19 دی: گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در اعدام‌های خودسرانه، حکم دادگاه عربستان درباره پرونده قتل جمال خاشقچی را فاقد مشروعیت خواند.

خبرگزاری آناتولی روز سه شنبه گزارش داد که، آگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در اعدام‌های خودسرانه، با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی درباره صدور حکم دادگاه کیفری عربستان در رابطه با پرونده قتل جمال خاشقچی اعلام کرد: این حکم به هیچ عنوان دارای مشروعیت حقوقی و اخلاقی نیست.

کالامارد نسبت به صدور احکام چندین سال زندان برای شماری از افراد مرتبط با قتل جمال خاشقچی از سوی دادگاه عربستان سعودی به شدت واکنش نشان داد و روند دادرسی در این مورد را « تمسخر عدالت» عنوان کرد.

وی تاکید کرد که روند محاکمه متهمان پرونده توسط نظام قضائی سعودی، فاقد انصاف، عدالت و شفافیت بوده است.

کالامارد خاطر نشان کرد که به رغم صدور حکم زندان برای تعدادی از عوامل قتل جمال خاشقچی، برخی از مقامات عربستان سعودی به عنوان سازمان دهندگان این جنایت بدون محاکمه و هیچ بازخوردی رها شده‌اند.

وی همچنین از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل خواست تا برای برملا شدن چهره مسببان اصلی قتل جمال خاشقچی تلاش کنند.

کالامارد، پیشتر در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار «آناتولی»، مظنون اصلی پرونده جمال خاشقچی را محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی دانست.

وی ضمن اشاره به صدور حکم بازداشت ۲۰ متهم فراری این پرونده از سوی دادستانی کل استانبول، گفت: اگرچه این دادگاه به صورت غیابی برگزار شد اما از آنجایی که عربستان سعودی متهمان را به ترکیه تحویل نمی‌دهد، این دادگاه بسیار مهم است و تاکید می‌کنم که وکلای دفاع این متهمان از سوی دولت تعیین شده‌اند.

کالامارد همچنین افزود: چون این جنایت در ترکیه صورت گرفته، این کشور موظف به رسیدگی به پرونده است. همانطور که در گزارش تاکید کردم ترکیه در امر رسیدگی به پرونده خاشقجی بسیار جدی عمل کرد و هیچ سند و مدرکی در مورد تخلف در این پرونده به دست من نرسیده است.

وی در ادامه تصریح کرد: این پرونده به صبر بالایی نیاز دارد، عدالت دیر یا زود برقرار خواهد شد. تصور می‌کنم بسیاری از دولت‌ها می‌خواهند با مانع تراشی توان‌مان را برای صبر و عدالت از دست بدهیم.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد اعدام‌های خودسرانه خاطرنشان کرد: تصور اینکه محمد بن سلمان در دادگاه حاضر شود، سادگی است این موضوع در آینده نزدیک صورت نخواهد گرفت و مستلزم زمان است. باید به دولت‌ها یادآوری کنیم که دست یکی از آمران جنایت خاشقچی به خون آلوده است.

این در حالی است که فخرالدین آلتون رئیس دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه نیز در مطلبی به جریان دادرسی پرونده قتل خاشقچی واکنش نشان داده و آن را یک محاکمه نمادین خوانده است.

آلتون با یادآوری صدور حکم اعدام از سوی دادستانی کل عربستان برای ۵ متهم پرونده قتل روزنامه‌نگار مخالف قاشقچی اعلام کرد ۳ متهم دیگر نیز مجموعا به ۲۴ سال زندان محکوم شده‌اند.

آلتون افزود: "با یک محاکمه نمادین، آمر جنایت، فرستنده تیم مرگ به استانبول و افرادی که جسد مقتول را از بین بردند تبرئه شدند. آزادی بیان و مطبوعات نادیده گرفته شد".

آلتون با بیان اینکه با یک محاکمه نمادین سعی می شود تا پرونده مختوم شود، به سکوت در قبال این جنایت از سوی سازمان ها و کشورهایی که دم از آزادی مطبوعات می زنند واکنش نشان داد.

وی با یادآوری تاکید ترکیه از ابتدای امر بر لزوم ارجاع این پرونده به دیوان کیفری بین المللی افزود: "ولی این پیشنهاد هم از سوی عربستان سعودی و هم از سوی کشورهای غربی مورد توجه واقع نشد و افراد مرتبط با جنایت در عربستان سعودی محاکمه شدند و وقایع حاضر رقم خورد. برغم اصرار و تلاشها ترکیه، شاهد سر پوش گذاری به این جنایت هولناک هستیم".

آلتون با تاکید بر نقش ترکیه در مشخص شدن عاملان جنایت قاشقچی، به تعقیب مستمر این جنایت جهت تنویر افکار عمومی جهان به شکلی شفاف از سوی ترکیه اشاره کرد.

جمال خاشقچی روزنامه‌نگار، مقاله‌نویس و نویسندهٔ اهل کشور عربستان بود. وی همچنین مدیر و سردبیر ارشد شبکهٔ خبری العرب و از منتقدان نحوه حکمرانی در عربستان بود.او در روزنامه واشینگتن پست مطلب می‌نوشت. جمال از منتقدان شدید ولیعهد عربستان یعنی محمد بن سلمان، و پادشاه کشور، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود بود.

خاشقچی در دوم اکتبر ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و از آن تاریخ به بعد ناپدید شد. شواهد نشان می‌دهد او در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسیده و جسدش تکه‌تکه شده و از آنجا خارج شده‌ است. پس از گذشت حدود یک سال از حادثه، در روز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹ محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه با رادیو سراسری آمریکا پی‌بی‌اس با قبول مسئولیت قتل خاشقچی گفت که این قتل توسط مجموعه زیر نظر وی انجام گرفته و تمامی مسئولیت این کار را می‌پذیرد اما در عین حال ادعا کرده که قتل وی بدون اطاع وی صورت گرفته است.

  • نویسنده :
  • منبع :