت ویروس را به دیگران منتشر کنند.
- زائران دارای بیماری های گوارشی از مصرف غذاهای تند، شور، چرب و سرخ کردنی های زیاد اجتناب کنند.
- زائران از همه چیز خوری و روی هم خوری برای جلوگیری از ایجاد مشکل جدی گوارشی پرهیز کنند.
-اطمینان از بهداشت دست ها خصوصا هنگام صرف غذا که اگر دست ها آلوده باشد می تواند سبب بیماری های گوارشی شود.
طباطبایی در ادامه به زائران دارای بیماری های قلبی، ریوی و فشار خون و دیابت، گفت: این دسته از زائران اباعبدالله الحسین(ع) تمام داروهای تخصصی خود را در طول زمان سفر به عراق طبق دستور پزشک خود استفاده کنند تا مانع از بروز مشکلات جدی بیماری در مدت زمان خصورشان در راهپیمایی اربعین حسینی شوند تا از انجام زیارت عتبات مقدسه جا نمانند.
به گزارش سازمان جمعیت هلال احمر، حوالی ساعت ۳:۳۰ تا ۴ صبح جمعه بر اثر تصادف یک اتوبوس با یک دستگاه تریلر حامل نفت سیاه (قیر) در مسیر بازگشت از اتوبان دیوانیه به ناصریه، ۶۴ نفر دچار حادثه شدند.
از این حادثه‌دیدگان ۶۱ نفر زائر ایرانی و ۳ نفر عراقی بودند. این حادثه ۱۸ مصدوم سرپایی داشت و ۴۶ نفر تحت مراقبت موقت در اورژانس بیمارستان آموزشی دیوانیه هستند.
به زائران اربعین حسینی توصیه می‌شود که در مسیر بازگشت از زیارت به دلیل طولانی بودن مسیر و خستگی راه و همچنین گرمای هوا، حتما هر ۲ ساعت استراحت کنند و با خستگی و خواب‌آلودگی رانندگی نکنند تا شاهد وقوع حوادث برای زائران نباشیم.
  • نویسنده :
  • منبع :