19 دی آنلاین: متخصص قلب و عروق و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ماه مبارک رمضان فرصتی ارزشمند برای کاهش تنش‌های روحی و روانی است و می‌تواند در کنترل بخشی از بیماری‌ها از جمله فشار خون که با استرس ارتباط مستقیم دارد، نقش مؤثری ایفا کند، اما بیماران باید با آگاهی و مشورت پزشک روزه بگیرند.
دکتر منصور نمازی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: فشار خون در یک سیستم بسته شامل قلب، عروق و کلیه‌ها تنظیم می‌شود و کلیه‌ها نقش اساسی در حفظ تعادل آب و نمک بدن دارند.
متخصص قلب و عروق اظهار کرد: هنگام روزه‌داری یا «فستینگ»، بدن طبق سازوکارهای طبیعی خود تلاش می‌کند تعادل میان آب و نمک را حفظ کند تا فشار خون در محدوده طبیعی باقی بماند.
وی توضیح داد: کلیه‌ها با تنظیم دفع یا نگهداری آب و سدیم، در تثبیت فشار خون نقش دارند. زمانی که فرد وارد دوره روزه‌داری می‌شود، بدن برای جلوگیری از افت فشار، مکانیسم‌های جبرانی را فعال می‌کند، اما این تعادل ظریف می‌تواند با تغذیه نامناسب برهم بخورد.
این متخصص قلب و عروق ادامه داد: مشکل اصلی از جایی آغاز می‌شود که برخی افراد در وعده سحر به دلیل نگرانی از گرسنگی طول روز، حجم زیادی غذا مصرف می‌کنند.
وی بیان کرد: پرخوری، به‌ویژه اگر همراه با مصرف غذاهای پرچرب، پرنمک و شیرینی‌های سنگین باشد، فشار مضاعفی به سیستم قلب و عروق وارد می‌کند.
نمازی با بیان اینکه بیماران مبتلا به فشارخون، داروهای خود را پیش از ماه رمضان به‌صورت منظم، مثلاً صبح و شب مصرف می‌کردند، افزود: با تغییر الگوی غذایی و زمانی مصرف دارو در ماه رمضان، ممکن است دارو نتواند عملکرد مطلوب خود را حفظ کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در واقع، وقتی حجم زیادی از مواد غذایی به‌ویژه غذاهای پرنمک و پرچرب وارد بدن می‌شود، تعادل فشار خون به هم می‌ریزد و حتی بیماری که پیش از این با یک قرص کنترل می‌شد، ممکن است دچار نوسان شدید فشار شود.
وی تصریح کرد: توصیه ساده‌ای مانند «روزه نگیر» یا «فقط دارو بخور» بدون درنظر گرفتن شرایط روحی و اعتقادی بیمار کافی نیست، بسیاری از بیماران تمایل جدی به روزه‌داری دارند و باید با ارزیابی دقیق شرایط قلبی–عروقی، تنظیم دوز و زمان مصرف دارو و اصلاح الگوی تغذیه، آنان را همراهی کرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تأکید کرد: بیماران مبتلا به فشار خون، به‌ویژه افرادی که فشار خون کنترل‌نشده، سابقه سکته قلبی یا مغزی، نارسایی کلیه یا چند داروی همزمان دارند، حتماً پیش از آغاز روزه‌داری با پزشک خود مشورت کنند.
وی گفت: روزه‌داری در صورت رعایت اصول علمی، پرهیز از پرخوری در سحر و افطار، کاهش مصرف نمک و چربی و تنظیم صحیح دارو می‌تواند بدون خطر جدی انجام شود، اما بی‌توجهی به این موارد ممکن است، سلامت بیماران دارای فشارخون بالا را تهدید کند.
  • نویسنده :
  • منبع :