19 دی آنلاین: رئیس‌کل بانک مرکزی در پیامی جان‌ باختن جمعی از کارگران معدن ذغال سنگ طبس را تسلیت گفت و از آمادگی شبکه بانکی برای کمک به بهبود آلام خانواده‌ها و وابستگان جان‌باختگان این حادثه خبر داد.
محمدرضا فرزین روز دوشنبه در پیامی جان‌باختن جمعی از کارگران معدن ذغال سنگ طبس را تسلیت گفت و با خانواده‌های داغدار این عزیزان ابراز همدردی کرد.
در این پیام آمده است: حادثه جان باختن ده‌ها تن از کارگران معدن ذغال سنگ طبس در خراسان جنوبی، ضایعه‌ای بسیار دردناک و تاثر برانگیز را برای تمام مردم کشورمان رقم‌ زد و دل هم‌میهنان عزیز از این مصیبت تلخ به درد آمد.
فرزین در این پیام ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های داغدار معدن معدنجوی طبس به نمایندگی از شبکه بانکی کشور، این غم جانگداز را به مردم شریف خراسان جنوبی و عموم مردم ایران تسلیت گفت و تاکید کرد که شبکه بانکی آمادگی دارد برای کمک به بهبود آلام خانواده‌ها و وابستگان این مصیبت در کنار وزارت‌خانه‌های مسوول و پیگیری‌کننده، اقدامات لازم را انجام دهد.
بر اساس این گزارش؛ حادثه انفجار ۲ معدن شرکت معدنجو طبس حوالی ساعت ۲۱ شامگاه شنبه ۳۱ شهریور رخ داد و تصاعد آنی گاز متان سبب شد ۶۹ کارگر در این معادن محبوس شوند.
با آغاز عملیات امدادی توسط تیم‌های تخصصی HSE معدن، در وهله نخست تعداد ۱۳ کارگر که جان خود را از دست داده بودند به بیرون منتقل شدند و با ادامه عملیات، این تعداد به ۳۰ فوتی و ۱۷ مصدوم در بلوک نخست رسید.
عملیات امدادی بلوک دوم نیز عصر روز گذشته در دستور کار قرار گرفت و مرحله به مرحله با تخلیه گاز پیش رفت و تا پایان شب تعداد فوتی‌های معادن با اعلام رسمی پزشکی قانونی به ۳۱ نفر رسید.
با توجه به غلظت گاز در تونل‌ها که موجب انفجار در عمق ۲۵۰ متری به صورت ارتفاعی و ۷۰۰ متری به صورت مورب در معدن شده، عملیات امدادی همچنان در حال انجام است و تاکنون پیکر ۳۸ کارگر از داخل تونل‌ها خارج و ۱۴ نفر همچنان محبوس هستند.
بنا بر اعلام تیم تخصصی امدادی، از ورودی تونل معدن بلوک C تا محل حبس معدنچیان هزار متر فاصله است که تا شب گذشته تیم‌ها به ۴۰۰ متری کارگران رسیده بودند و بامداد امروز پیکر بی جان چهار کارگر از این معدن به بیرون منتقل شد.
شرکت معدنجو طبس با دارا بودن یک‌هزار و ۷۰۰ کارگر، ۲۷ سال سابقه فعالیت دارد و قبل از این هیچ حادثه‌ای که منجر به فوت کارگران شود در این معادن رخ نداده‌است.
طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است و بیشترین معادن زغال سنگ کشور را دارد.
  • نویسنده :
  • منبع :