19 دی آنلاین: وزیر صمت گفت: ایرانی‌ها امکان انجام پروژه های زیادی را در جهان دارند اما در این زمینه با مشکل ضمانت نامه رو به رو هستند. امیدواریم این مشکل در دولت چهاردهم حل شود، بانک ها می توانند در این زمینه همکاری خوبی داشته باشند تا نبود ضمانت نامه جلوی صادرات را نگیرد.
محمد اتابک، وزیر صمت در بیست و هشتمین دوره آیین روز ملی صادرات گفت: همه مطلع هستیم که صادرات از مولفه های اصلی ارتقای اقتصادی کشور است و همه می دانیم که صادرات ما از برنامه هفتم توسعه فاصله دارد. این در حالی است که ایران از نظر جمعیت و موقعیت جغرافیایی می تواند صادرات زیادی داشته باشد اما تنها نیم درصد از صادرات جهانی در اختیار ایران است. 
وی در ادامه به کسری تجاری ۱۶.۹ میلیارد دلاری کشور در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: امکان جبران این کسری وجود دارد.
اتابک ادامه داد: ارزش صادرات کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته در هر تن کاهش داشته و این به دلیل افزایش خام فروشی است. 
وی خاطرنشان کرد: سیاست های ارزش و تجاری ما همسو نیستند و این امر بازگشت ارز صادراتی را با مشکل رو به رو کرده است. 
وزیر صمت تاکید کرد: این حق صادرکننده است که ارزی را که از صادرات بازمی گرداند صرف تامین مواد اولیه و تجهیزات خود کند اما ما داریم این حق را از آنها می گیریم. 
اتابک گفت: با پیمان های منطقه ای مخالفت نکنید و اجازه دهید دولت این پیمان ها را به تعرفه کالایی تبدیل کند. 
وی اضافه کرد: ایرانی‌ها امکان انجام پروژه های زیادی را در جهان دارند اما در این زمینه با مشکل ضمانت نامه رو به رو هستند. امیدواریم این مشکل در دولت چهاردهم حل شود، بانک ها می توانند در این زمینه همکاری خوبی داشته باشند تا نبود ضمانت نامه جلوی صادرات را نگیرد. 
وزیر صمت به لزوم احیای شورای توسعه صادرات غیرنفتی اشاره و اظهار کرد: در این شورا صادرکنندگان مشکلات خود را می گویم و تشکیل این شورا قطعا بر حجم صادرات خواهد افزود.
  • نویسنده :
  • منبع :