19 دی آنلاین: کارشناس بیماری‌های منتقله از آب و غذای معاونت بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۱۰ مورد ابتلا به وبا در پنج استان کشور گفت: در ۶ ماه ابتدایی امسال، هیچ موردی از مرگ و میر ناشی از وبا در کشور گزارش نشده است.
مریم مسعودی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره آمار وبا در 6 ماه ابتدای امسال اظهار کرد: از تاریخ یک فروردین تا 31 شهریور 1403، در مجموع 10 مورد ابتلا به وبا در پنج استان در کشور شناسایی شده است. در این بازه زمانی، هیچ موردی از مرگ و میر ناشی از وبا در کشور گزارش نشده است.
وی افزود: صد در صد موارد ابتلا در فاصله زمانی 25 مرداد لغایت 7 شهریور ماه شناسایی شده‌اند، همچنین بر اساس بررسی‌های صورت گرفته 90 درصد موارد ابتلا (9 مورد) به عنوان موارد وارده از سایر کشورها طبقه‌بندی شده و یک مورد ابتلا به دنبال انتقال محلی "ویبریوکلرا" صورت گرفته است. در بررسی از نظر ملیت ،90 درصد بیماران ملیت ایرانی داشته و 10 درصد افغان بوده‌اند.
کارشناس بیماری‌های منتقله از آب و غذای معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: وبا یک عفونت اسهالی حاد است که به دنبال خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری "ویبریوکلرا" ایجاد می‌شود. این بیماری سرایت پذیری بالایی دارد. اگرچه اغلب افراد آلوده علائم بالینی نداشته یا علائم خفیف دارند و می‌توانند با موفقیت درمان شوند ولی در مواردی نیز به دنبال بروز علائم اسهال حاد آبکی شدید می‌تواند با مرگ و میر و ناتوانی بالایی توام و در عرض چند ساعت منجر به مرگ بیمار شود؛ همچنین با توجه به شرایط جمعیت و منطقه درگیر این امکان را دارد که به سرعت گسترش یابد.
کارشناس بیماری‌های منتقله از آب و غذای معاونت بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: بیماری وبا هنوز در دنیا به عنوان یک تهدید برای سلامت عمومی جوامع محسوب می‌شود. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت میزان بروز اسهال حاد آبکی و بیماری وبا طی سال‌های اخیر از روند افزایشی برخوردار بوده است.
مسعودی‌فر خاطرنشان کرد: در کشور ما بیماری وبا در گروه بیماری‌های مشمول گزارش تلفنی فوری قرار دارد، نظام مراقبت آن نظام مراقبت مبتنی بر مراکز ارائه خدمات سلامت است. اجزاء اصلی نظام مراقبت این بیماری شامل شناسایی دقیق و به هنگام بیماران با تابلوی بالینی سندرم اسهال حاد آبکی، نمونه گیری از موارد مشکوک به وبا، انجام بررسی آزمایشگاهی به روش کشت جهت شناسایی موارد قطعی ابتلا و همچنین انجام تست‌های بررسی حساسیت ضدمیکروبی در سویه‌های ویبریوکلرا در بیماران با تشخیص قطعی وبا، ارزیابی بیمار و ارزیابی محیط است.
  • نویسنده :
  • منبع :