۱۹ دی آنلاین: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: فعالان و مدیران و معلمان مدارس باید در سال تحصیلی جدید به بحث مواجهه درست دانش‌آموزان با رسانه و رفع آسیب‌های وارده شده از آن، توجه کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی شعبان زاده در گردهمایی تقدیر از مدیران و فعالان "طرح زیست عفیفانه" که در سالن همایش‌های کوثر قم برگزار شد، بیان کرد: با توجه به سرعت تحولات فکری و اعتقادی در جامعه، باید در کار فرهنگی به کتاب و منابع علمی متصل شد تا چالش استفهامات(سوالات ذهنی) فرزندان خود را شناخته و نسبت به آن پاسخگو باشیم؛ بنابراین لازم است تا دوره‌های توانمند‌سازی به‌روز و مستمر برگزار شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم مطرح کرد: طی بررسی‌های انجام شده، ما در قم به ۵۰ آسیب پرتکرار پی برده‌ایم و در تحلیل به ۲۸ علت و در نهایت به ۸ عامل اصلی وقوع و تولد آسیب‌ها رسیدیم که باید متوجه تغییر ریشه‌های سبک زندگی و ذهنیات فرزندان خود باشیم و الگوی حل مسائل خود را تغییر دهیم.

وی عنوان کرد: طرح زیست عفیفانه ریشه‌اش به تغییرات سبک زندگی فرزندان ما برمی‌گردد و امروز کانونی‌ترین عاملی که سبک زندگی فرزندان ما را شکل می‌دهد رسانه است.

شعبان زاده تصریح کرد: ۷۸ درصد مردم ایران متصل به شبکه‌های اجتماعی هستند و ۴۰ درصد فقط از سکوهای خارجی استفاده می‌کنند که اینجا توجه ما را به ضرورت موضوعیت قرار دادن رسانه در بحث تربیت و کار فرهنگی، جلب می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با توجه به مرجعیت صداوسیما در رسانه بیان کرد: در کشور حدود ۴۵ درصد از مردم از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به صورت دائمی و مستمر استفاده می‌کنند و لازم است تا در برنامه‌ریزی‌های صداوسیما، به اصلاح سبک زندگی‌ها پرداخت.

وی در خصوص الگوهای زیربنایی و روبنایی افزود: پرداختن به روبنا آسیب‌زاست؛ ولی زیربنا سبک زندگی است و اگر به دنبال اصلاح رفتار و پوشش فرزندان خود هستیم باید به اصلاح در سبک زندگی فکر کنیم.

شعبان زاده با توجه به اهمیت رسانه در سبک زندگی بیان کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۴، نقطه تمرکز ما در توانمند‌سازی مربیان، مدیران و دانش‌آموزان کنش‌گر، باید مواجهه درست با رسانه باشد و خیلی از مردم نمی‌دانند که چگونه در فرزندان مسئولیت ایجاد کنند تا فقط رسانه سبک زندگی آن‌ها را تعریف نکند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر استاندارد‌سازی رفتاری، اول در رسانه تحریف و به غلط معرفی و به عنوان ارزش عمومی مطرح می‌شود؛ برای رفع این آسیب باید به زیرساخت‌های پرورشی توجه کرد که یکی از زیرساخت‌های مهم "هیئت" است؛ هیئتی موثر است که نوجوانان اداره، خانواده‌ها پشتیبانی و مدیر اجرا می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم افزود: همبستگی اجتماعی در هیئت زیاد است و هیچ دستگاهی به اندازه محبت اهلبیت(ع) نمی‌تواند در ما تصرف کند و ذهنیت‌های ما را تغییر دهد؛ لذا در سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۴  موضوع تخصصی آموزشی ما رسانه و ساختار پایدار تربیتی ما هیئت است؛ پس مدیران و فعالان این طرح باید هیئت و رسانه را جدی بگیرند.‌
  • نویسنده :
  • منبع :