19 دی: نظرسنجی نیروی کار اتحادیه اروپا (EU-LFS) به عنوان بزرگترین نظرسنجی نمونه خانوار اروپایی، در گزارش اخیر خود نشان داد که در سال ۲۰۱۹، متوسط هفته کاری برای افراد شاغل در ۲۷ کشور از اتحادیه اروپا، برابر با ۳۷.۱ ساعت گزارش شده است.

نظرسنجی نیروی کار اتحادیه اروپا (EU-LFS) به عنوان بزرگترین نظرسنجی نمونه خانوار اروپایی که نتایج سه ماهه و سالانه در رابطه با مشارکت کار افراد بالای ۱۵ سال به بالا و همچنین افراد خارج از نیروی کار را ارائه می دهد، به تازگی گزارشی مبنی بر میزان ساعات کاری نیروی کار در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به صوررت جداگانه، انگلیس، کشورهای عضو انجمن تجارت آزاد اروپا شامل ایسلند، نروژ، سوئیس و همچنین چهار کشور نامزد مونته نگرو، مقدونیه شمالی، صربستان و ترکیه  را منتشر کرده که ساکنان خانه های خصوصی را نیز تحت پوشش این نظر سنجی قرار داده، در حالی که مشمولان خدمت سربازی در نتایج گنجانده نشده اند.  

بر اساس گزارش یوروستات، این نظرسنجی جنبه های اصلی زمان کار معمول افراد شاغل را برجسته می کند و بر روی میانگین ساعات کار در هفته در شغل اصلی تمرکز دارد.

از آنجایی که میانگین ساعات کاری برای کل جمعیت شاغل تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله سهم کارگران نیمه وقت، تقسیم مجدد جمعیت در مشاغل مختلف، نسبت مشاغل آزاد (مشاغل آزاد در بیشتر ساعات کار می کنند) و میزان فعالیت زنان (زنان دارای نرخ کار نیمه وقت بیشتری هستند)، قرار دارد، این نظر سنجی همچنین وضعیت کاری کارمندان در مقابل خود اشتغالی را نیز ارائه می دهد. علاوه بر آن، مکمل مقالات آمار اشتغال، نرخ اشتغال و اهداف ملی اروپا در سال ۲۰۲۰، آمار بازار کار از جمله وضعیت حرفه ای و کسادی بازار کار، آمار سالانه نیازهای برآورده نشده برای اشتغال  است.

میانگین ساعات کاری سال ۲۰۱۹ بر اساس کشور، جنس و شغل

در سال ۲۰۱۹، متوسط هفته کاری معمول برای افراد شاغل ۲۷ عضو اتحادیه اروپا، برابر با ۳۷.۱ ساعت گزارش شده است.

در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بیشترین متوسط هفته کاری در یونان معادل ۴۱.۷ ساعت در هفته و کمترین در هلند  با ۳۰.۴ ساعت در هفته مشاهده شده است. اگر تمام کشورهای شرکت کننده در نظرسنجی نیروی کار اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گیرند، بیشترین میانگین هفته کاری برای ترکیه با ۴۵.۴ ساعت در هفته ثبت می شود.

یونان همچنین یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که مردان در سال ۲۰۱۹ بیشترین کار را با ۴۳.۹ ساعت در هفته و پس از آن لهستان  با ۴۱.۸ ساعت در هفته، جمهوری چک  با ۴۱.۵ ساعت در هفته  و مالت  برابر ۴۱.۴ ساعت در هفته به خود اختصاص داده اند.

با این حال، کشور عضو اتحادیه اروپا که زنان در آن بیشترین میانگین ساعات کار معمول را ثبت کرده اند، بلغارستان با ۴۰.۲ ساعت در هفته است که این تنها کشور عضو اتحادیه اروپا است که میانگین آن برای زنان بیش از ۴۰ ساعت است. در مقابل، زنان در هلند به طور متوسط ۲۵.۵ ساعت در هفته کار کرده اند.

بر اساس گزارش یوروستات، زمانی که به متوسط هفته کاری معمول مشاغل نگاه می کنیم، مدیران با ۴۳.۶ ساعت در هفته به وضوح در رده های بالا قرار می گیرند که مدیران زن و مرد به ترتیب میانگین 44.9 و 40.9 ساعت را در سال گذشته به ثبت رسانده اند.

دو گروه دیگر از مشاغل با میانگین بیش از ۴۰ ساعت در هفته، شامل کارگران ماهر کشاورزی، جنگلداری و شیلات با  ۴۱.۹ ساعت و مشاغل نیروهای مسلح  با ۴۰.۷ ساعت هستند.

علاوه بر آن، کارمندان در رومانی و بلغارستان با ۴۰.۵ و ۴۰.۴ ساعت بیشترین میانگین هفته کاری را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده در حالی که کشورهای دیگر از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا ساعت کاری کمتر از ۴۰ ساعت داشتند. برای مثال می توان به کارمندان در هلند اشاره کرد که متوسط ‌هفته کاری آن ها ۲۹.۳ ساعت یعنی کمترین ساعت در هفته بوده است.

به طور کلی، کشورها در قسمت های غربی و شمالی اروپا عمدتا بین ۳۲ تا کمتر از ۳۸ ساعت در هفته کار می کنند و کارمندان در پرتغال استثنائا ۳۹.۳ ساعت در هفته کار می کنند.

همچنین، اکثر کشورهای شرقی اتحادیه اروپا مانند استونی ۳۸.۰ ساعت و لهستان و قبرس هر دو ۳۹.۷ ساعت را ثبت کرده اند.

بر اساس این نظر سنجی، خارج از اتحادیه اروپا، کارمندان در چهار کشور به طور متوسط ‌بیش از ۴۰ ساعت هفته کاری داشته اند: مقدونیه شمالی (۴۱.۳ ساعت در هفته)، صربستان (۴۲.۳ ساعت)، مونته نگرو (۴۴.۴ ساعت) و ترکیه (۴۶.۴ ساعت).

در بین کشورهای انجمن تجارت آزاد اروپا نیز کارمندان در نروژ و سوئیس به ترتیب به طور متوسط ‌۳۳.۵ و ۳۴.۳ ساعت در هفته کار می کنند، در حالی که افراد شاغل در ایسلند ۳۸.۶ ساعت در هفته  را به خود اختصاص داده اند. در انگلیس نیز ساعت کاری کارمندان در هفته به طور متوسط ‌۳۶.۵ ساعت گزارش شده است.

میانگین ساعات کاری کشورهای اروپایی در دو سال گذشته

آلمان: ۲۶.۱ ساعت در هفته

در اوایل سال ۲۰۱۸، یک اتحادیه آلمانی حق یک هفته کاری ۲۸ ساعته را در کنار افزایش ۴.۳ درصدی حقوق به دست آورد. در حالی که بر اساس اطلاعات اطلس جهانی، میانگین ۲۶.۱ ساعت تحت تأثیر نیروی کار متشکل از ۲۲ درصد کارگران نیمه وقت است، اما تأکید می کند که آلمانی ها در تعادل بین زندگی و کارشان جدی هستند.

دانمارک: ۲۶.۷ ساعت در هفته

یک هفته کاری استاندارد در دانمارک ۳۷ ساعت در طی پنج روز است. با این حال، در سال ۲۰۱۸، میانگین هفته کاری فقط ۲۶.۷ ساعت ثبت شده است. اما این میانگین کم احتمالاً مربوط به کارگران نیمه وقتی است که ۲۰ درصد از قشر کاری را به خود اختصاص می دهند. علاوه بر آن، فقط دو درصد از کارگران دانمارکی در ساعتهای طولانی کار می کنند.

نروژ : ۲۷.۲ ساعت در هفته

نروژی ها یک هفته استاندارد ۳۷.۵ ساعت دارند، اما با احتساب کارگران نیمه وقت میانگین هفته در سال ۲۰۱۸ فقط ۲۷.۲ ساعت بود.

در نروژ همچنین می توانید ۲۵ روز مرخصی استحقاقی در سال به اضافه تعطیلات رسمی انتظار داشته باشید. با این حال، بعد از اینکه نخست وزیر نروژ، ارنا سولبرگ، در سال ۲۰۱۸ اظهار داشت که اگر کمبود نیروی کار ادامه یابد، ممکن است یک هفته استاندارد ۴۳ ساعته تحمیل شود و کارگران نیمه وقت باید تمام وقت تغییر کنند، ممکن است تغییر کند زمان.

 هلند: ۲۷.۵ ساعت در هفته

هلند نه تنها یک هفته کاری کوتاه متوسط در سال ۲۰۱۸  یعنی تنها ۲۷.۵ ساعت در هفته داشت. بر اساس گزارش اطلس، هلند کشوری است که بیشترین درصد کارگران نیمه وقت را دارد که ۵۱ درصد در شغلهای نیمه وقت کار می کند

فرانسه: ۲۹.۲ ساعت در هفته

در فرانسه، محدودیت کار ۳۵ ساعته در سال ۲۰۰۰ اعمال شده و بنابراین میانگین ۲۹.۲ ساعته هفته کاری در سال ۲۰۱۸ خیلی تعجب آور نیست. دولت فرانسه متعهد به برقراری تعادل بین زندگی کاری و کارگران بوده و در سال ۲۰۱۷ حتی به کارگران این حق را داده که ایمیل های مربوط به کار را که پس از ساعت ها دریافت کرده اند، نادیده بگیرند.

انگلیس: ۲۹.۵ ساعت در هفته

در انگلیس ۷۴.۷ درصد از افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله در سال ۲۰۱۸ از شغلی با حقوق بالا برخوردار بوده اند که بسیار بالاتر از میانگین ۶۸.۴ درصدی کشورهای اتحادیه اروپا، امریکای شمالی و اقیانوس آرام گزارش شده است. علاوه بر آن، ۱۲ درصد از کارمندان در انگلستان با میانگین هفته کاری ۲۹.۵ ساعت، در سال ۲۰۱۸ در ساعتهای طولانی کار کرده اند.

خود اشتغال ها معمولاً بیشتر از کارمندان کار می کنند!

بر اساس گزارش یوروستات، در سال ۲۰۱۹، افراد مستقل در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طور متوسط ‌یک هفته کار طولانی تر از کارمندان یعنی ۴۲.۸ ساعت در مقابل ۳۶.۲ ساعت را داشته اند.

مردان خود اشتغال معمولاً به طور متوسط ‌۷.۲ ساعت بیشتر از همتایان زن خود کار کرده که این میزان ۴۵.۱ ساعت در مقابل ۳۷.۹ ساعت به طور متوسط ‌در هفته ثبت شده است.

افراد مستقل در بلژیک، یونان و ترکیه نیز به ترتیب با ۴۹.۸ ساعت، ۴۹.۱ ساعت و ۴۶.۳ ساعت بیشترین هفته کاری را در سال گذشته به خود اختصاص داده اند.

کوتاهترین هفته های کاری برای افراد خود اشتغال را می توان در هلند، قبرس و سه کشور بالتیک، رومانی، فنلاند، انگلیس، سوئیس و نروژ مشاهده کرد که ساعات کاری آنها از ۳۶.۱ تا ۳۹.۸ ساعت در هفته گزارش شده است.

 کشورهای عضو اتحادیه اروپا که افراد مستقل بین ۴۰ تا کمتر از ۴۲ ساعت کار می کنند و کشورهایی که افراد مستقل بین ۴۲ تا کمتر از ۴۶ ساعت مشغول به کار هستند به دو گروه  تقسیم می شوند:

 گروه اول متشکل از مجارستان، پرتغال، آلمان، دانمارک، کرواسی و سوئد از ۴۰.۱ تا 41.7 ساعت ثبت شده در حالی که گروه دوم کشورهای بلغارستان، ایتالیا، مالت، لوکزامبورگ، اسلوونی، لهستان، چک، اسلواکی، اسپانیا، اتریش، ایرلند، فرانسه و ایسلند و سه کشور کاندیدای مقدونیه شمالی، صربستان و مونته نگرو را در بر می گیرد که دارای ساعات کاری  از ۴۲.۲ تا ۴۵.۵ ساعت در هفته بوده اند.

در مورد کارمندان تمام وقت چطور؟

در سال ۲۰۱۹، در سطح اتحادیه اروپا، کارمندان شاغل تمام وقت هفته های کاری کوتاه تر از همکاران خود اشتغال داشتند. برای کارگران نیمه وقت این امر برعکس بود. کارمندان نیمه وقت ساعات کار بیشتری نسبت به افراد خود اشتغالی نیمه وقت داشتند.

با این وجود، فاصله ساعات کاری هفتگی بین کارمندان و افراد شاغل به کار تمام وقت، بسیار بیشتر از شکاف آنهایی بود که به صورت نیمه وقت کار می کردند( ۷.۲ ساعت در مقابل  ۲.۲ ساعت). 

کارمندان تمام وقت به طور متوسط هفته کاری با ۳۹.۹ ساعت داشته اند، در حالی که افراد خود اشتغال تمام وقت به طور متوسط ۴۷.۱ ساعت در هفته کار می کرده اند.

در مقابل، کارمندان نیمه وقت معمولاً ۲۱.۱ ساعت در هفته و افراد نیمه وقت ۱۸.۹ ساعت در هفته مشغول به کار بوده اند.

در سطح ملی، بیشترین شکاف در ساعات کار معمول بین کارمندان و افراد شاغل به صورت تمام وقت در بلژیک با  ۱۳.۷ ساعت وجود دارد، در حالی که کمترین فاصله در لیتوانی با هشت ساعت ثبت شده است. در رومانی، به عنوان یک کشور استثنا، کارمندان تمام وقت معمولاً طولانی تر از افراد شاغل بصورت تمام وقت کار می کنند.

در اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا (۲۱ کشور)، کارکنانی که به صورت نیمه وقت کار کرده اند، هفته های کاری طولانی تری نسبت به همکاران خود اشتغال داشته اند.

به عنوان مثال، در آلمان، کارمندان نیمه وقت معمولاً ۳.۸ ساعت بیشتر از افراد خود اشتغالی نیمه وقت کار می کنند. این امر در فرانسه و اتریش نیز به وضوح قابل مشاهده است، زیرا کارمندان نیمه وقت در این کشورها به ترتیب ۳.۷ و ۳.۴ ساعت بیشتر از افراد خود اشتغالی نیمه وقت کار می کنند.

از طرف دیگر، در ایرلند، بلغارستان، رومانی، اسلواکی، کرواسی و لیتوانی، افراد مستقل دارای اشتغال نیمه وقت هفته های کاری طولانی تری نسبت به کارمندان داشته که اختلافات بین ۰.۲ تا ۴.۰ ساعت بوده است.

برای مشاهده خبر در خبرگزاری تحلیل بازار کلیک کنید

  • نویسنده :
  • منبع : تحلیل بازار