19 دی: مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم از ثبت ملی آئین‌ ورزش‌های پهلوانی و زور‌خانه‌ای قم خبر داد.

حمید یزدانی گفت: در جلسه کمیته ثبت میراث ناملموس پرونده ثبت آئین‌های زورخانه‌ای استان قم واجد ارزش شناخته و در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی با بیان این که ورزش پلهوانی در قم، قدمت زیادی دارد ادامه داد: قدیمی ترین سند موجود در این موضوع، مربوط به اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار است که در آن از مظفر علی بیک قمی از پهلوانان شهر قم نام برده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم افزود: ورزش زورخانه‌ای آداب و سنتی خاص دارد، آداب و سننی که با پیروی و اقتدا به مولای متقیان و پیشوای نخستین شیعیان و جوانمردان امام علی(ع)، خُلق و خوی مردانگی و مروت و جوانمردی را در ورزشکاران برمی‌انگیزد یا نیرو می‌بخشد.

وی گفت: این خصلت های نیکو در قالب شعر و داستان‌ به صورت موزون و به همراهی ضرب زورخانه که مهم‌ترین ساز ورزش زورخانه ای است، برای برانگیختن ورزشکاران در هنگام ورزش از سوی مرشد خوانده می‌شود.

ورزش باستانی در بین ورزشکاران به داشتن ادب معروف است و با اصول زیادی همراه است، به‌طور مثال تمامی حرکات با رخصت از سادات و پیشکسوتان زورخانه انجام می‌شود، شعار ورزش باستانی پرورش روح و جسم است.

از دیگر آداب زورخانه این است که ورزشکاران باید همواره مسائل اخلاقی چون فروتنی، از خود گذشتگی، مروت، مردانگی، مهمان نوازی، کمک به فقرا و تنگدستان و دیگر صفات پهلوانی را رعایت کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :