19 دی: معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: این سازمان صد درصد با نرخ جدید بلیت پروازهای داخلی مخالف است و آن را غیر منصفانه می داند.

وزیر راه و شهرسازی دیشب از لغو افزایش قیمت بلیت هواپیما خبر داد و حالا سازمان هواپیمایی کشوری هم بعد از چند روز، به اقدام انجمن شرکتهای هواپیمایی واکنش نشان داده و می گوید که این سازمان هم ۱۰۰ درصد با نرخ های جدید مخالف است.

جمعه ۱۸ مهر ماه، انجمن شرکت‌های هواپیمایی نرخ نامه جدید بلیت پروازهای داخلی برای اول آبان به بعد را منتشر کرد که بر اساس آن، بیشتر مسیرها در سقف قیمتی (High Season) بالای یک میلیون تومان آن هم صرفاً برای مسیر رفت تعیین شده است. ضمن اینکه در تعدادی از مسیرهای طولانی‌تر، قیمت به بالای ۲ میلیون تومان هم می‌رسد؛ به عنوان مثال مسیر رفت و برگشت تبریز-بندرعباس برای یک نفر، بیش از ۵ میلیون تومان هزینه دارد.

این افزایش قیمت در حالی است که تنها ۴ ماه از آخرین اعمال تغییر نرخ نامه پروازی در خرداد امسال به دلیل شیوع کرونا و کاهش پروازها و مسافران هوایی از سوی شرکت‌های هواپیمایی می‌گذرد.

مبنای گرانی بلیت با کدام نرخ دلار؟

نرخ جدید بلیت هواپیما که گفته می‌شود از ابتدای آبان اعمال می‌شود، ناشی از الزام شرکت‌های هواپیمایی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پروازها و فروش صندلی‌های پروازی به صورت یک نفر در میان و همچنین افزایش نرخ دلار به دلیل بالا بودن هزینه‌های ارزی ایرلاین‌ها است.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی روز گذشته (۱۹ مهرماه) نرخ پایه محاسبه قیمت جدید بلیت پروازهای داخلی را ۲۷ هزار تومان به ازای هر دلار اعلام کرده است.

چراغ سبزی که وزیر راه هفته گذشته برای افزایش قیمت بلیت هواپیما به ایرلاین‌ها نشان داد

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی هم چهارشنبه ۱۶ مهر ماه در حاشیه نشست شورای عالی بنادر و دریانوردی در جمع خبرنگاران از اعمال پروتکل جدید بهداشتی در پروازها و نشستن مسافران در هواپیما به صورت یک صندلی خالی در میان، خبر داده بود.

اسلامی این اتفاق را عاملی برای افزایش احتمالی قیمت بلیت پروازهای داخلی دانسته بود که کارشناسان این اظهارات وزیر راه را به چراغ سبز وزیر به شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت بلیت و توافق قبلی ایرلاین‌ها با نهاد بالادستی برای گران کردن بلیت هواپیما تعبیر کردند.

این در حالی است که تورج دهقانی زنگنه، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بلافاصله پس از انتشار خبر افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی، اعلام کرد: اقدام انجمن شرکت‌های هواپیمایی و هماهنگی ایرلاین‌ها با یکدیگر، ارتباطی با سازمان هواپیمایی کشوری و دولت ندارد.

آزادسازی قیمت / ‏‬ قانونی که مجلس نهم تصویب کرد

البته براساس قانون، ایرلاین‌ها حق دارند تا بلیت پروازهای داخلی و خارجی را بر اساس عرضه و تقاضا و با هر رقم که تمایل دارند به فروش برسانند.

از ابتدای دی ماه سال ۹۴ و همزمان با ورود علی عابدزاده، معاون عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی و رئیس پیشین سازمان هواپیمایی کشوری به این سازمان، بند ۱۶۴ قانون برنامه ۵ ساله پنجم که در اردیبهشت ۹۳ به تصویب رسید، پس از حدود ۱۸ ماه رنگ اجرا به خود گرفت.

بر اساس این قانون، نرخ بلیت هواپیما از شمول قیمت گذاری توسط دولت خارج و مقرر شد نرخ‌ها بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین شود.

معاون سازمان هواپیمایی: سازمان صد درصد مخالف است

با این وجود، ابوالقاسم جلالی، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره موافقت یا مخالفت سازمان هواپیمایی کشوری با نرخ نامه جدید بلیت هواپیما و سفرهای هوایی که ۱۸ مهر ماه از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی منتشر شد، اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری صد درصد با این نرخ‌ها مخالف است.

وی ادامه داد: دوشنبه این هفته جلسه‌ای با نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی داریم و در این جلسه، موضوع قیمت‌های جدید بلیت‌ها حل می‌شود.

معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه نرخ‌های جدید پروازهای داخلی بسیار بالاست، گفت: این ارقام منصفانه نیست.

ساعت ۲۳ شب گذشته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفت وگویی اعلام کرد: قیمت‌های جدید بلیت هواپیما اعتبار ندارد و لغو شده است. اما از منظر حقوقی و قانونی، اظهار نظر وزیر راه در این خصوص وجاهت نداشته و بر اساس قانون، شرکت های هواپیمایی در تعیین نرخ بلیت آزادند؛ حتی تعیین کف قیمتی نیز تخلف محسوب می شود؛ چرا که شاید مدیران ایرلاین ها با هم به توافقی در خصوص سقف قیمتی دست یابند، اما این توافق در خصوص کف قیمتی، غیر قانونی است.

با توجه به اینکه هم سازمان هواپیمایی کشوری، هم کمیسیون عمران مجلس و وزیر راه و شهرسازی با نرخ نامه جدید مسیرهای پروازی مخالفند، لازم است نهادهای ذی ربط با همکاری شرکت های هواپیمایی، برای رفع این مشکل همفکری کنند.

  • نویسنده :
  • منبع : مهر