19 دی آنلاین: مدیرگروه ساخت ماهواره چمران ۱ در تشریح جزئیات تازه از این ماهواره، گفت: ماموریت اصلی این ماهواره اثبات فناوری در حوزه اصلاح، انتقال و مانور مداری است.
دیروز (شنبه، ۲۴ شهریور) ماهواره تحقیقاتی چمران۱ توسط ماهواره بر قائم ۱۰۰ پرتاب و با موفقیت در مدار ۵۵۰ کیلومتری قرار گرفت. در همان لحظات نخست پرتاب نیز سیگنال‌های این ماهواره دریافت شد.
ماهواره تحقیقاتی چمران ۱ توسط گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران (صا ایران) با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های خصوصی دانش بنیان طراحی و ساخته شده است. این ماهواره حدود ۶۰ کیلوگرم وزن دارد و قطر آن به حدود ۹۰ سانتی‌متر می‌رسد.
«محرم غیاثوند» مدیر گروه ساخت ماهواره چمران ۱ در تشریح اهداف این ماهواره گفت: ماهواره چمران ۱ در زمره ماهواره‌های تحقیقاتی است که از ماموریت اصلی آن می‌توان به اثبات فناوری در حوزه اصلاح، انتقال و مانور مداری اشاره کرد.
وی با اشاره به ۲ دلیل ضرورت اثبات فناوری در این حوزه، افزود: دلیل نخست این است که در فاز تزریق ماهواره‌های عملیاتی در مدار، به طور معمولی نیازمند اصلاح مدار اولیه ماهواره هستیم. از طرف دیگر برای توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای نیازمند انتقال ماهواره‌ها از مدار اولیه به مدار ثانویه یا مدار عملیاتی هستیم.
غیاثوند تصریح‌کرد: در چنین ماهواره‌هایی وجود پیشرانش یا رانش‌گر فضایی ضروری به شما می‌رود؛ به همین دلیل ماهواره چمران ۱ از یک رانشگر فضایی بومی که توسط بخش دانش بنیان داخلی کشور ساخته شده بهره می‌برد و اثبات فناوری این رانشگر در این ماهواره، مسیر را برای ماهواره‌های آتی کشور بازخواهد کرد.
مدیر گروه ساخت ماهواره چمران ۱ خاطرنشان‌کرد: دومین دلیل ضرورت اثبات فناوری مانور مداری این است که مطابق برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور در مورد ترافیک فضایی، نیاز به قابلیت اتصال سامانه فضایی در مدار داریم. اجرای چنین ماموریتی مستلزم وجود رانشگرهای فضایی و زیرسامانه پروازی دینامیک چابک و دقیق است که امکان اجرای مانورهای مداری مرکب شامل تغییر در ارتفاع، فاز و صفحه مداری را فراهم می‌کند.
وی گفت: میکرو ماهواره چمران ۱ با داشتن رانشگر فضایی و زیرسامانه دینامیک پروازی، گام اولیه در تحقق اجرای مانورهای مداری به شمار می‌رود.
غیاثوند گفت: ماموریت ثانویه این میکروماهواره، ارزیابی عملکرد و دقت زیرسامانه دینامیک پروازی و زیرسامانه رانشگر فضایی به منظور اجرای مانورهای مداری مرکب است.
وی افزود: زیرسامانه‌های دیگری که در این میکروماهواره استفاده شده، مدیریت توان و انرژی، رایانه مرکزی، زیرسامانه مخابرات، مواردی هستند که توسط بخش دانش بنیان در کشور توسعه پیدا کردند و اثبات عملکرد درست آنها در این ماهواره منجر به افزایش قابلیت اطمینان در ماهواره‌های عملیاتی آتی کشور خواهد شد.
مدیر گروه ساخت ماهواره چمران ۱ ادامه‌داد: به صورت کلی پرتاب موفقیت آمیز چمران ۱ نویدبخش اجرای ماموریت‌های فضایی متنوع در آینده نزدیک است که طی آن امکان اصلاح مدار، انتقال مدار ماهواره‌های عملایت، توسعه منظومه‌های ماهواره و اتصال سامانه های فضایی در مدار در آینده نزدیک فراهم خواهد شد.
  • نویسنده :
  • منبع :