19 دی آنلاین: رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: میزان جراحات واردشده به مجروحان نشانگر حضور عوامل آموزشدیده دشمن در اغتشاشات است.
محمد رئیسزاده در گفتوگویی تلویزیونی با بیان اینکه آسیبهای واردشده به مجروحان در جریان اغتشاشات اخیر، اصلاً قابل قیاس با سالهای قبل نیست، اظهار کرد: مشخص است که جراحات واردشده توسط نیروهای بسیار آموزشدیده است که بهنظر من این اقدامات، کار عوامل آموزشدیده دشمن است.
وی افزود: برخی افراد میگفتند؛ "ما وسط جمعیت از نزدیک گلوله خوردیم."، این نشان میدهد در داخل جمعیت، افرادی هستند که آسیب میزنند.
رئیسزاده با ارائه تصاویری از افراد آسیبدیده در پی حمله وحشیانه اغتشاشگران ادامه داد: در یک مورد، نارنجک را دقیقاً در صورت فرد منفجر کردهاند و از چشم و بینی و گونه و صورت فرد، چیزی باقی نمانده است، در یک مورد دیگر، با بلوک و سنگ به صورت یک نیرو زدهاند.
همچنین در همین رابطه، رئیسکل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: مردم بدانند در جریان اغتشاشات ما با دشمن بسیار آموزشدیده حرفهای در جنگ شهری مواجهیم و این اقدامات که انجام میشود کار هموطنان نیست. در یک مرکز در شبهای گذشته نزدیک به 400 مجروح از عوامل انتظامی داشتیم.
وی افزود: برخی افراد میگفتند؛ "ما وسط جمعیت از نزدیک گلوله خوردیم."، این نشان میدهد در داخل جمعیت، افرادی هستند که آسیب میزنند.
رئیسزاده با ارائه تصاویری از افراد آسیبدیده در پی حمله وحشیانه اغتشاشگران ادامه داد: در یک مورد، نارنجک را دقیقاً در صورت فرد منفجر کردهاند و از چشم و بینی و گونه و صورت فرد، چیزی باقی نمانده است، در یک مورد دیگر، با بلوک و سنگ به صورت یک نیرو زدهاند.
همچنین در همین رابطه، رئیسکل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: مردم بدانند در جریان اغتشاشات ما با دشمن بسیار آموزشدیده حرفهای در جنگ شهری مواجهیم و این اقدامات که انجام میشود کار هموطنان نیست. در یک مرکز در شبهای گذشته نزدیک به 400 مجروح از عوامل انتظامی داشتیم.
محمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با این اتفاقات اخیر گفت: حوادث اخیر یک جنگ تمام عیار درون شهری با استفاده از نیروهای آموزش دیده دشمن بود زیرا که سطح خشونت آسیبهای وارد شده به مردم و نیروهای امنیت به هیچ عنوان مانند حوادث قبل نبوده است.
وی افزود: ما در یک شب در یک مرکز درمانی پذیرای بیش از سیصد نفر از نیروهای انتظامی و عوامل امنیتی دچار آسیب شده بودیم و بیش از ۷۰_۸۰ نفر از این افراد مورد عملهای جراحی قرار گرفتند؛ که تا به این لحظه نیز این جراحیها ادامه دارد.
به گفته رئیس زاده؛ سطح خشونت بسیار حرفهای و بالا و همانند آشوبهایی که در سوریه و عراق تکفیریها انجام میدانند، حتی تیراندازیهایی که به مردم شده و در مواردی، این تیراندازیها از فاصله نزدیک اصابت و باعت قطع نخاع شدن آن افراد شده است.
وی افزود: موردی بوده از افراد امنیتی که به گونهای با میلگرد به سر آنها ضربه وارد شده است که مغز آن فرد بر روی زمین ریخته شده است و در موردی دیگر فکر کردند مورد امنیتی است و آن کش باربند موتور را به گردن او بسته و روی زمین کشیدند و موتور سواری را از موتور پیاده کرده و با قمه تمام سمت راسته قفسه سینه را تخلیه کرده بودند.
رئیس زاده ادامه داد: در بیمارستان و در لحظه ویزیت آن فرد مشخص شد هزار و دویست سیسی خون در ریهاش جمع شده بود که با کمک پزشکان مجرب توانستیم قفسه سینه را باز و خوشبختانه فرد را از مرگ حتمی نجات دهند.
وی ادامه داد: در کنار تمامی این موارد سه مورد شهادت پرستاران در گیلان و یک مورد آسیب رساندن به یک پرستار زنده در یک درمانگاه و تعداد بسیاری زیادی آتش زدن آمبولانسها را در مناطق مختلف داشتهایم و ما و تمامی نهادهای مسئول مجموعه این جنایتهایی که در حق کادر درمان، بیمارستانها و مردم وجود داشته محکوم کرده و همچنین به صورت جمع بندی شده به لحاظ حقوقی در مجمع بینالملل، جنایات آمریکا و رژیم صهیونی که آشکارا از این آشوبها حمایت کردند؛ ثبت شود.
وی با اشاره به زحمات کادر بهداشت گفت: کادر بهداشت و درمان در ۴۸ ساعت گذشته بدون وقفه و بدون چشم داشت در خدمت مجروحین جنگ تروریست های مسلح که به گونهای ادامه همان جنگ دوازده روزه است، بودند و تمام پزشکان، اساتید بزرگ و پرستاران ما بیش از سی ساعت بیخوابی کشیدند و با اینکه شیفت آنها نبوده در بیمارستانها حضور داشتند و از صبح تا غروب در اتاق عمل مشغول به عملهای جراحی سنگین مجروحین بودهاند.
رئیس زاده ادامه داد: حتی خود مزدوران که مجروح شده بودند و به بیمارستانها منتقل شده بودند نیز درمان شدند.
به گفته وی؛ همکاران ما بنا را این قرار دادند که در مراکز درمانی فارغ از اینکه مجروح کیست به درمان همه افراد بپردازند و این نکته را باید به عنوان یک تعهد پزشکی سر لوحه کار خود قرار دهیم.
رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: متاسفانه متوجه شدیم که در یک یا دو مرکز درمانی چند نفر از افراد محدود وظیفه پزشکی و قسم خود را فراموش کرده و صحبتهایی درباره درمان حافظان امنیت کرده بودند که زیاد ربطی به تعهد پزشکی و اخلاقی نداشته است که این مورد را لازم است رؤسای دانشگاهها و مسئولین وزارت بهداشت رسیدگی کنند و همکاران باید بیشتر حواسشان را جمع کنند.
وی افزود: ما در یک شب در یک مرکز درمانی پذیرای بیش از سیصد نفر از نیروهای انتظامی و عوامل امنیتی دچار آسیب شده بودیم و بیش از ۷۰_۸۰ نفر از این افراد مورد عملهای جراحی قرار گرفتند؛ که تا به این لحظه نیز این جراحیها ادامه دارد.
به گفته رئیس زاده؛ سطح خشونت بسیار حرفهای و بالا و همانند آشوبهایی که در سوریه و عراق تکفیریها انجام میدانند، حتی تیراندازیهایی که به مردم شده و در مواردی، این تیراندازیها از فاصله نزدیک اصابت و باعت قطع نخاع شدن آن افراد شده است.
وی افزود: موردی بوده از افراد امنیتی که به گونهای با میلگرد به سر آنها ضربه وارد شده است که مغز آن فرد بر روی زمین ریخته شده است و در موردی دیگر فکر کردند مورد امنیتی است و آن کش باربند موتور را به گردن او بسته و روی زمین کشیدند و موتور سواری را از موتور پیاده کرده و با قمه تمام سمت راسته قفسه سینه را تخلیه کرده بودند.
رئیس زاده ادامه داد: در بیمارستان و در لحظه ویزیت آن فرد مشخص شد هزار و دویست سیسی خون در ریهاش جمع شده بود که با کمک پزشکان مجرب توانستیم قفسه سینه را باز و خوشبختانه فرد را از مرگ حتمی نجات دهند.
وی ادامه داد: در کنار تمامی این موارد سه مورد شهادت پرستاران در گیلان و یک مورد آسیب رساندن به یک پرستار زنده در یک درمانگاه و تعداد بسیاری زیادی آتش زدن آمبولانسها را در مناطق مختلف داشتهایم و ما و تمامی نهادهای مسئول مجموعه این جنایتهایی که در حق کادر درمان، بیمارستانها و مردم وجود داشته محکوم کرده و همچنین به صورت جمع بندی شده به لحاظ حقوقی در مجمع بینالملل، جنایات آمریکا و رژیم صهیونی که آشکارا از این آشوبها حمایت کردند؛ ثبت شود.
وی با اشاره به زحمات کادر بهداشت گفت: کادر بهداشت و درمان در ۴۸ ساعت گذشته بدون وقفه و بدون چشم داشت در خدمت مجروحین جنگ تروریست های مسلح که به گونهای ادامه همان جنگ دوازده روزه است، بودند و تمام پزشکان، اساتید بزرگ و پرستاران ما بیش از سی ساعت بیخوابی کشیدند و با اینکه شیفت آنها نبوده در بیمارستانها حضور داشتند و از صبح تا غروب در اتاق عمل مشغول به عملهای جراحی سنگین مجروحین بودهاند.
رئیس زاده ادامه داد: حتی خود مزدوران که مجروح شده بودند و به بیمارستانها منتقل شده بودند نیز درمان شدند.
به گفته وی؛ همکاران ما بنا را این قرار دادند که در مراکز درمانی فارغ از اینکه مجروح کیست به درمان همه افراد بپردازند و این نکته را باید به عنوان یک تعهد پزشکی سر لوحه کار خود قرار دهیم.
رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: متاسفانه متوجه شدیم که در یک یا دو مرکز درمانی چند نفر از افراد محدود وظیفه پزشکی و قسم خود را فراموش کرده و صحبتهایی درباره درمان حافظان امنیت کرده بودند که زیاد ربطی به تعهد پزشکی و اخلاقی نداشته است که این مورد را لازم است رؤسای دانشگاهها و مسئولین وزارت بهداشت رسیدگی کنند و همکاران باید بیشتر حواسشان را جمع کنند.
- نویسنده :
- منبع :
https://19dey.com/news/96603












