19 دی: شبکه تلویزیونی راشاتودی روسیه عصر سه شنبه در خبری فوری به نقل از وزارت دفاع ارمنستان از ساقط شدن یک فروند جنگنده سوخوی ۲۵ این کشور خبر داد.

این شبکه روسی افزود، سقوط این جنگنده ارمنی به دنبال شلیک از سوی یک فروند جنگنده اف ۱۶ ترکیه صورت گرفته است.

بر پایه این خبر خلبانان این جنگنده ارمنی نیز در جریان ساقط کردن آن کشته شده اند.

بامداد یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و  وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانست.
پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی نزد هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ دچار اختلاف هستند.

درسال ۱۹۹۴میلادی، به دنبال درگیری های 4 ساله نظامی دو کشور ، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان یکشنبه شب در گفت وگوی تلفنی جداگانه با جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و زهراب مناتسکانیان وزیر امور خارجه ارمنستان ضمن اطلاع از آخرین وضع و شرایط میدانی و همچنین ابراز نگرانی از شرایط به وجود آمده، دوطرف را به خویشتنداری، آتش بس و پایان فوری خصومت ها و همچنین آغاز مذاکره در چارچوب حقوق و قوانین بین المللی دعوت کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از تمام ظرفیت‌های خود به منظور برقراری آتش بس، آغاز گفت وگو و استقرار صلح و آرامش را به دو طرف اعلام کرد.

علی ربیعی،‌ دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری نیز امروز سه شنبه تصریح کرد: مواضع جمهوری اسلامی در خصوص ضرورت رعایتِ و به رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بسیار روشن است و دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها براین حق مشروع درچارچوب حقوق بین الملل وقطعنامه‌های سازمان ملل تاکید کرده است.

وی افزود: ما همچنین براین باوریم که اختلاف دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان راه حلِ صلح‌آمیز دارد و ایران و ترکیه و روسیه می‌توانند در جهت اجرایی‌سازی قطع‌نامه‌های سازمان ملل، آن دو همسایه را کمک کنند تا اختلافات خود را در اشکال مسالمت آمیز حل کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :