19 دی آنلاین: سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از بررسی سازوکار توزیع دارو از طریق پلتفرم‌ها در جلسه کمیسیون با حضور وزیر بهداشت خبر داد و گفت: این طرح به صورت یک ماهه به صورت پایلوت انجام می‌شود تا در صورت نیاز به اصلاحات، در سراسر کشور اجرایی شود.
علی کشوری درباره جلسه امروز سه شنبه - ۱۷ مهرماه - کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: جلسه امروز با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونان وی برگزار شد و در ابتدا موضوع عملیاتی شدن توزیع دارو از طریق پلتفرم‌ها و کسب و کارهای اینترنتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی افزود: در این نشست مقرر شد این کار به صورت پایلوت و در دستورالعمل یک ماهه انجام شود تا در صورت نیاز به اصلاحاتی، اعمال شده و نهایتا در سراسر کشور اجرا شود.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اظهار کرد: در این جلسه تاکید شد که باید منافع عموم مردم از جهت سهولت در دسترسی و ایمنی در دریافت دارو بر منافع صنف داروسازان مقدم باشد.
کشوری درباره دستور دوم جلسه که ضرورت فعال شدن ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی اختصاص داشت، تصریح کرد: در این بخش مقرر شد به منظور پیشبرد هرچه سریع‌تر امور مرتبط با سیاست گذاری، برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات حوزه طب سنتی ایرانی مصرح در سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی کمیته‌ یا شورایی به ریاست مقام عالی وزارت بهداشت یا قائم مقام وزیر بهداشت، معاونین مربوطه، مدیر کل دفتر طب ایرانی، نماینده‌ای از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، کارشناس کمیسیون اصل ۹۰ و نماینده‌ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و به عنوان مرجع تصمیم گیری نهایی و رفع موانع اجرایی برنامه‌های حوزه طب سنتی به ویژه اقدامات ۴۷ مندرج در سند پیشرفت عمل کند. این کمیته یا شورا طی یک ماه آتی تشکیل و گزارش اقدامات آن هر ۶ ماه یک بار برای کمیسیون اصل ۹۰ ارسال خواهد شد.
وی درباره دستور سوم جلسه امروز که به بررسی آخرین وضعیت حساب واحد خزانه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص داشت، توضیح داد: طبق مصوبات این بخش، وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی موظف است گزارش وضعیت اجرای حساب واحد خزانه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان بیمه سلامت را ظرف مدت یک هفته به کمیسیون ارسال کند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین بانک مرکزی موظف شد نسبت به بستن کلیه حساب‌های غیرمجاز اعم از مسدودی و ذخیره کارکنان که با شناسه ملی دستگاه اجرایی افتتاح شده، طبق بند ب تبصره سه قانون بودجه سال ۱۴۰۳ اقدام و گزارش آن را ظرف مدت یک ماه به کمیسیون ارائه کند.
کشوری افزود: علاوه بر این، مقرر شد که ظرف دو هفته آینده جلسه‌ای متشکل از وزارت امور اقتصاد و دارایی امور اقتصادی و دارایی، خزانه‌داری کل کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه‌ریزی و بودجه، معاونت حقوقی رئیس جمهور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت تعیین تکلیف در این خصوص انجام شود.
وی با اشاره به بررسی گزارش اخذ مابه التفاوت از زنجیره تولید و توزیع در طرح دارویار، اضافه کرد: پس از حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی و افزایش شدید قیمت‌ها، سود هنگفتی از محل بیت‌المال عائد اعضای زنجیره شد که کمیسیون تا بازگشت حقوق مردم این موضوع را پیگیری خواهد کرد.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: همچنین روند اجرای سامانه تیتک که وظیفه دارد اقلام سلامت محور نظیر دارو، تجهیزات پزشکی، آرایشی و بهداشتی را از زمان واردات و تولید تا زمانی که به دست مصرف‌کنندگان نهایی می‌رسد، ردیابی کند و اصالت آن را کنترل کند، در این جلسه بررسی شد.
کشوری خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود سال‌های زیادی که از تصویب این سامانه گذشته اما پیشرفت آن بسیار کُند بوده و عقب ماندگی‌های جدی در این مورد وجود دارد. کمیسیون این موضوع را در دستورکار قرار داده تا با کمک دستگاه‌های اجرایی سریعتر این سامانه به نتیجه برسد.
  • نویسنده :
  • منبع :