19 دی: هزینه زندگی طی ماه‌های اخیر افزایش شدیدی یافته است و مردان برای ازدواج نیازمند کمک بیشتری نسبت به زنان هستند و وام 50 میلیون تومانی مشکلی را حل نمی‌کند.

فاطمه محمدی/ سؤال ما این بود که هزینه لوازم ضروری جهیزیه با کالای ایرانی قیمت مناسب چقدر می‌شود؟ برای پاسخ به این پرسش به سراغ جستجو در گوگل رفتیم اما یک لیستی از لوازم خانگی ایرانی برای کسانی که می‌خواهند به تولید ملی کمک کنند نیست و اسامی برخی کالاها هم آنقدر شبیه خارجی هست که متوجه نمی‌شویم ایرانی است یا خارجی.

اما با همه این‌ها لیستی از ضروریات تهیه کردیم و خواستیم ببینیم وام ۵۰ میلیون تومانی که به هر یک از زوجین تعلق می‌گیرد چقدر می‌تواند در این شرایط اقتصادی برای ازدواج جوانان سودمند باشد و آیا مرد نیاز به کمک بیشتری دارد یا خانواده دختر؟ که خواندن آن برایتان جالب خواهد بود.

در این گزارش قیمت مناسب و حداقلی را حساب می‌کنیم و از لوازم برقی شروع می‌کنیم.

لوازم برقی:

یخچال فریزر دوقلو (الکترواستیل از ۱۹ تا ۲۲۲۰۰، هیمالیا از ۲۰ تا ۲۵۳۰۰، اسنوا ۲۵۵۰۰، پارس ۱۱۵۰۰، دیپوینت از ۱۷۵۰۰ تا ۲۲۸۰۰، امرسان ۱۴۹۰۰ و ۱۵۴۰۰، ایران شرق ۱۸، سام ۱۸۳۰۰، یخساران از ۱۷۶۰۰ تا ۱۹۳۰۰، سینجر ۱۶، آزمایش ۱۶) میانگین ۱۶ میلیون را در نظر می‌گیریم.

ماشین ظرفشویی (پاکشوما ۱۵۳۰۰ و ۱۳۵۰۰، اسنوا ۱۴۵۰۰، الگانس ۱۳۱۰۰ تا ۱۷، سام ۱۲۴۵۰، کرال مونتاژ در شرکت پاکشوما ۱۲۳۶۰) ۱۳ میلیون در نظر می‌گیریم.

که با قیمت برخی ماشین ظرفشویی‌های خارجی مانند (بوش از ۱۳۱۹۰، سامسونگ از ۱۳۶۰۰، مدیا از ۸ تا ۱۹۶۹۰، زیرووات از ۱۵۷۰۰، مجیک از ۱۵۹۰۰ و آاگ از ۱۰۴۰۰) برابری می‌کند.

به نظر می‌رسد با حمایت از تولید ملی مانند لوازم خانگی و خودرو برخی تولید کننده‌ها به بهانه گرانی لوازم اولیه سوء استفاده می‌کنند زیرا در صورت واردات آزاد این کالاها چند برابر کمتر از ساخت ایرانی به دست مردم می‌رسد و گمرک، گارانتی و حمل بار و سایر موارد سبب افزایش قیمت کالاهای خارجی شده لذا برخی کالاهای ایرانی بسیار گران‌تر از حد طبیعی عرضه می‌شود و نظارت جدی‌تری را می‌طلبد.

ماشین لباسشویی (پاکشوما از ۹۲۰۰ تا ۱۲۱۷۴، اسنوا ۸۱۰۰ تا ۱۴۵۰۰، آبسال ۸۰۵۰ تا ۱۰۵۰۰، کرال ۷۳۷۰ تا ۱۲۱۰۰) میانگین ۱۰ میلیون را در نظر می‌گیریم.

البته ماشین لباسشویی دوقلو قیمت کمتری دارد و به عنوان مثال (پاکشوما ۲۲۸۰ و دوقلو کرال ۲۵۱۲) است.

پلوپز پارس خزر از ۵۹۵ تا ۱۲۹۰ است و با مونیلیکس فرانسوی که از ۸۱۵ تا ۱۲۳۰ است خیلی تفاوتی ندارد. ما ۸۰۰ هزار تومان را در نظر می‌گیریم.

پنکه پارس خزر پایه بلند ۷۴۰ تا ۱۲۰۰ و پایه کوتاه ۵۱۳ تا ۵۹۰ است که ما همان پایه کوتاه ۵۵۰ هزار تومان را حساب می‌کنیم.

جاروبرقی (پارس خزر ۱۴۴۰ تا ۲۹۷۶، تیوا ۲۱۲۰، سایا ۱۴۲۴ و ۱۱۷۵، تکنو ۱۹۰۰، جی سان ۹۴۷، نینوا ۱۹۲۹، نانیوا ۲۲۳۰، سپاهان ۱۹۳۰، ویداس ۲۲۵۰ و ۱۶۰۰، تولیپس ۱۸۹۰، سام ۲۸۰۰، زیرووات زیرمجموعه پاکشوما ۱۷۹۵) که در این گزارش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را حساب می‌کنیم.

آبمیوه گیری (پارس خزر ۴۷۳ تا ۱۳۵۰، ویداس ۱۸۷۵، نانیوا ساخت تایوان و مونتاژ ایران ۱۸۰۰ تا ۲۵۰۰) ۵۰۰ هزار تومان را در نظر می‌گیریم.

چرخ گوشت (پارس خزر ۹۳۹ تا ۱۵۷۰، تولیپس ۱۷۰۰، نانیوا ۱۱۰۰ و ۱۴۰۰، آوا ۱۵۶۸ و ۱۳۹۰) یک میلیون را حساب می‌کنیم.

که البته با مارک‌های خارجی مانند (گوسونیک ترکیه ۱۴۸۰، فوما ژاپن ۹۶۵ تا ۲۷۰۰، پاناسونیک ژاپن ۱۶۲۵ تا ۲ میلیون) خیلی تفاوتی ندارند.

اتو بخار دستی (سایا پارس خزر ۳۱۰ تا ۶۴۵ و آنچه در بازار هست شامل: (تفأل ۱۳۸۰ تا ۲۶۴۰، متئو آلمان ۶۲۰ هزار، مولینکس فرانسه ۱۲۵۰، هاردستون انگلیس ۸۴۰ هزار، بوش ۴۰۰ تومان) است. ما ۶۰۰ هزار تومان را در نظر می‌گیریم.

مخلوط کن (پارس خزر ۴۹۰ تا ۸۴۵، عرشیا ۸۸۹ تا ۲۱۸۹، المپیا ۵۹۹ و ۹۹۰، نوا ۹۵۰) و فیلیپس هلندی ۱۱۰۰، بلک اند آمریکایی ۶۹۰، کن کنوود ایتالیا ۱۱۰۰، پاناسونیک ۱۹۰۰، گاسونیک ۱۲۰۰، آاگ آلمان ۵۲۰) هم در بازار هست؛ ما ۶۰۰ هزار تومان را حساب می‌کنیم.

سماور برقی (عالی نسب ۱۸۴۸ تا ۲۲۶۰، البرز ۱۱۵۰ تا ۱۳۲۹، آپولون ۸۸۰ تا ۲۲۸۰، سپلان ۱۲۵۰، ژانومه ۱۷۶۰، تکنو ۱۶۴۵، برادران سیفی ۱۱۸۹ و ۱۳۸۹، افسون ۱۰۱۸ پلوتون ۶۱۵) ما یک میلیون را در نظر می‌گیریم.

وسایل اتاق پذیرایی:

یک تخته فرش ماشینی اتاق ۱۲ متری ۷۰۰ شانه (افشان ۲۲۵۰، گیسو ۲۶۸۰، کاشان ۳ تا ۵۳۰۰، نگین مشهد ۱۸۰۰ تا ۸۵۶۳ محتشم ۲۹۶۰ تا ۵۷۰۰) ما دومیلیون و ۵۰۰ هزار را حساب می‌کنیم.

یک تخته فرش آشپزخانه ۹ متری ۷۰۰ شانه (کاشان بین ۴۱۰۰ تا ۴۲۰۰ و سایر برندها از ۱۵۰۰ با بالا) ما هم یک میلیون و ۵۰۰ هزار را حساب می‌کنیم.

سطل و جعبه دستمال کاغذی ۳۰ هزار، یک بسته دستمال کاغذی شش هزار

وسایل نماز:

مهرو تسبیح، جانماز و سجاده، چادر و مقنعه در مجموع ۱۲۰ هزار

وسایل اتاق خواب:

ست لحاف دونفره با دو بالشت و ملحفه آن ۶۰۰ هزار، یک جفت بار بالشت ۷۰ هزار، روفرشی ۱۲ متری ۱۰۰ هزار به بالا، یک پتو گلبافت یک نفره ۲۰۰ هزار تومان می‌شود.

وسایل آشپزخانه:

اجاق گاز پنج شعله فردار (تاکنوگاز از ۶۹۰۰ تا ۷۸۰۰، اسنوا از ۴۷۰۰ تا ۷۸۰۰، آلتون از ۶۶۰۰ تا ۸۴۰۰، سینجر از ۴۲۵۰ تا ۷۱۰۰، پیلوت ۶۷۰۰، اخوان استیل ۶۲۰۰، امرسان ۸، پیلوت ۸۸۰۰، هاردستون ۴۶۵۰ انگلیس تا ۷۸۰۰، رمگا ۷۷۷۰ تا ۸۷۰۰) پنج میلیون را حساب می‌کنیم.

لازم به ذکر است که اجاق گاز طرح فر (ایران شرق ۱۸۰۰ و رمگا ۱۷۵۰) هم هست.

ست رنده دستی معمولی ۴۰ هزار

ست قیف معمولی پلاستیکی ۲۰ هزار

شش سیخ پهن و شش سیخ باریک کباب ۲۰ هزار

گوشت کوب فلزی دستی ۳۰ هزار

قیچی آشپزخانه ۱۱ تا ۱۲۰ هزار که قیمت مناسب آن ۴۰ هزار را حساب می‌کنیم

درب قوطی باز کن از ۱۲ هزار به بالا متوسط آن ۳۰ تا ۴۰ هزار است که همان ۳۰ هزار را حساب می‌کنیم.

یک بسته کبریت ۱۰ تایی دو هزار و یک فندک کوچک معمولی ۱۰ هزار که در مجموع ۱۲ هزار می‌شود.

سفره دم دستی چهار نفره ۲۵ هزار

سفره میهمانی ۱۲ نفره ۹۰ هزار

هاون مرمر و دسته آن از ۲۵ هزار

یک کیسه سبزی و یک کیسه نان ۲۰ هزار، ست سه تایی دم کنی ۳۰ هزار، دستکش فر ۲۰ هزار، حوله آشپزخانه ۲۰ هزار، دو دستگیره تاوه ۲۰ هزار، پیش بند ضد آب ۲۰ هزار اسفند دودکن ۱۰ هزار، سطل یا ظرف برنج ۲۵ هزار، کلمن آب ۲۰۰ هزار، سبزی خرد کن دستی سایز متوسط ۷۷ تا ۱۱۴ هزار که ۸۰ هزار را حساب می‌کنیم، جای سیب زمینی و پیاز دوتایی از ۵۰ هزار به بالا، کیسه فریزر ۲۵۰ عددی پنگوئن ۱۶ هزار، کیسه زباله ۱۰۰ عددی رولی پنگوئن ۱۷ هزار را درنظر می‌گیریم.

وسایل ظرفشویی:

اسکاچ ۵ هزار، سیم ۵ هزار، جای اسکاچ ۱۰ هزار، مایع ظرفشویی ۱۲ هزار به بالا، مایع دستشویی ۴۵۰ گرمی ۹ هزار به بالا، دستکش ظرفشویی ساق کوتاه ۹۵۰۰ به بالا، پودر رختشویی ۷ هزار به بالا، سطل پدالی آشپزخانه ۳۰ هزار به بالا، جاروی نپتون دستی بدون دسته از ۶ هزار به بالا هست که برای همه همین حداقل را در نظر می‌گیریم.

وسایل روشویی:

مسواک ۱۰ هزار، خمیردندان ۱۰ هزار، نخ دندان ۱۰ هزار

سرویس پلاستیکی:

ست سه تایی سبد پلاستیکی ۶۰ هزار، ست لگن زیر سبدی ۷۰ هزار

سرویس چای‌خوری:‌

قوری چینی یا پیرکس ۳۰ هزار، ست سه تایی سینی ۱۰۰ هزار، فلاسک یک لیتری ۱۵۰ هزار به بالا، ست سه تایی قوطی‌های پاسماوری معمولی پلاستیک یا شیشه ایرانی ۶۰ هزار، ست قوری و کتری از ۳۲۰ تا ۱۵۴۰ هزار که ۴۰۰ هزار را حساب می‌کنیم، چای صاف کن ۳ هزار، یک دست استکان نعلبکی کاوه ۳۲ هزار به بالا، یک دست فنجان نعلبکی ۳۲ هزار به بالا، دوعدد قندان ۴۰ هزار، دوعدد شکرپاش ۴۰ هزار، شش عدد نمکدان ۴۰ هزار

سرویس قابلمه:

سه سایز قابلمه کوچک چدن ۵۰۰ هزار به بالا، سه سایز کوچک قابلمه روحی ۱۲۰ هزار، یک عدد ماهیتابه معمولی بدون در ۷۰ هزار

سرویس بشقاب:

چینی یا آرکوپال ایرانی دودست پیش دستی، دودست بشقاب غذاخوری، یک دست بشقاب خورشت خوری، دوعدد دیس، شش عدد نمکدان، شش عدد کاسه آبگوشت خوری، یک کاسه سوپ خوری بزرگ، شش عدد پیاله ماست خوری، دو ظرف سالاد و الویه، دو دیس مرغ و ماهی و یک میوه خوری پایه دار را با هم یک میلیون حساب می‌کنیم.

پارچ و لیوان:

یک دست دم دستی ۹۰ هزار، دودست میهمانی ۳۰۰ هزار

دوعدد آبکش استیل برای برنج ۲۰۰ هزار

تخته گوشت ۲۷ هزار به بالا متوسط ۳۵ هزار را حساب می‌کنیم

قوطی‌های جاادویه ۵۰ هزار و جای حبوبات ۶۰ هزار

ست کفگیر تفلون هفت پارچه ۶۰ هزار

قاشق:

دودست غذاخوری استیل از ۱۰۰ هزار به بالا، یک دست شربت‌خوری ۹۰ هزار، یک دست مرباخوری و چای خوری ۸۰ هزار

چنگال:

دودست بزرگ ۱۰۰ هزار، دودست کوچک ۸۰ هزار

چاقو:

دودست متوسط میوه خوری ۱۰۰ هزار، یک دست کوچک کیک خوری ۹۰ هزار، دو سایز بزرگ آشپزخانه ۱۰۰ هزار

دو ملاقه استیل ۱۵۰، دو کفگیر استیل ۱۵۰ هزار، همزن دستی حداقل ۱۰ هزار

وسایل حمام:

سطل ۲۰ هزار، تشت یا لگن و کاسه ۹۰ هزار، شامپو ۱۲ هزار، صابون شش تایی ۲۴ هزار، دمپایی مردانه و زنانه ۶۰ هزار، حوله دستی ۲۰ هزار، سبد لباس ۲۰ هزار، لیف مردانه و زنانه ۲۰ هزار

وسایل دستشویی:

سطل ۲۰ هزار، برس توالت شوی ۲۷ هزار به بالا، دستمال کاغذی ۶ هزار، دمپایی مردانه و زنانه ۶۰ هزار، جارو دستی ۱۸ هزار

البته ماشین ظرفشویی هم از ضروریات نیست اما ما حساب کردیم و تا اینجا حدود ۶۱ میلیون و ۶۴۸ هزار تومان می‌شود.

در صورت نبود کمد دیواری، کمد دو درب ام دی اف حداقل ۶۰۰ هزار تومان هم اضافه می‌شود.

مسئولان باید مردهای کم درآمد را دریابند

حالا می‌رویم سراغ وسایلی که مردها اغلب خریداری می‌کنند:

بخاری گازی ابعاد متوسط (نیک کالا ۹۶۳ تا ۴۸۰۰، ایران شرق ۱۴۰۰ تا ۲۱۵۰، مشهد دوام ۱۲۲۵ و ۱۹۶۰، مروارید سوز شرق ۹۳۰ تا ۱۵۷۹، جهان افروز ۱۹۹۰ و ۱۸۷۰) یک میلیون را حساب می‌کنیم.

کولر آبی (آبسال ۱۹۳۰ تا ۳۱۰۰ هزار و مینی کولر ۱۱۷۰، کولر آبی جنرال ۸۷۰ تا ۳۳۰۰ هزار) یک میلیون را در نظر می‌گیریم.

تلویزیون ۳۲ اینچ (ایکس ویژن متعلق به گروه صنعتی مادیران از ۲۸۸۰ تا ۳۷۵۸، شهاب ۳۱۰۰، اسنوا ۲۹۶۰ و ۳۳۰۰) ۳ میلیون را حساب می‌کنیم.

پرده و زیر پرده‌ای سه متر هم باشد زیر پرده ساده و پرده ساده بدون والان و ریل و وسایل آن حداقل ۲۰۰ هزار

۳۰ متر موکت از متری ۱۱۵۰۰ هزار به بالا هست که همین را هم حساب کنیم ۳۴۵ هزار می‌شود.

ارزان‌ترین تلفن نسبتاً خوب موجود در بازار ۱۴۵ هزار، ساعت دیواری ۸۰ هزار

ست حوله تن پوش مردانه و زنانه ۳۰۰ هزار، دو تشک یک نفره ۲۰۰ هزار، یک پتو گلبافت یک نفره ۲۰۰ هزار، یک جفت بار بالشت ۷۰ هزار، یک جفت روبالشتی معمولی ۴۰ هزار

آیینه حمام ۲۵ هزار، آیینه دستشویی ۲۵ هزار، جامسواکی ۱۰ هزار

خوراکی‌هایی مانند قند و شکر، حبوبات، برنج، روغن... وسایل یخچال و فریزر گوشت سفید و قرمز و... حداقل یک میلیون تومان

در برخی خانواده‌ها یکسری وسایل دیگر را هم مرد تهیه می‌کند مانند:

یک تخته فرش ماشینی ۲۵۰۰

یک جفت پشتی ماشینی ۷۰۰ شانه ۴۰۰ هزار، یک تشک ۱۱۰ هزار

که تا اینجا ۱۰ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان می‌شود و برخی فریزر را هم به عهده مرد می‌گذارند که در این صورت هشت میلیون دیگر باید بر این مبلغ اضافه و از جهیزیه کم شود.

اجازه یا خرید خانه، مهریه، طلا، آیینه و شمعدان و دیگر وسایل خرید بازار و بار اقتصادی زندگی پس از عروسی نیز بر عهده مردان است و باید تدبیری اندیشیده شود که آنان بتوانند از عهده ازدواج برآیند.

لذا بخصوص با این هزینه‌های سرسام آور مسکن و اجاره بها، وام ۵۰ میلیون تومانی هم نمی‌تواند گره‌ای را از مشکلات باز کند و مسئولان باید مردان کم درآمد را دریابند.

  • نویسنده :
  • منبع :