دکتر علیرضا معاف؛
یکم: رژیم صهیونیستی، از خط قرمز تصریحی ایران عبور کرده و امنیت ملی جمهوری اسلامی را مستقیما مورد تعرض قرار داده و این تعرضِ مستقیم همراه با قبول مسئولیت رسمی نباید عادی سازی و کوچک انگاری شود. ایران برای تثبیت شرایط امنیتی پایدار خود راهی ندارد جز اینکه پاسخ معنادار و روشن و محکم دیگری به رژیم بدهد.

دوم: از صبح دیروز رسانه های صهیونیستی در حال انتشار خبر توقف عملیات زمینی در جنوب لبنان هستند. به نظر این امر سیگنال_فريب در راستای انصراف ایران از انتقام است، درست مثل داستان آتش بس در غزه و آتش بس 21 روزه در لبنان که عملیات فریبی برای ترور سران و فرماندهان مقاومت لبنان بود.اسراییل در عملیات زمینی در جنوب لبنان شکست خورده و نمیتواند توقف آنرا برای دیگران فاکتور کند.

سوم: الگوی حملات رژیم به سوریه و لبنان دقیقا همین الگوی قبح شکنی اولیه،الگوی تصاعدی و فزاینده تدریجی و عادی سازی (نرمالیزاسیون) حملات بود. واضح است که رژیم در اینجا متوقف نخواهد شد و اگر دستگاه محاسباتی‌اش دچار اختلال نشود فاز بعدی را جسورانه‌تر ورود می‌کند.

چهارم: رژیم اکنون و پس از بازیابی توان حزب‌الله و دریافت ضربات کوبنده از حزب الله و افزایش شدید تلفات در نیروی زمینی خود، دنبال افزایش دامنه جنگ نخواهد بود و تلاش می‌کند با تمرکز بر جبهه لبنان و پس از تعیین تکلیف این جبهه که احتمالا با الگوی فشار سنگین نظامی و سیاسی برای اجرای قطعنامه 1701 پلاس همراه است، به سراغ جبهه بعدی برود. پاسخ ایران در این مرحله برنامه رژیم را در تمرکز و فشار به لبنان برهم خواهد زد و سیاست_تجزیه جبهات نبرد علیه رژیم را خنثی می کند.

پنجم: سران رژیم صهیونی عملیات نظامی علیه اهدافی در ایران را دستاوردهای جدیدی برای خود می بینند و بنابراین واکنش جمهوری اسلامی ایران این دستاوردنمایی و دستاوردسازی را برباد خواهد داد.

ششم: ما اکنون حد قابل توجهی از تبعات روانی  اقتصادی و نگرانیهای اجتماعی رویارویی با رژیم غاصب را پشت سر گذاشته ایم و اقدام قاطعانه در این فضای روانی مثبت از تبعات داخلی اقدامات بعدی خواهد کاست.

هفتم: رژیم قاعدتا نمی‌تواند در این نقطه متوقف شود و اقدام امنیتی و نفوذ و خرابکاری با استفاده از قدرت فناوری و ترور، بخشی از تعرضات رژیم در مراحل بعدی است. سیستم امنیتی کشور باید هشیارتر از قبل عمل کند.

هشتم: پاسخ ایران در این مرحله و به دلیل تجاوز رژیم، مشروعیت بالای بین المللی دارد. اقدام بدون تعلل در این مرحله، ضمن ایجاد دستاورد نظامی، روانی و سیاسی برای کشور و کشاندن رژیم به موضع انفعال، تقویت مواضع مقاومت در منطقه را به همراه داشته و بازهم از اعتماد به نفس رژیم برای اقدامات احتمالی بعدی علیه سایر اجزاء محور مقاومت خواهد کاست و احتمال ایجاد حدی از بازدارندگی حتی برای جبهه سوریه را به همراه خواهد داشت.

نهم: پس از ضربات سنگین به ضاحیهٔ بیروت و آوارگی یک و نیم میلیون نفر از شیعیان لبنان، این انتظار در بین آنان ایجاد شده که جمهوری اسلامی ایران از مقاومت، مجددا حمایت مستقیم نظامی به عمل آورد. در لبنان مخالفان مقاومت در حال شماتت حامیان مقاومت هستند با این ادعا که ایران شما را تنها گذاشته و کنار نشسته و شما گوشت دم توپ شده اید. پاسخ ایران در این شرایط بسیار راهگشا و خنثی کننده این وضعیت بوده و فشارها بر شیعیان مظلوم جنوب لبنان را کاهش خواهد داد.

دهم: سرکوب پدافند هوایی (SEAD) یک اقدام کلاسیک در آغاز هر عملیات هوایی علیه اهداف دشمن است و معمولا این اقدام یا موضعی انجام میشود و بعد از آن هدف اصلی مورد تهاجم قرار می‌گیرد و یا موج گسترده سرکوب پدافند تا تضعیف حداکثری ادامه پیدا می‌کند( حملات آمریکا به عراق) و بعد، آسمان دشمن باز میشود،اسراییل ظاهراً با مدل اول و موضعی اقدام کرده ولی فاز دوم که حمله به اهداف سیویل بوده است را انجام نداده است و در این مرحله یک تهدید عملی را نشان داده است و علاوه بر آنکه توانایی تخریب در عمق ایران را نمایش دادند، اهداف احتمالی مراحل بعدی حمله را تعیین‌‌ کردند.اقدام فوری و هوشمند ایران،محاسبات آنها را به هم خواهد زد.

  • نویسنده : دکتر علیرضا معاف
  • منبع :