19 دی: رئیس جمهوری در گفت و گو با نخست وزیر ارمنستان با ابراز نگرانی از تحولات اخیر منطقه ناشی از مناقشه و درگیری بین دو کشور همسایه ارمنستان و آذربایجان، تاکید کرد: جنگ و درگیری راه حل مناسبی برای حل مشکلات و اختلافات نیست و موجب پیچیده تر شدن اوضاع می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در تماس تلفنی "نیکول پاشینیان " نخست وزیر ارمنستان با وی با تاکید بر اهمیت صلح، ثبات و امنیت در منطقه، اظهار کرد: ثبات و امنیت می تواند بستر توسعه باشد و منطقه ما تاب بی ثباتی و جنگ جدید را ندارد.

وی با اشاره به اختلافات دیرینه ارمنستان و آذربایجان بر سر مسئله قره باغ و اینکه باید برای حل و فصل اختلافات در این زمینه در چارچوب مقررات بین المللی و تمامیت ارضی راه حلی یافت شود، تصریح کرد: توقف این درگیری ها برای ما مهم است و انتظار داریم دو کشور ارمنستان و آذربایجان با درایت و خویشتنداری در این مسیر گام بردارند .

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه جنگ حتما راه حل برطرف کردن مشکلات و تنش ها و اختلافات نیست، گفت: هرگونه دخالت خارجی در این ماجرا نه تنها به حل و فصل مشکل کمک نخواهد کرد بلکه درگیری ها و تنش ها را طولانی تر و اوضاع را پیچیده تر می کند.

روحانی با اشاره به اهمیت و سابقه طولانی روابط ایران با آذربایجان و ارمنستان بر مبنای تاریخ و فرهنگ مشترک، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ایفای هرگونه نقش سازنده که مورد نظر دو کشور دوست و همسایه باشد، اعلام کرد و گفت: آرزوی ما توقف فوری درگیری است و همه باید دنبال این باشیم که مسائل منطقه را از طریق سیاسی و مقررات بین المللی حل و فصل کنیم.

نخست وزیر ارمنستان نیز در این گفت و گوی تلفنی با اشاره به تحولات اخیر ناشی از درگیری های نظامی با آذربایجان، هرگونه تنش و درگیری را به زیان همه کشورهای منطقه دانست و از هرگونه ابتکار عملی برای توقف خشونت ها استقبال کرد.

"نیکول پاشینیان" از هرگونه مداخله خارجی در مسئله اختلافات این کشور با آذربایجان ابراز نگرانی کرد.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا