19 دی: عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسکن آرزوی اقشار ضعیف و متوسط شده است، گفت: ساخت سالانه یک میلیون مسکن برای اقشار کم درآمد قیمت مسکن را کاهش می‌دهد.

فاطمه محمدی؛ طی روزهای گذشته خبری منتشر شد که هر متر آپارتمان در مناطق بالای تهران تا ۱۳۰ میلیون فروخته شده که تأثیر این قیمت‌ها در همه شهرها خود را نشان می‌دهد و این خبر از رکورد بی‌سابقه و گسیل طبقاتی به جای شکاف طبقاتی در جامعه اسلامی ما می‌دهد.

متأسفانه در حالی که بیشتر مردم ایران حقوق کمتر از ۱۰ میلیون دارند این قیمت‌ها فریاد و اعتراض مردم را به همراه دارد و نشانه‌های مطلوبی برای یک کشور نیست و مسئله‌ای است که هر چه دیرتر برای آن چاره اندیشیده شود ضربات سخت‌تری بر پیکره نظام و مردم خواهد زد.

دراین خصوص به سراغ اسماعیل حسین زهی منتخب مردم خاش و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی رفتیم؛ گفت‌وگوی خبرنگار ۱۹ دی با وی در ادامه می‌آید:

• دلیل افزایش قیمت بیش از حد زمین و مسکن چیست؟

یک دلیل این است که مردم به زمین و مسکن به عنوان کالا نگاه کردند و کل سرمایه‌شان را به این سمت سوق دادند و تقاضا برای عرضه‌ای که گران‌تر از حد بود عامل دیگری بر گرانی در حوزه مسکن بود.

متأسفانه یک رانت خاصی هم در حوزه زمین و مسکن ورود و به صورت جهشی قیمت‌ها افزایش پیدا کرد که مطابق با واقعیت نبود.

 

• مجلس چه طرحی برای این شرایط دارد؟

مجلس طرح «مالیات بر خانه‌های خالی» را تصویب کرد که اجرایی هم شد و اخیراً کلیات طرح «ساخت سالانه یک میلیون مسکن برای اقشار کم درآمد» در کمیسیون عمران مصوب شد و جزئیات آن در کمیسیون در حال تصویب است و قرار است در صحن علنی مطرح شود که طبق آن دولت موظف می‌شود سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد و در اختیار اقشار کم درآمد قرار دهد و بانک‌ها موظف می‌شوند که با ۲۰ درصد اعتباراتشان در حوزه مسکن ورود پیدا کنند؛ با این دو طرح امیدواریم قیمت‌ها شکسته شود.

طبق این طرح زمین رایگان با همکاری وزارت راه و شهرسازی و مصالح آن هم با قیمت تمام شده در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

پس از اینکه نمایندگان از حوزه انتخابیه خود برگردند اولین بحث مورد رسیدگی ما در کمیسیون عمران این طرح است.

• می‌توانیم امیدوار باشیم قیمت زمین در آینده نزدیک کاهش یا ثبات پیدا کند؟

با شروع اجرایی شدن این دو طرح و نظارت‌های بیشتر می‌توان در مدت کوتاهی ثبات یا کاهش قیمت را داشت.

قیمت مسکن در برخی مناطق تهران سه برابر قیمت واقعی معامله می‌شود

• هر متر آپارتمان در برخی مناطق تهران بیش از ۱۳۰ میلیون معامله می‌شود؛ دلیل این قیمت‌ها چیست؟

دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن به گرانی سرسام آور زمین برمی‌گردد و قیمت‌گذاری‌های کنونی مسکن باید حداقل یک سوم قیمت حاضر باید باشد.

قیمت مسکن در برخی مناطق تهران سه برابر قیمت واقعی معامله می‌شود؛ متأسفانه گروه خاصی هستند که سبب این امر شدند.

مسکن آرزوی اقشار ضعیف و متوسط شده است

• نتایج حاصل از این طرح‌ها حداقل یکی دو سال آینده به سرانجام می‌رسد به دلیل نیاز و نارضایتی مردم نیاز به طرح‌های ضربتی و نظارتی بیشتر هم هست، نظر شما چیست؟

بله مسکن تبدیل به یک آرزو برای برخی اقشار ضعیف و متوسط شده و صاحب خانه شدن با این قیمت‌ها خیلی سخت است که امیدوارم با توان این مجلس این خواسته مردم عملی و جلوی قیمت صعودی مسکن گرفته شود.

قطعاً نظارت عالی مجلس را می‌خواهد لذا در این خصوص با مرکز پژوهش‌های مجلس و صاحبنظران جلسات داشتیم تا بتوانیم راهکاری برای این امر پیدا کنیم و ان شاءالله طرحی ارائه دهیم که قابلیت اجرایی داشته باشد.

  • نویسنده :
  • منبع :