19 دی آنلاین: نماینده اسبق ایران در ایکائو گفت: پس از اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران‌ایر در شرایطی که پروازهای مستقیم ایرلاین‌های خارجی به ایران محدود شده و باید پروازهای کانکشن انجام شود، هر پرواز اروپایی حداقل 30 درصد برای مردم گران‌تر شده‌ است.
علیرضا منظری، نماینده اسبق ایران در ایکائو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره زیان تحمیل شده به ایران‌ایر و مردم پس اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا اظهار داشت: بخشی از درآمدزایی شرکت هواپیمایی ایران ‌ایر مربوط به انجام پروازهای اروپایی می‌شد حال اگر ایران‌ایر قدرت بازاریابی داشته باشد می‌تواند پروازهای کشورهای دیگر را جایگزین کند تا این درآمد‌ها احیا شوند. البته هواپیماهای ایران‌ایر محدود است باید هواپیماها را در مسیرهایی قرار دهد که با توجه به تایپ هواپیماهای موجود در ناوگان امکان پرواز در آن مسیرهای جایگزین را داشته باشد.
وی تاکید کرد: اما موضوع مهم در این تحریم‌های پروازی این است که هزینه‌های سفر مردم در حال افزایش است و در شرایطی که پروازهای مستقیم ایرلاین‌های خارجی به ایران محدود شده و باید پروازهای کانکشن انجام شود، هر پرواز اروپایی حداقل 30 درصد برای مردم گران‌تر شده‌ است.
منظری در پاسخ به این سوال که با وجود افزایش تعداد شرکت‌های هواپیمایی در کشورمان و همچنین ادعای مسئولان دولت گذشته مبنی بر ورود حدود 100 فروند هواپیمای جدید به ناوگان، چرا تنها ایرلاینی که می‌توانست پرواز اروپایی برقرار کند، ایران‌ایر بود و ایرلاین دیگری با توانمندی برقراری پروازهای اروپایی راه‌اندازی نشد؟ گفت:‌ واقعیت این است که هزینه ایجاد زیرساخت‌ها برای برقراری پروازهای اروپایی زیاد است که تنها یک مورد از این زیرساخت دارا بودن ناوگان مناسب برای برقراری این پروازها است. سوخت‌رسانی به هر هواپیمای ایرانی در فرودگاه‌های اروپایی ممنوع است و مشمول تحریم‌های سختگیرانه آمریکا می‌شود. بنابراین تحریم سوختی تنها متوجه ناوگان ایران‌ایر نیست و تمام هواپیماهای ایرانی تحت تاثیر این تحریم هستند. از این‌رو ایرلاین‌ها باید هواپیمایی را فراهم کنند که ظرفیت تانکرینگ را داشته باشند. از سوی دیگر، باید هواپیماهایی به کار گرفته شود که امکان پرواز در این مسافت را دارند.
نماینده اسبق ایران در ایکائو ادامه داد:‌ البته در این سال‌ها که همواره ریسک تحریم پروازهای اروپایی شرکت ایران‌ایر وجود داشت باید نسبت به ایجاد شرکت دیگر که توانایی انجام این پروازها را دارد، ایجاد می‌کردند و در سال‌هایی ماهان ایر به انجام پروازهای اروپایی ورود کرد اما آن هم تحریم شد.
وی افزود: ‌امکان خرید هواپیماهایی که توانایی برقراری پروازهای اروپایی را دارند، وجود داشت اما باید به موضوع بازرگانی و وجود تقاضا هم توجه می‌شد اینکه آیا این هواپیماها در رقابت با ایران‌ایر و سایر شرکت‌های خارجی تقاضا خواهند داشت و برگشت سرمایه خرید این هواپیماها به صرفه خواهد بود؟
منظری گفت:‌ در حال حاضر پروازهای خارجی در ایران به دو دلیل به شدت کاهش پیدا کرده اول اینکه شرکت هواپیمایی داخلی که امکان انجام این پروازها را ندارند و هم اینکه ایرلاین‌های خارجی به دلیل تنش‌های منطقه‌ای پروازهای خود به ایران را به موقتا کاهش داده‌اند و محدود کرده‌اند.
وی تاکید کرد: در این شرایط شاهد فعالیت آژانس‌های مسافرتی هستیم که مسافران را زمینی به استانبول برسانند تا در شرایط افزایش قیمت‌ها و کاهش پروازها، اتلاف وقت و هزینه را برای مسافران کاهش دهند و در کاهش پروازها معمولا از این جایگزین‌ها استفاده می‌شود.    
  • نویسنده :
  • منبع :