۱۹ دی: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است برای داشتن وضعیت اقتصادی بهتر نباید تن به هر ذلتی بدهیم و به منابع ملی‌مان را چوب حراج بزنیم.

فاطمه محمدی؛ برخی از مردم به دلیل فشارهای اقتصادی گمان می‌کنند رابطه با سایر کشورها مانند آمریکا می‌تواند راه نجات باشد و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس نیز این را راه حل دانستند.

در این زمینه به سراغ محمود احمدی، نماینده ادوار و منتخب مردم شازند در مجلس شورای اسلامی که سابقه استانداری خراسان شمالی را هم در کارنامه خود دارد رفتیم تا نظر وی را جویا شویم.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار 19 دی با این نماینده مجلس یازدهم بدین شرح است:

ایران از ارتباط متعهدانه با تمام کشورها به جز اسرائیل استقبال می‌کند

• ارتباط ایران با سایر کشورها را چطور می‌بینید؟

جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهای دنیا به جز رژیم جعلی اسرائیل می‌تواند رابطه دوستانه، عادلانه و همراه با احترام متقابل داشته باشد و هیچ محدودیتی ندارد؛ هر کشوری به نظام و مردم ما احترام بگذارد و حقوق ما را گرامی بشمارد با آن ارتباط برقرار می‌کنیم.

• با توجه به ائتلاف میان برخی از کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی به نظر شما ایران باید چه راهکاری را پیش بگیرد؟

آنان از قبل هم ارتباط مخفی با اسرائیل داشتند و به تازگی علنی کردند، ارتباط آنان برای کشور ما اهمیتی نداشته و ندارد و تنها به ضرر کشورهای منطقه است.

ایران همانند گذشته حمایت خود را از مردم مستضعف و مظلوم جهان مانند ملت فلسطین دارد و پشتیبان مقاومت است.

ارتباط رژیم اشغالگر قدس با کشورهایی مانند امارات و بحرین سبب نمی‌شود که ایران شیوه‌ خود را در ارتباط با آن‌ها تغییر دهد زیرا ما با مردم این کشورها مشکلی نداریم و با دولت‌هایشان هم تا زمانی که از حد و حدود خود تجاوز نکنند ارتباط داریم اما اگر بخواهند از حدود خود تجاوز کنند با قهر انقلابی ایران مواجه می‌شوند.

 

• ایران روی چه کشورهایی بهتر می‌تواند حساب باز کند؟

ما با هر کشوری که از مسلمانان و مقاومت حمایت کند، بویژه کشورهای مسلمان و متعهد ارتباط عاطفی و تعامل بهتری داریم.

به عنوان مثال کشور عراق، لبنان و سوریه مسلمان و از دوستان و متحدین اصلی ما هستند و در مرحله بعد کشورهای پاکستان، افغانستان و ترکیه مسلمان و دوست ما هستند و می‌توان با آنان ارتباط گسترده‌تری داشت.

• ایران در صورت بکارگیری دیپلماسی قوی چقدر می‌تواند اقتصاد خود را بهبود بخشد؟

داشتن دیپلماسی قوی به میزان تعهد طرف مقابل بستگی دارد؛ متأسفانه در دنیای امروز ارتباط‌ها بیشتر یک سویه و بر اساس منافع است به عنوان مثال آمریکا و اروپایی‌ها به کشورهای کمتر توسعه یافته و کوچک می‌روند تا منافع خودشان را تأمین کنند و گاهی چراغ سبزهای کوچکی هم به آنان نشان می‌دهند.

آمریکا ادای حمایت از کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عربستان، امارات و بحرین را درمی‌آورد و سرمایه ملی آنان را می‌برد ما نمی‌خواهیم چنین ارتباطی داشته باشیم و چوب حراج به منابع ملی‌مان بزنیم؛ ایران ارتباط دوسویه، عادلانه و با احترام متقابل را مدنظر دارد و به تعهدات خود با هر کشوری پایبند است.

کشورهای حوزه خلیج فارس حفظ تاج و تخت را به هویت و منابع ملی‌شان فروختند

• آیا آمریکا در مورد کشورهای کمتر توسعه یافته از فریب دیپلماسی استفاده می‌کند؟

نه آمریکا با صراحت آنان را گاو شیرده می‌خواند و به صورت علنی منابع کشورهای خلیج فارس را به غارت می‌برد اما آنان به خاطر ماندگاری و حفظ تاج و تخت دو روزه خود در این دنیا حیثیت مسلمانان و سرمایه و منابع ملی خود را به آمریکایی‌ها می‌دهند به امید اینکه آمریکا حمایت نظامی از آن‌ها داشته باشد و بیشتر بتوانند پادشاهی کنند، همان طور که آمریکایی‌ها جنگ یمن را راه انداختند و میلیاردها دلار تسلیحات به عربستان فروختند.

بخشی از مردم فقیر این کشورها و ملت فلسطین که کشور عربی و مسلمان است به لحاظ مالی چشم امیدشان به کشورهای مسلمان است اما آمریکا بخش اعظم سرمایه نظامی‌ خود را از کشورهای این حوزه به دست می‌آورد و بر سر فلسطینی‌ها خالی می‌کند؛ کشورهای عربی با بی‌غیرتی تمام تن به این ذلت می‌دهند که مقاومت و جبهه مقاومت را برای خودشان مضر و غیرقانونی و رفتار استکباری آمریکا را اقدام درست می‌دانند.

• این درست است که رابطه امروز آنان با آمریکا و رژیم صهیونیستی سبب شده که ثروتمندتر شوند اما سرمایه ملی آنان برای آیندگان به غارت می‌رود؟

ارتباط با آمریکا و اروپا کشورهای منطقه را ثروتمند نکرده، آن‌ها ثروتمند بوده‌اند.

• قبول دارید که رابطه‌شان با سایر کشورها سهل‌تر شده و تحریم‌ها را ندارند؟

بله ندارند اما به جای آن منافع ملی آنان را می‌برند و میراثی برای آیندگانشان نمی‌گذارند؛ اگر نظرسنجی از ملت‌های عربی شود همه احساس حقارت و پستی می‌کنند که دارند با ننگ زیردست آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها زندگی می‌کنند.

این بزرگترین شکست برای دولت‌ها و ملت‌های عربی و اسلامی است که هویت و سرمایه‌های آنان به غارت برده می‌شود زیرا سرمایه‌هایی مانند نفت روزی به پایان می‌رسد.

نبود اتحاد و اعتقاد به خدا کشورهای خلیج را ذلیل آمریکا کرده است

• پذیرش این حقارت با داشتن منابع سرشار نفت و جمعیت یک میلیاردی مسلمان در دنیا به چه امری برمی‌گردد؟

نبود اتحاد و اعتقاد و توکل به خدا بین کشورهای عربی و اسلامی و تکیه به بیگانگان ذلت و پستی را برای آنان پدید آورده که زیان‌های آن در بلندمدت بیشتر مشخص می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :