19 دی: سخنگوی شورای نگهبان در توییتی نسبت به اظهارات اخیر ضد اسلامی امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه واکنش نشان داد و گفت: نفرت پراکنی سیستماتیک دولت فرانسه در توهین به مقدسات مسلمانان، مصداق بارز نقض حقوق بشر است.

عباسعلی کدخدایی در توییتی نوشت: نفرت پراکنی سیستماتیک دولت فرانسه در توهین به مقدسات مسلمانان، مصداق بارز نقض حقوق بشر است. هرچند زشتی این گونه اعمال بر چهره نورانی پیامبر رحمت اثری ندارد اما جامعه بین الملل نباید اجازه دهد فرانسه مهد تروریسم و منبع خشونت و نفرت پراکنی باشد.

بعد از سخنان مکرون درباره حق چاپ و انتشار تصاویر موهن از پیامبر اسلام به بهانه آزادی بیان پس از بازنشر این تصاویر از سوی نشریه شارلی ابدو، موجی از اعتراضات گسترده توسط کشورهای اسلامی علیه مواضع ضد اسلامی پاریس در چند روز گذشته به راه افتاده است. البته این اعتراض‌ها در پی حملات اخیر رئیس دولت فرانسه به اسلام به دنبال کشته شدن یک معلم تاریخ در حومه پاریس که مکرون آن را به اسلام‌گرایان افراطی نسبت داد و به تازگی نیز با انتشار توئیتی به زبان عربی بر مواضع خود در این چارچوب پافشاری کرد شدت بیشتری دارد.

امانوئل ماکرون یکشنبه شب با انتشار پیام هایی به زبان های انگلیسی و عربی در صفحه توئیتر خود ضمن تاکید بر شعار «آزادی، برابری و برادری» در جمهوری فرانسه از «گفتمان نفرت» انتقاد کرد. رئیس جمهوری فرانسه در توئیت های خود نوشته است که از «بحث منطقی» دفاع می کند و به «تفاوت ها» احترام می گذارد. او همچنین تاریخ فرانسه را تاریخ مبارزه با «استبداد و تعصب» توصیف کرد.

امانوئل مکرون اوایل ماه جاری میلادی از تهیه لایحه مبارزه با «جدایی طلبی اسلام گرایانه» در این کشور خبر داده بود. وزارت خارجه فرانسه در بیانیه خود ضمن اشاره به این لایحه تاکید کرده که هدف از آن مقابله با «مبارزه با اسلامگرایی افراطی» با همکاری مسلمانان فرانسه است.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا