19 دی آنلاین: سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد، در نامه‌ای به شورای امنیت، دبیرکل سازمان ملل و رئیس هفتاد و نهمین مجمع عمومی پیرامون حمله تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی در لبنان گفت: ایران حمله علیه سفیر خود در لبنان، را به‌طور جدی پیگیری می‌کند و حق خود را برای اتخاذ اقدامات لازم جهت پاسخ به این جنایت فجیع و نقض قوانین، محفوظ می‌دارد.
امیرسعید ایروانی نماینده کشورمان در سازمان ملل در این نامه آورده است:
این نامه به‌منظور جلب توجه جنابعالی به حملات تروریستی بزدلانه و شنیع علیه غیرنظامیان لبنانی و اقدام تجاوزکارانه علیه حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان که توسط رژیم اسرائیل انجام شد و همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان را هدف قرار داد، ارسال می‌گردد.
بر اساس گزارش‌های مقامات لبنانی، در بعدازظهر روز سه‌شنبه، ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۴، حدود ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر (به وقت محلی)، رژیم اسرائیل در اقدامی از پیش طراحی‌شده و تحریک‌آمیز که هدف آن کشتار جمعی و قتل غیرنظامیان لبنانی بود، دستگاه‌های ارتباطی دستی را در بیروت منفجر کرد. این حملات جنایتکارانه و تروریستی منجر به کشته شدن حداقل ۱۱ غیرنظامی و زخمی شدن هزاران نفر دیگر شد که از جمله آن‌ها سفیر ایران در لبنان است که دچار جراحاتی شد. 
جمهوری اسلامی ایران به شدت اقدام خرابکارانه و تروریستی رژیم یاغی اسرائیل را محکوم می‌کند. و در این خصوص، توجه اعضای شورای امنیت را به نکات زیر جلب می‌کنم:   
اقدامات غیرقانونی بین‌المللی که توسط رژیم صهیونیستی انجام شده‌اند، ماهیت تروریستی دارند و هدف آن‌ها تشدید تنش‌ها در منطقه و تهدید بیشتر صلح و امنیت منطقه‌ای است. بدون شک، رژیم اسرائیل مسئولیت کامل ارتکاب چنین جنایات هولناکی را بر عهده دارد؛ 
این اقدامات تروریستی نقض آشکار اصول و قواعد اساسی حقوق بین‌الملل، از جمله منشور سازمان ملل متحد، حقوق بین‌الملل، به‌ویژه حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بین‌الملل حقوق بشر و همچنین مفاد کنوانسیون وین ۱۹۶۱ درباره روابط دیپلماتیک و کنوانسیون ۱۹۷۳ درباره پیشگیری و مجازات جنایات علیه اشخاص تحت حمایتبین‌المللی از جمله نمایندگان دیپلماتیک است؛ 
اقدامات تروریستی مستمر و نقض‌های حقوق بین‌الملل توسط رژیم اسرائیل، تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی محسوب می‌شود. کشورهای غربی، به‌ویژه ایالات متحده به عنوان متحد استراتژیک رژیم اسرائیل، با حمایت‌های بی‌قید و شرط موسوم به حمایت‌های آهنین خود از این رژیم، مسئولیت بین‌المللی تمامی اعمال غیرقانونی رژیم اشغالگر را بر عهده دارند؛ 
جمهوری اسلامی ایران حمله علیه سفیر خود در لبنان، که منجر به جراحت وی شد، را به‌طور جدی پیگیری خواهد کرد و حقوق خود را بر اساس حقوق بین‌الملل برای اتخاذ اقدامات لازم جهت پاسخ به این جنایت فجیع و نقض قوانین، محفوظ می‌دارد؛ 
این جنایت هولناک که گسترده، سیستماتیک و با هدف کشتار، قتل و ایجاد رنج بزرگ و آسیب‌های شدید به جمعیت غیرنظامی انجام شد، جنایتی علیه بشریت محسوب می‌شود.
این امر نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی، فراتر از ارتکاب جنایات وحشیانه، از جمله جنایات جنگی و نسل‌کشی علیه فلسطینیان، تهدیدی جدی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است. پرداختن به این اقدامات غیرقانونی فوراً ضروری است و جامعه بین‌المللی باید به سرعت اقدام کند تا به مصونیت مقامات رژیم صهیونیستی پایان دهد؛   
دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت قویاً اقدامات تروریستی و جنایت هولناک اسرائیل علیه رئیس نمایندگی دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در لبنان، و همچنین نقض حاکمیت و تمامیت ارضی لبنان و حملات و هدف قرار دادن غیرنظامیان لبنانی را محکوم کنند.
شورای امنیت باید رژیم اسرائیل را به دلیل فعالیت‌های شرارت‌آمیز آن در منطقه به شدت محکوم کرده و اقدامات قاطعی برای وادار کردن این رژیم تروریستی به توقف تمامی اقدامات تجاوزکارانه و تروریستی علیه لبنان، سوریه و فلسطین و پایان دادن به جنگ نسل‌کشی مستمر علیه مردم فلسطین اتخاذ کند.   
موجب امتنان خواهد بود چنانچه مکاتبه حاضر به‌عنوان سند شورای امنیت و مجمع عمومی ذیل دستور کار ۸۲ با عنوان «بررسی تدابیر مؤثر برای تقویت حفاظت، امنیت و ایمنی هیئت‌ها و نمایندگان دیپلماتیک و کنسولی» و ۱۱۰ با عنوان «تدابیر برای از بین بردن تروریسم بین‌المللی» ثبت و منتشر شود.
  • نویسنده :
  • منبع :