برای اولین بار ارتش یمن با موشک هایپرسونیک تل آویو را هدف قرار داد که در پی این اقدام «دکتر علیرضا معاف» در نوشتاری این موفقیت را مورد بررسی قرار داده که بدین شرح است:

اول: مسیر ۲۰۰۰ کیلومتری نقطه شلیک موشک تا تل آویو، منشا نگرانی جبهه مقاومت از احتمال و ضریب موفقیت شلیک موشک بود اما این حمله جسورانه، اولین تست سامانه‌های دفاعی اسرائیل توسط یک موشک هایپرسونیک در شرایط واقعی بود که سامانه های اسرائیلی از این آزمون شکست خورده بیرون آمدند. در واقع مسیر نفوذ به سامانه پدافندی،کشف شد و این اتفاق، تکرار خواهد شد.

دوم: موشک از چند سامانه پدافندی و چندلایه عبور کرده و چندین رینگ پدافندی اسرائیل و کشورهای غربی (ناوهای آنان در دریای سرخ) نتوانست هایپرسونیک یمنی را رهگیری کند و مهم این است که تنها یک موشک شلیک شد ولی بازهم سیستم ضدموشکی اسرائیل ناموفق بود.

سوم: ناترازی های قدرت و معادلات قدرت در منطقه غرب آسیا با این حمله جابجا شد زیرا غرب و متحدانش برای امنیت خود به تسلیحات دارای تکنولوژی پیشرفته متکی بودند اما اکنون دیگر امنیت خود را با تسلیحات ساخته شده توسط تکنولوژی مقاومت از دست رفته می بینند و موازنه تکنولوژیک و همترازی فناورانه، حتی توسط یمنی ها نیز رخ داده است.

چهارم: اسرائیل برای بار چندم متوجه می شود که ایران چه توانمندیها و قدرتی دارد (وقتی متحد او با یک موشک هایپرسونیک چنین شاهکاری را محقق می کند) و درنتیجه باید گفت تمام تاسیسات راهبردی اسرائیلی ها که روی زمین قرار دارد می تواند در صورت لزوم به راحتی هدف واقع و نابود شود.

پنجم: اسرائیل پالایشگاه ها و تاسیسات حیاتی اندکی دارد و عمق استراتژیک آن کم است و به سهولت می شود با تعدادی هایپرسونیک تاسیسات انرژی، پالایشگاهی ، تولید برق ، آب شیرین کن و ... این رژیم را نابود کرد‌ و زندگی ساکنان اشغالگر را دچار اختلال موقت یا دائمی نمود.

ششم: مهمتر از همه، تاسیسات اتمی آسیب پذیر اسرائیل است که دیگر امنیت ندارد و اگر این رژیم حماقت کند باید به تاسیسات اتمی خود به مانند یک بمب هسته ای ساعتی نگاه کند که هر لحظه امکان انفجار آن وجود دارد.

هفتم: بی‌تردید یمنی‌ها با کمک تکنولوژیکی ایران این موشک را ساخته اند و دنیا بهتر می فهمد که تعامل جمهوری اسلامی با متحدانش چقدر نزدیک و صمیمی بوده و تهران متحدانش را به گونه ای حمایت می کند که بتوانند بر قوی ترین ارتش های جهان غلبه کنند؛ فراموش نکنیم یمن در چند سال اخیر با ارتش گرانقیمت عربی و ناوگان دریایی آمریکا نیز جنگیده است و با این وجود با اقتدار و آمادگی،اسرائیل را نیز هدف قرار میدهد.

هشتم: سعودی و کسانی که ده سال با یمن جنگیدند،اکنون متوجه ظرفیتهای جدید یمن شدند، زیرا وقتی اسرائیل اینگونه مقهور قابلیت های ارتش یمن شد ،در صورت لزوم هیچ کدام از تاسیسات انرژی و صادرات نفت عربستان و متحدانش امنیت نخواهند داشت و آنان باید شروط دولت نجات ملی یمن را بپذیرند.

نهم: تغییر موازنه قدرت به نفع محور مقاومت مهم ترین دستاورد آزمایش موشکی امروز بود و در روزهای آینده دنیا شاهد حملات موشکی جدید یمنی ها خواهد بود.

دهم: وحدت الساحات و هماهنگی ارکان جبهه مقاومت در حملات پیوسته اخیر لبنان و یمن به رژیم اشغالگر،بار دیگر درستی راهبرد هماهنگی های عملیاتی جبهه مقاومت را نشان داد

چند نکته تکمیلی درباره عملیات موشکی یمن

موشک هایپرسونیک مقاومت یمن، بامداد امروز از فراز پدافند سه رزمناو آمریکایی، نیروهای ناتو و عربستان و اردن، و پدافند سه لایه اسرائیل عبور کرده و با طی مسافت  ۲۰۴۰ کیلومتر در کمتر از ۱۲ دقیقه، به تل آویو اصابت کرد. برخی خبرها از  هلاکت و مجروحیت دست کم ۷ صهیونیست حکایت می کند.

سوال راهبردی آن است که مقاومت یمن در کدام فرآیند شتابان، به موشک مافوق صوت دست یافته؟ چگونه توانسته با موفقیت شلیک کند؟ پس از این شلیک آزمایشی و ارزیابی نتایج آن، قرار است کدام اهداف مهم نظامی، امنیتی و اقتصادی، در عمق سرزمین های اشغالی، به شکل خوشه ای -و نه شلیک یک فروند- منهدم شود؟

سوالات حیرت افزا درباره این عملیات پیچیده، بسیار است؛ همان گونه که هنوز از حجم خسارات و تلفات اسرائیل در عملیات اربعین حزب الله (حمله به گالیلوت و مقر موساد و امان) پرده برداری نشده است. بنابر برخی اخبار، در عملیات اربعین، دست کم ۷۶ نیروی نظامی و امنیتی اسرائیل کشته و مجروح شدند.

به تازگی اندیشکده آمریکایی بروکینگز درباره نقش منحصر به فرد مقاومت یمن در معادلات منطقه و جنگ غزه نوشت: "از زمانی که حوثی‌ها حمله به کشتی‌های در دریای سرخ و باب المندب را آغاز کردند، رسانه‌ها و بیانیه‌های رسمی، آنها را به عنوان نیروی نیابتی ایران معرفی کرده‌اند، اما این تحلیل، تهدید را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد.

حوثی‌ها نشان داده‌اند که اغلب، بازیگر غیرقابل پیش‌بینی و تهاجمی‌تر از حامیان ایرانی خود هستند. آنها به جای اینکه بخشی از یک سیستم نیابتی متمرکز باشند، بخشی مستقل از یک شبکه پیچیده‌تر هستند که به آنها اجازه می‌دهد مستقیما با بیش از ۱۲ گروه دیگر در منطقه برای اشتراک‌گذاری تخصص، هماهنگی فعالیت‌ها و حتی همکاری در حملات، کار مشترک بکنند.

آنها توانایی‌های خود را برای ساخت سلاح بهبود بخشیده‌اند و تقویت کرده‌اند. همچنین کمتر در برابر تحریم‌ها آسیب‌پذیر هستند، زیرا عمدتا خارج از سیستم مالی جهانی عمل می‌کنند. آنها یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه را پشت سر گذاشته و متاسفانه به محرومیت‌های اقتصادی عادت کرده اند".

در ادامه تحلیل باید گفت که اگر موشک هایپرسونیک، صرفا از سمت ایران شلیک می شد، آن قدر تکان دهنده نبود که از یمن شلیک شده و اسرائیل و پشتیبانان آمریکایی اش را شوکه کرده است.

این شلیک، پدافند اسرائیل را پیش از پیش، دچار وضعیت آچمز می کند و این تازه، آغاز عملیات انتقام خون شهید اسماعیل هنیه خواهد بود بود؛ ان شاء الله. پدافند اسرائیل در مقابل عملیات اربعین هم ناکارآمد بود.

اگر موشک فراصوت مقاومت یمن، ظرف ۱۱/۵ دقیقه به تل آویو رسید و تور پدافندی اسرائیل و حامیانش را جا گذاشت، خوشه موشک های هایپرسونیک ایران، در کمتر از ۷ دقیقه به تل آویو و حیفا و دیگر مناطق رژیم صهیونیستی می رسد. و به طریق  اولی، غیر قابل رهگیری است.

گزینه های تدارک شده برای عملیات انتقام، حتما ترکیبی خواهد بود و به هایپرسونیک های هیبت شکن محدود نخواهد ماند.
  • نویسنده : دکتر علیرضا معاف
  • منبع :